حقیقت پرونده های فلسطین

    کد خبر :661490
حقیقت پروندههای فلسطین

حسین‎الشیماری تهیه کننده برنامه «پرونده های فلسطینی» درباره ویژگی های این برنامه سخن گفت.

 

بیشتر دولت های قدرتمند دنیا به سرزمین های اشغالی توجه خاصی دارند. فلسطین از همین سرزمین های اشغالی است که سوژه برنامه «پرونده های فلسطین» شده است. مدت این برنامه ۲۵ دقیقه است که هفته ای یک بار روی آنتن می رود و وسام البحرانی اجرای برنامه را بر عهده دارد.

 

حسین‎الشیماری تهیه کننده این برنامه در شبکه پرس تی وی است و تلاش دارد حقیقت این سرزمین را در قالب پرونده های مختلفی به مخاطب نمایش دهد. این برنامه مدتی است از شبکه پرس تی وی پخش می شود.

مشروح گفتگو با این تهیه کننده را در زیر می خوانید:

*اهل فلسطین هستید؟

خیر. عراقی و متولد نجف هستم. زمانی که تنها چهار سال داشتم به همراه پدر و پدربزرگم در جریان انتفاضه الشعبانیه (قیام شیعیان عراق) در سال ۱۹۹۱ زندانی شدیم. بنابراین طعم زندان و شکنجه را چشیده ام. 10 سال است که در ایران زندگی می کنم و به صورت میانگین هر روز ۱۲ ساعت کار می کنم که ممکن است به ۱۶ تا ۲۰ ساعت هم برسد.

*چرا نام برنامه را «پرونده های فلسطین» انتخاب کردید؟

«پرونده های فلسطین» برنامه ای تحلیلی همراه با تصاویر واقعی از زبان همان مردم و مرتبط با آن کشور به صورت خاص است و به واکاوای و چرایی امور اجتماعی و سیاسی و… مرتبط با مردم فلسطین در کرانه غربی رود اردن، قدس شرقی و نوار غزه می پردازد. تحولات در سرزمین های اشغالی روزانه تغییر می کند و مسائل مربوط به سرزمین های اشغالی بخش بزرگی از فعالیت ها در شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

در عین حال، اسرائیل تلاش می کند با وارونه نگاری، اهداف خود را پیش ببرد. از طرف دیگر وضعیت سرزمین های اشغالی چه در اراضی ۱۹۴۸ و چه اراضی ۱۹۶۷ علاوه بر داخل ایالات متحده در روابط میان کشورهای اروپایی و آمریکا نیز تاثیرگذار است و این اهمیت خاصی است که فلسطین دارد. از طرف دیگر تل آویو از نفوذ خود در غرب استفاده و به شدت علیه ملت ایران تبلیغات منفی می کند بنابراین شناساندن ماهیت حقیقی این رژیم به مردم جهان می تواند به روشن شدن حقایق کمک بزرگی کند. به همین دلیل برنامه ای با عنوان «پرونده های فلسطین» از سه ماه قبل در دست تولید قرار گرفت و شهریور ماه اولین قسمت آن را پخش کردیم.

*بازخوردی از مخاطبان پرس تی وی به ویژه در کشورهای غربی در قبال برنامه دارید؟

برنامه «پرونده های فلسطین» تازه شروع شده و زمان زیادی از پخش آن نمی گذرد که بتوان میزان مقبولیت آن را از روی بازخوردهای رسانه ای متوجه شد اما فعالان حقوق بشر به این برنامه توجه خاصی نشان می دهند. برای مثال یک سازمان یهودی ضد اسرائیل در ایالات متحده از این برنامه استقبال کرده است.

موسسه Jewish Voice for Peace (JVP) که به معنای «صدای یهودیان برای صلح» است، در آمریکا و اروپا مشهور است و با اشغالگری رژیم صهیونیستی بر کرانه غربی، قدس شرقی و غزه به شدت مخالفت می کند و تمرکز خود را بر درگیری میان فلسطینی ها و صهیونیست ها قرار داده است. به صورت معمول خلاصه ای دو دقیقه ای از برنامه را در فضای مجازی به ویژه توئیتر منتشر می کنیم. این موسسه همه آن دو دقیقه را در سایت خود قرار داده بود و اعلام کرد که این تصاویر، حقیقت آن چیزی است که در سرزمین های اشغالی رخ می دهد. به بیان دیگر ما موفق شده ایم هم حقیقت وضعیت انسان ها را در مناطق اشغال شده به رسانه بیاوریم هم اشخاصی را که به دنبال حقیقت هستند، با برنامه خود آشنا کنیم و این نکته برای ما دلگرم کننده است.

*برنامه ای تحت عنوان «داخل اسرائیل» را هم برای پرس تی وی تهیه می کنید در این باره هم توضیح دهید.

بله. تهیه کننده برنامه دیگری هم هستم به اسم داخل اسرائیل (Israel Inside) که به وضعیت خود صهیونیست ها در سرزمین هایی که در سال ۱۹۴۸ اشغال شده و رژیم صهیونیستی بر آن بنا شده است، می پردازد. این برنامه که قالب آن مستند خبری است، از سال قبل شروع شده و قسمت ۵۴ را پشت سر گذاشتیم.

رویکرد این برنامه هم پرداختن به مسائل پشت پرده خود صهیونیست ها و جریان های درون این رژیم است. مواردی مانند اختلاف های داخلی آنها، کسری بودجه در رژیم صهیونیستی، تبعیض شدید نژادی و جنسیتی، اتباع درجه دو اسرائیلی از یهودیان غیر اروپایی، فساد داخلی این رژیم مانند اعلام جرم دادستان اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو و … در این برنامه مورد بررسی قرار می گیرد.

بازخوردهای خیلی خوبی دریافت کرده ایم و این مسئله را در کامنت هایی که بینندگان برنامه برای ما ارسال می کنند، می توان دید.

* به نظر شما چرا اینقدر بازخورد دارد؟

خبرهای زیادی از درون رژیم صهیونیستی برای مردم کشورهای غربی منتشر نمی شود. تنها مسائلی مانند انتخابات، جنگ یا شلیک موشک از نوار غزه و مسائلی از این دست در خبرگزاری های مطرح مانند رویترز، آسوشیتدپرس، فرانس پرس مطرح می شود اما اعتراض های داخلی خود صهیونیست ها و مخالفان حکومت اسرائیل هرگز بازتابی در کشورهای غربی ندارد.

اگر به رسانه های داخلی این رژیم هم توجه کنید خواهید دید، برای ۱۲ شبکه تلویزیونی اسرائیل، فقط ۹ نفر کارشناس هستند که نظرات مخالف با دولت اسرائیل را مطرح می کنند.

*فقط ۹ نفر جرات بیان نظر مخالف را دارند یا فقط همین تعداد هستند که اجازه دارند در تلویزیون های اسرائیلی، با دولت تل آویو مخالفت کنند؟

فقط این ۹ نفر دارای مجوز هستند که بتوانند نظر مخالفی را مطرح کنند و برای همین از یک شبکه به شبکه دیگر می روند. خیلی عجیب است؛ شما غیر از این ۹ نفر نمی توانید مخالف دیگری را در تلویزیون های داخلی اسرائیل ببینید. زیرا انتشار مشکلات داخل اسرائیل به شدت فیلتر و سانسور می شود، تا کسی از بحران های درون این رژیم مطلع نشود.

از این رو برنامه «داخل اسرائیل» حرکتی بدیع را برای اولین بار شکل داده و توانسته ماهیت حقیقی چالش های موجود در سرزمین های اشغالی را به جهان غرب نشان دهد. این آشنا شدن مردم جهان با وضعیت حقیقی درون سرزمین های اشغالی به صورت مستند و مصور برای همه ملت ها از جمله مردم ایران مفید است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید