صدور 181 مجوز جهت عملیات کاوش در حوزه باستان‌شناسی

    کد خبر :660027
صدور 181 مجوز جهت عملیات کاوش در حوزه باستان‌شناسی

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت:‌ سال گذشته 181 مجوز جهت عملیات کاوش، بررسی، شناسایی، تعیین عرصه و حریم و مستندنگاری در حوزه باستان‌شناسی صادر شده است.

منیژه هادیان‌دهکردی سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در مراسم هفته پژوهش اظهار داشت:‌ پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان معتبرترین نهاد حاکمیتی و پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری طی یکسال گذشته و در راستای اسناد بالادست و اولویت وزارت مطبوع وظایف خود را در زمینه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، کتیبه‌ها، متون، بناها و بافت‌های تاریخی، فرهنگی حفاظت و مرمت آثار تاریخی، هنرهای سنتی، گردشگری و میراث طبیعی به انجام رسانده است.

 

وی گفت: از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه باستان‌شناسی صدور 181 مجوز جهت عملیات کاوش، بررسی و شناسایی تعیین عرصه، حریم و مستندکاری بوده است.

 

وی بیان داشت: یکی از مهمترین برنامه‌های کاوش‌های باستان‌شناسی اجرای پروژه‌های نجات‌بخشی و تهیه پیوست تخصصی مرتبط با طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای موضوع ماده 100 قانون برنامه ششم توسعه است که در این ارتباط 63 برنامه کاوش و 40 طرح شناسایی و بررسی صورت گرفته است.

 

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان داشت: طی کاوش‌های باستان‌شناسی در حوزه آبگیر سد میمه دهلران استان ایلام ابزارهای سنگی کشف شده که قدمت این محوطه را به دوران پارینه‌سنگی میانه و جدید برده است.

 

هادیان‌دهکردی گفت: ثبت آثار و محوطه در فهرست میراث ملی نیازمند تعیین عرصه و حریم می‌باشد که در این ارتباط طی یکسال گذشته تعداد 36 مورد استعلام از استان‌ها وارد و بررسی‌های لازم همراه با ارائه گزارش صورت گرفته است.

 

وی بیان داشت:‌یکی از موضوعات حائز اهمیت و الویت‌های وزارت طی سال‌های گذشته تهیه نقشه باستان‌شناسی بوده که در همین راستا و به کمک مطالعات باستان‌شناختی صورت گرفته و در سال گذشته تعداد جانمایی محوطه در این نقشه به عدد 1302 رسیده است که علاوه بر آن تکمیل اطلاعات توصیفی و به روزرسانی نقشه پایه به طور کامل و پیوسته صورت گرفته است.

 

سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان داشت: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت در این حوزه توجه به مسائل زیست‌محیطی با رویکرد مردم‌شناختی و مدیریتی است که در قالب طرحی با همین مضمون مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

 

هادیان‌دهکردی گفت: طی سال‌های اخیر شاهد حوادث طبیعی و انسان‌ساخت در ایران و جهان بودیم که ضرورت هر چه بیشتر مدیریت مواجه با حوادث تهدید‌کننده بناهای تاریخی در کشور را نشان می‌دهد در همین ارتباط دو طرح یکی با نام بناهای تاریخی و مواجه با آتش با رویکرد پیشگیری و دیگری با مضمون بررسی راهکارهای مدیریتی وقوع آتش بر اساس تجارب به دست آمده از آتش‌سوزی سال‌های 88 و 98 در بازار تبریز در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.

 

وی بیان داشت: طی سال گذشته با برگزاری 21 جلسه شورای تخصصی از میان 163 طرح موظفی پیشنهادی تعداد 109 طرح برای اجرا به تصویب رسیده است.

 

به گزارش فارس، سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در سال گذشته تعداد 3750 مقاله فارسی و انگلیسی تدوین شده است و ورود اطلاعات 1113 عنوان کتاب در سامانه کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشگاه از دیگر فعالیت‌های انجام شده بوده است.

 

وی بیان داشت: یکی دیگر از چالش‌های پیش‌رو مرمت آثار، مجسمه‌های حجیم و روباز از جمله مجسمه نادر می‌باشد که طی دو سال گذشته در قالب طرح پژوهشی با همکاری متخصصان مختلف در دانشگاه‌ها و اداره کل استان خراسان رضوی وارد فاز اجرای اقدامات حفاظت و مرمت شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید