دولت به طلبکاران خود نفت خام می‌دهد

    کد خبر :657335

طبق لایحه بودجه پیشنهادی دولت، به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ 40 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی را با تحویل نفت به این اشخاص تسویه کند.

 

دولت در بند «و» تبصره یک لایحه بودجه 99 به ازای 40 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به اشخاص حقیقی و حقوقی را با تحویل نفت به این اشخاص تسویه می‌‌کند.

 

در این تبصره آمده است: به‌دولت اجازه داده می‌شود پس از گردش خزانه و پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و سهم چهارده و نیم درصد (14.5 درصد) شرکت ملی نفت ایران تا مبلغ چهارصد هزار میلیارد(400،000،000،000)ریال از خالص بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال ١٣٩٨ ایجاد شده و همچنین اجرای تکالیف این قانون را از محل تحویل نفت به این اشخاص براساس قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه‌ای تسویه کند. مقدار نفت تحویلی، علاوه بر سقف تعیین شده در بند «ب» این تبصره است. آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه های نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می رسد.

 

به گزارش فارس، در قانون بودجه سال 98 هم این روش تسویه بدهی‌ها در نظر گرفته شده بود اما براساس گزارش عملکرد 8 ماهه بودجه 98، دولت هنوز از این روش استفاده نکرده است.

 

مشابه این اقدام در سال‌های 90 و 92 انجام می‌شد که در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، این روش به‌شدت مورد انتقاد مسئولان دولت و وزارت نفت قرار گرفت و بارها به عنوان اقدامی مذموم از آن یاد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید