آیا سیاهچاله جدیدی برای پرندگان مهاجر در فریدونکنار احداث می‌شود؟!

    کد خبر :649251

از آنجا که پرندگان مهاجر در نگاه سودجویان ثروت‌های بادآورده‌ و بی‌پایانی هستند که هرساله از آسمان فریدونکنار به زمین فرود می‌آیند حالا برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد شعبه دوم باغ پرندگان “ص.آ” در دست اجراست البته این بار با حمایت فرمانداری فریدونکنار!

 

یکی از اصلی‌ترین ذی‌نفعان صید پرندگان مهاجر، این روزها متاسفانه با حمایت فرمانداری فریدونکنار در تکاپوست تا با اخذ موافقت‌های لازم از شهرداری و شورای شهر، دومین باغ پرندگان خود را در این شهرستان راه‌اندازی کند.

 

“ص.آ” که طی سال‌های گذشته در میان دوستداران محیط زیست به عنوان راس هرم نسل‌کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار شناخته می‌شود از یک سو مالک باغ پرندگان “ا” واقع در فریدونکنار است و از سوی دیگر “سماک” بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار!

 

دو مرکز که پرندگان نگون‌بخت در آنها به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند؛ پرندگانی که گوشت آنها مشتری دارد، راهی بازار فریدونکنار شده و تحت مدیریت “ص.آ” قیمت خورده و به فروش می‌رسند! سایر پرندگان که شامل گونه‌های نایاب و در خطر انقراض هستند هم راهی باغ پرندگان این فرد شده یا همانجا ماندگار می‌شوند و یا پنهانی سر از مراکز دیگر در اقصی نقاط کشور در می‌آورند.

 

اما از آنجا که پرندگان مهاجر در نگاه سودجویان، ثروت‌های بادآورده‌ و بی‌پایانی هستند که هر ساله از آسمان فریدونکنار به زمین فرود می‌آیند، حالا برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد شعبه دوم باغ پرندگان این فرد، در دست اجرا قرار گرفته است! البته این بار با حمایت آقای فرماندار!

 

فرماندار فریدونکنار در پاسخ به اینکه آیا حمایت وی از راه‌اندازی دومین باغ پرندگان در شهرستان فریدونکنار صحت دارد یا نه می‌گوید: “اگر خدا قبول کند بله! اما فعلا منتظر موافقت شهرداری و شورای شهر هستیم و بهتر است در این باره جزئیاتی ارائه نکنیم.”

 

“ص.آ” مالک باغ پرندگان “ا” در فریدونکنار هم مانند آقای فرماندار از ارائه جزئیات درباره شعبه دوم باغ پرندگانش در شهرستان فریدونکنار خودداری کرده و به تسنیم می‌گوید: “با پیشنهاد آقای فرماندار، درخواست اجرای این طرح را ارسال کرده‌ام اما تا زمانی که شهرداری با درخواستم موافقت نکند نمی‌توانم درباره جزئیات طرح صحبت کنم!”

 

احداث دومین باغ پرندگان در شهرستان فریدونکنار که ایستگاه زمستانگذرانی گونه‌های متعدد پرندگان است، شاید هدفی جز کسب درآمد از طریق شکار غیرقانونی بیشتر در این منطقه را تامین نکند؛ هدفی که نه تنها سرمایه‌های بین‌المللی حیات وحش را به تاراج می‌برد بلکه همانگونه که بارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی تذکر داده شده، تهدیدی برای بهداشت عمومی و البته صنعت مرغداری به شمار می‌روند چرا که پرندگان مهاجر، عامل اصلی شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده و صید، نگهداری و عرضه آنها بستری برای شیوع این بیماری فراهم می‌آورد کما اینکه طبق اعلام دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی سال‌های 95 و 96، به معدوم‌سازی 28 میلیون مرغ تخمگذار و وارد آمدن خسارتی 2000 میلیارد تومانی به صنعت مرغداری منجر شده است.

 

حالا باید منتظر ماند و دید آیا اراضی فریدونکنار با موافقت شهرداری و شورای شهر و با حمایت فرمانداری، به سیاهچاله‌ای جدید برای پرندگان مهاجر تبدیل خواهد شد یا دست قانون از چنین سوء‌استفاده‌ای که بدنامی در مجامع بین‌المللی یکی دیگر از سوغات‌های آن است، ممانعت خواهد کرد.

 

در سایه مماشات مقامات محلی با متخلفان، باغ پرندگان و بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار سالهاست به ایستگاه پایانی مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر تبدیل شده‌ است؛ برخی از این پرندگان به باغ پرندگان منتقل شده و آنها که برای خوراک مشتری دارند، روانه بازار فریدونکنار می‌شوند تا به قیمتی که سماک بازار تعیین می‌کند به متقاضیان عرضه شوند.

 

به گزارش تسنیم؛ سماک به‌معنی ماهی‌فروش است که رفته‌رفته به پرنده‌فروش هم اطلاق شده و امروز به کسی گفته می‌شود که ماهی یا پرنده‌ها را در بازار به مزایده گذاشته و در برابر آن از فروشندگان حق‌الزحمه دریافت می‌کند! سماکان بازار فریدونکنار، با آغاز فصل مهاجرت، به برخی صیادان متقاضی وام می‌دهند تا بتوانند دامگاه اجاره کرده و برای صید پرندگان مهاجر دام و دانه فراهم کنند! این صیادان وام خود را با فروش پرندگان مهاجر صید شده، در بازار با سماک تسویه می‌کنند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید