عوارض دریافتی مُهری بر چشم و گوش شورای شهر

ساکنان طرح ترافیک اصلی پایتخت به اسارت شهرداری تهران درآمده‌اند

    کد خبر :645773

گروه اجتماعی بازتاب: طرح زوج و فرد که در مدیریت جدید شهرداری تهران به طرح کاهش آلودگی تغییر کرد، ساعت طرح اصلی نیز دیگر در نیمه دوم سال عقب نشست و روی ساعت 19 جا خوش کرد. این در حالی است که در روزهای پاییزی شب حوالی همان ساعت 5 عصر فرامی‌رسد و کاسب‌ها با رسیدن تاریکی بساطشان را جمع می‌کنند تا به خانه بروند.

 

مردم مناطق طرح اصلی در تهران حالا باید تا ساعت 7 شب منتظر بمانند که طرح تمام شود و با خودرو به سمت همان کاسب‌هایی که با تاریکی شب بساط برچیده‌اند، بشتابند؛ البته اگر بتوان در آن ترافیک شبانه که بلافاصله بعد از پایان ساعت طرح آغاز می‌شود، شتابی گرفت.

 

فارغ از خریدی که بااین‌همه ترافیک و سختی شروع می‌شود و معمولاً هم سرانجام خوشی ندارد، دیگر اتفاقات روزمره برای ساکنان طرح اصلی دشوار است. آن‌ها حق استفاده از خودروی شخصی در روز را ندارند مگر اینکه چیزی اضافه‌تر از ساکنان خارج از طرح به شهرداری پرداخت کنند تا از این اسارت رهایی یابند.

 

ساکنان طرح اصلی تهران حتی بدون پرداخت جیره و مواجب شهرداری حق داشتن ملاقاتی از خارج از طرح را ندارند. هیچ‌یک از دوستان و آشنایان در این سرمای زمستانی که زودتر از همیشه شهر را فراگرفته، نمی‌توانند با اتومبیل خودشان به دیدار و ملاقات خویشاوندان در محدوده خیابان کارگر تا خیابان هفده شهریور و خیابان شهید مطهری تا شوش بروند.

 

حتی پلیس هم از این وضعیت خسته شده و مدام به شهرداری نامه می‌نویسد که آقایان شهردار و شهرداری! اگر دلتان به حال ساکنان مناطق طرح ترافیک نمی‌سوزد، دلتان به حال دیگر مردمان شهر که از نزدیکی این مناطق قصد عبور دارند، بسوزد؛ دلتان برای این‌ها هم نمی‌سوزد به حال خودتان بسوزد که از این هوای آلوده‌تر شده تنفس می‌کنید. البته مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر اسارت این تعداد از شهروندان تهرانی برایشان اهمیتی ندارد و درآمدهای حاصله بر چشم و گوششان مهر زده است.

 

بر اساس نامه‌ای که سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ به شهردار تهران در تاریخ ۲۵ شهریورماه نوشته است، ۱۲ مورد از معایب این طرح شناسایی‌شده؛ در این نامه آمده است: پلیس معایبی را برای طرح جدید ترافیکی مبنی بر تغییر نحوه اجرای طرح شیوه تردد نوبتی (زوج و فرد) در محدوده با پرداخت عوارض، بررسی و اعلام می‌کند.

 

۱- در شرایط حاضر زیرساخت‌ها و معابر کلان‌شهر تهران به‌صورت روزانه، ظرفیت محدودی برای تحمل بار ترافیکی وسایل نقلیه را دارند این در حالی است که برابر طرح زوج و فرد گذشته از حدود ۴ میلیون خودروی موجود، تعداد دو میلیون خودرو امکان تردد روزانه داشتند و در طرح جدید نیز عملاً ۱.۵ روز در هفته به‌صورت رایگان، خودروها مجاز به تردد بوده و مابقی روزها نیز با پرداخت عوارض بدون محدودیت، اجازه تردد خواهند داشت. بدیهی است این روش زمینه افزایش تقاضای سفر بیش از گذشته را فراهم کرده است.

 

 

۲ـ تقاضای سفر و حجم تردد در معابر حاشیه طرح ازجمله بزرگراه‌های امام علی (ع) شهید همت و شهید چمران افزایش‌یافته و به‌تبع آن افزایش میانگین زمان سفر و تأخیر در شبکه معابر و افزایش آلودگی هوا را به همراه داشته است.

 

۳ـ افزایش تقاضای استفاده از موتورسیکلت و درنتیجه رشد فزاینده تصادفات منجر به جرح و فوت

 

۴ـ پیش‌بینی افزایش تقاضای سفر در ایام پایانی هر فصل با توجه به امکان ذخیره زمان رایگان (به‌طور مثال تمرکز و تجمیع سفرهای خرید در ایام پایانی شهریور و اسفندماه)

 

۵ـ عدم تناسب و پاسخگویی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با تقاضای سفر جدید

 

۶ـ عدم برنامه‌ریزی و پیش‌بینی لازم جهت پوشش سفرهای مراجعین سازمان‌های خدمات رسان ازجمله مراجعات ضروری به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ـ مراجعه به مراکز انتظامی و نظامی ـ سرویس‌دهی به مدارس و مراکز دانشگاهی و همچنین حمل‌ونقل مایحتاج ضروری مانند خودروهای حمل آرد

 

۷ـ فراهم‌سازی زمینه بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیستم مدیریت کشور با استنباط بر کسب درآمد به بهانه بهبود وضعیت آلودگی هوا

 

۸ـ افزایش انگیزه کاربران ترافیک به ارتکاب تخلف (پوشش و مخدوش کردن پلاک)

 

۹ـ ایجاد بستر مناسب جهت تردد بدون محدودیت و آسان اقشار پردرآمد در محدوده طرح جدید و سوق دادن افراد کم‌درآمد به سمت استفاده از معابر پیرامونی

 

۱۰ـ افزایش نارضایتی کسبه و ساکنین مستقر در محدوده طرح به علت محدودیت تردد و پرداخت عوارض

 

۱۱ـ ناکارآمدی طرح جدید از زمان اجرا و عدم موفقیت در کاهش بار ترافیکی منطقه مرکزی کلان‌شهر تهران و کاهش آلودگی هوا

 

۱۲ـ افزایش قابل‌ملاحظه بار ترافیکی از ساعت ۱۹ الی ۲۳ در معابر و محدودیت‌های منتهی به اجرای طرح»

 

 

در ادامه این نامه آمده است: «نظر به مواد مطروحه و افزایش نارضایتی‌های مردمی و مشکلات ترافیکی که درنتیجه اجرای طرح ایجادشده است، به نظر می‌رسد طرح مذکور دارای نواقصی است و لازم است به‌منظور رفع معایب و مشکلات ذکرشده، در موارد ذیل موردبازنگری قرار گیرد:

 

۱ـ کلیه وسایل نقلیه شخصی می‌توانند در هر هفته فقط دو روز به‌صورت مجاز تردد نموده و سایر روزهای هفته به‌استثنای روزهای تعطیل، ممنوعیت مطلق تردد اعلام‌شده و برای تردد خودروهای غیرمجاز، جریمه توسط پلیس صادر شود.

 

۲- برای موارد تردد ضروری، رانندگان می‌توانند از ظرفیت روزانه طرح ترافیک استفاده کنند.

 

۳-کاهش زمان طرح ترافیک از ساعت ۱۹ به ۱۷ و کاهش زمان طرح کاهش آلودگی از ۱۹ به ۱۸ در نیمه دوم سال.

 

۴ـ اجازه یک‌بار خروج و یک‌بار ورود برای ساکنین و کسبه بدون محدودیت زمانی

 

۵ـ در نظر گرفتن تردد مجاز برای خودروهای نظامی، امنیتی و خدماتی».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید