اصلاح الگوی مصرف مؤثر در کاهش تولید پسماند

    کد خبر :634351

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند گفت: یکی از راه های اصولی و صحیح مقابله با معضلات زیست محیطی، بهداشتی و اجتماعی پسماندهای تولیدی، فرهنگ سازی، آموزش و اصلاح الگوی مصرف است که برکاهش پسماند تاثیر فراوان و بسزایی دارد.

صدر الدین علی پور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه پسماند محصول اجتناب ناپذیر فعالیت انسان است، خاطر نشان کرد: در جوامع امروزی بدلیل مصرف گرا بودن انسان ها به خصوص استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با افزایش روزافزون پسماند مواجه هستیم.علی پور ضمن توصیه استفاده صحیح و بهینه از مواد و وسایل اظهار کرد: یکی از راه های کاهش پسماند (کاپ) اصلاح الگوی مصرف است.

 

وی با تاکید بر مصرف گرا بودن بشر امروزی اعلام کرد: افزایش جمعیت، افزایش تقاضای مصرف، تنوع کالاها، بسته بندی های شیک و لوکس، پایین بودن کیفیت و عمر مفید اجناس و… سبب افزایش پسماند روزانه جامعه شده است.

 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر پرهیز از اسراف و توجه به حفظ منابع طبیعی، اضافه کرد: صرفه جویی و استفاده بهینه از وسایل در فرهنگ دینی و اسلامی ما بسیار سفارش شده است. همچنین تلاش در راستای کاهش پسماند در مبداء که یک راه حل اساسی در مدیریت پسماندها است ضمن صرفه جویی در منابع خدادادی، موجب سهولت پردازش پسماند و حفاظت محیط زیست می شود.

 

علی پور با اشاره به اهمیت خرید به اندازه در کاهش پسماند، عنوان کرد: گام اول در کاهش پسماند از مکان های خرید شروع می شود و در چرخه تولید و دفع پسماند ، ” مصرف ” اولین حلقه شناخته شده است، از این رو تامل در الگوی مصرف بسیار ضروری و حائز اهمیت است . او با ارائه راهکارهایی در زمینه اصلاح الگوی مصرف از قبیل انتخاب محصولات ساخته شده از مواد بازیافتی و دارای قابلیت استفاده مجدد و اجتناب از خرید ظروف یکبار مصرف به خصوص پلاستیکی توجه شهروندان را به اهمیت خرید در کاهش پسماند جلب کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش تبلیغات و آموزه های نادرست در میزان مصرف مواد و کالا خارج از حد معقول و ضروری اظهار داشت: ضرورت دارد در شیوه های تهیه و مصرف کالا و مواد تجدید نظر کنیم زیرا در این صورت، در تولید پسماند، تفاوتها و تاثیرات چشمگیر و قابل ملاحظه ای را شاهد خواهیم بود . مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند افزود: حفظ منابع، کاهش آلودگی، جلوگیری از دفع پسماند و هزینه های حمل و نقل آن از جمله فواید خرید و مصرف به اندازه است. علاوه بر آن با کاهش از مبدا مصرف کنندگان می توانند موجب کاهش هزینه های بازیافت، کمپوست، دفن بهداشتی و پسماند سوزی شوند.

 

به گزارش فارس،مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در انتها با اشاره به تلاش این سازمان در راستای ارتقا سطح آگاهی شهروندان در زمینه مصرف صحیح و استفاده بهینه از منابع و برنامه ریزی صحیح در امر خرید خاطرنشان کرد: این سازمان آمادگی لازم جهت پذیرش طرح ها و ایده های شهروندان در زمینه کاهش پسماند(کاپ) را دارد و شهروندان نیز می توانند طرح های خود را به این سازمان ارسال کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید