بانک مسکن در سال ۱۳۹۷ به گروه عظام و گروه امیرمنصور آریا چقدر تسهیلات پرداخت کرد؟

    کد خبر :634081

بیشترین میزان تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن به گروه عظام بوده است و این گروه توانسته در سال ۱۳۹۷ به میزان یک هزار و ۷۶۲ میلیارد و ۵۹۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تسهیلات دریافت کند.

 

در بخش تسهیلات و تعهدات کلان بانک مسکن، اما نکات بسیار مهمی وجود دارد. طبق اطلاعات موجود در این گزارش، در سال ۱۳۹۷ هفت شرکت توانسته اند به میزان ۶ هزار و ۱۴۴ میلیارد و ۵۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تسهیلات از بانک مسکن دریافت کنند.

 

بانک مسکن از جمله بانک‌هایی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت. این بانک بر اساس طرح ادغام بانک‌ها (مصوب ۱۷ خرداد ۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی) از ادغام بانک‌های رهنی ایران، ساختمان، شرکت سرمایه گذاری‌های ساختمانی بانک‌های ایران و ۱۳ شرکت پس انداز و وام مسکن (کوروش، اکباتان، پارسارگاد در تهران و سایر مراکز استان‌ها از جمله همدان، کرمانشاه، مازندران، گرگان، سمنان و آبادان) تشکیل گردید. طیف غالب ترکیب جدیدی که تحت عنوان بانک مسکن فعالیت‌های بانکی خود در بخش ساختمان و مسکن آغاز نمود را از هر حیث بانک رهنی ایران تشکیل می‌داد.

 

در حال حاضر این بانک دارای ۱۲۵۵ شعبه در سراسر ایران می‌باشد و شعبه مرکزی آن در تهران قرار دارد.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک مسکن گزارش‌ها و صورت‌های مالی خود را در سایت مربوط به بانک منتشر می‌کند. گزارش‌های مالی بانک مسکن تا مقطع اسفند ماه ۹۷ در پنج بخش اشخاص مرتبط، تسهیلات و تعهدات کلان، سود قطعی، مانده ذخایر و اقلام زیرخط و مطالبات از موسسات اعتباری منتشر شده است. دو بخش از پنج بخش این گزارش‌ها حاوی نکات مهمی است که این دو بخش عبارتند از: مطالبات از موسسات اعتباری و تسهیلات و تعهدات کلان.

 

در بخش مطالبات از موسسات اعتباری، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک مسکن از کل سیستم بانکی (شامل بانک مرکزی، سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری) در پایان سال ۱۳۹۷ مبلغی در حدود ۳۶۱.۶ میلیارد تومان طلب دارد که ۹۸.۹ درصد از این مقدار مربوط به سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌باشد. در پایان سال ۱۳۹۶ میزان این مطالبات در حدود ۶۰۸.۳ میلیارد تومان بوده است که ۹۹.۳ درصد مربوط به سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری و تنها ۰.۷ درصد مربوط به بانک مرکزی بوده است.

 

در بخش تسهیلات و تعهدات کلان بانک مسکن، اما نکات بسیار مهمی وجود دارد. طبق اطلاعات موجود در این گزارش، در سال ۱۳۹۷ هفت شرکت توانسته اند به میزان ۶ هزار و ۱۴۴ میلیارد و ۵۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تسهیلات از بانک مسکن دریافت کنند.

 

به گزارش نبض بورس، بیشترین میزان تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن به گروه عظام بوده است و این گروه توانسته در سال ۱۳۹۷ به میزان یک هزار و ۷۶۲ میلیارد و ۵۹۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تسهیلات دریافت کند. این گروه یک هلدینگ بزرگ قطعه سازی شامل ۱۲ کارخانه می‌باشد که مدیریت آن بر عهده عباس ایروانی است. ایروانی هم اکنون متهم به فساد اقتصادی است و دادگاه او در حال برگزاری می‌باشد.

 

گروه حسینی توانسته است با اخذ تسهیلاتی به میزان یک هزار و ۲۸۱ میلیارد و ۶۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در رتبه دوم شرکت‌ها با بیشترین تسهیلات دریافتی از بانک مسکن قرار بگیرد.

 

در رتبه سوم شرکت‌هایی که بیشترین تسهیلات را از بانک مسکن در سال ۹۷ دریافت نموده اند، شرکت عمرانی کوزو پارس با اخذ یک هزار و ۲۰۳ میلیارد و ۷۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تسهیلات قرار دارد. این شرکت در حوزه ساخت و ساز مسکن فعال است.

 

گروه افراشته پور توانسته است با اخذ ۶۷۷ میلیارد و ۷۸۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تسهیلات در سال ۱۳۹۷ از بانک مسکن در رتبه چهارم بدین لحاظ قرار بگیرد.

 

شرکت گروه مالی بانک مسکن نیز توانسته است ۴۲۹ میلیارد و ۲۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تسهیلات از بانک مسکن دریافت کند.

 

شرکت کیسون که یک شرکت خصوصی است و خدمات مهندسی و ساخت ارائه می‌دهد نیز توانسته است ۴۲۴ میلیارد و ۳۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تسهیلات از بانک مسکن دریافت کند.

 

همچنین هفتمین شرکتی که در ۶.۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بانک مسکن سهم داشته، گروه امیرمنصور آریا بوده است. این گروه توانسته است در سال ۹۷ به میزان ۳۶۵ میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان تسهیلات از بانک مسکن دریافت کند. شایان ذکر است که نام این گروه با اختلاس سه هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ بر سر زبان‌ها افتاد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید