اردوغان: کسانی که ما را تحریم تسلیحاتی می‌کنند در کشتار روآندا سلاح تامین می‌کردند

    کد خبر :629212

رئیس جمهوری ترکیه در همایش علمای اسلامی کشورهای آفریقایی در استانبول گفت: ما به عنوان مسلمانان، همیشه آگاهی امت بودن و حقوق برادری را رعایت خواهیم کرد و مرزهای مصنوعی نمی‌تواند افق دید ما را تعیین کند.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه طی سخنانی در سومین اجلاس علمای اسلامی آفریقا در استانبول تصریح کرد: کسانی که به دلیل عملیات “چشمه صلح” علیه ما تحریم تسلیحاتی اعمال می‌کنند، در کشتار روآندا سلاح تامین می‌کردند. کشورهای استعمارگری که در نسل کشی روآندا نقش داشتند را شما از ما بهتر می‌شناسید. کشورهای غربی و سازمان ملل متحد درست طی سه ماه کشتار وحشیانه ۸۰۰ هزار نفر در روآندا، تنها تماشاگر بودند. در گذشته تاریخی تقریبا تمام کسانی که امروز به ما درس حقوق بشر و آزادی می‌دهند، قتل عام، اشغال و استعمار ثبت شده است.

 

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به افزایش روابط با قاره آفریقا گفت: “کشورهای غربی تمایلی به توسعه آفریقا، استفاده این قاره از پتانسیل های غنی خود و استقرار صلح و ثبات در آن، ندارند. ما به عنوان یک ملت و یک کشور، هرگز به دنبال استعمار منابع طبیعی دیگران و کسب رفاه از طریق استفاده از کار و زحمات جوامع دیگر نبوده ایم.

 

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان افزود: در نتیجه تلاش‌هایمان روابط ترکیه و کشورهای آفریقایی را به سطحی رساندیم که تا ۱۵ سال پیش دستیابی به آن غیرقابل تصور بود. از زمانی که سر کار آمدیم تاکنون تعداد سفارتخانه‌های خود را در آفریقا از ۱۲ به ۴۲ افزایش دادیم. ۱۰ هزار و ۴۸۰ فارغ التحصیل آفریقایی در ترکیه، سفیران ما در این قاره بوده و به برادران آفریقایی ما خدمت می‌کنند.

 

اردوغان افزود: ما با تمام دولت‌های آفریقایی همکاری کرده و از مردم آنها حمایت می‌کنیم و رویکرد متکبرانه و مداخله جویانه کشورهای غربی در قبال کشورهای آفریقایی را هرگز تصویب نکردیم و نمی‌کنیم. شرکت‌های تسلیحاتی و نفتی غربی در پشت بسیاری از ناآرامی‌های قاره آفریقا قرار دارند.

 

وی تصریح کرد: روابط ما با قاره آفریقا در حال حاضر دوران طلایی خود را سپری می‌کند. تجارت دوجانبه ما که به ۲۴ میلیارد دلار می‌رسد، روز به روز در حال افزایش است، گردشگری در حال توسعه است، همکاری‌هایمان تقویت و بازدیدهای متقابل در همه سطوح بیشتر می‌شود. امیدوارم در دوره آینده، تجارت ترکیه-آفریقا به سطح بالاتر از ۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

 

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای شرق و غرب آفریقا که زمانی ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت آنها مسلمان بودند، اکنون مسلمان‌ها در اقلیت هستند، گفت: ما هم در مناطق گوناگون با نام‌های مصطفی، احمد، عبدالله رو به رو می شویم که از اسلام دل بریده‌اند. فعالیت‌های میسیونری از طرف قدرت‌های بزرگ، تاثیر زیادی در به وجود آمدن این جریان دارد. گروه‌های تروریستی مانند داعش، بوکوحرام و فتو نیز کمک زیادی به این جریانات می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید