افزایش ۶۰۰ درصدی کشف شیشه در کشور

    کد خبر :626926

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: ایران در ۶ ماهه گذشته حدود ۱۰ تن مواد مخدر شیشه کشف کرده که نسبت به سال گذشته ۶ برابر شده، یعنی ۶۰۰ درصد رشد داشته است.

 

اسکندر مؤمنی در سفر خود به وین با ژان لوک لمایو؛ مدیر بخش سیاست‌گذاری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) دیدار و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب استراتژی متوازن خود در 6 ماهه 2019، حدود 580 تن از انواع موادمخدر را با اجرای دو هزار عملیات اطلاعاتی کشف کرده که نزدیک به 30 تن آن هروئین و مرفین بوده است.

 

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: تولید موادمخدر صنعتی در افغانستان با ورود عظیم پیش‌سازها به این کشور و ایجاد لابراتوارهای تولید موادمخدر صنعتی به‌ویژه شیشه افزایش قابل توجهی داشت و ایران در 6 ماهه گذشته حدود 10 تن موادمخدر شیشه کشف کرده که نسبت به سال گذشته 6 برابر شده، یعنی 600 درصد رشد داشته است.

 

وی، این اتفاق (افزایش تولید شیشه) را زنگ خطری جدی برای جامعه جهانی دانست و تصریح کرد: افزایش تولید شیشه، هشدار جدی برای بشریت است و چنانچه راه‌حلی برای این معضل پیدا نشود، کشورهای غربی و منطقه آسیب جدی خواهد دید.

 

مؤمنی ادامه داد: دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) و ستاد مبارزه با موادمخدر با یکدیگر ارتباط گسترده‌ای دارند و ایران یکی از شرکای اصلی این دفتر است، در سفر قبلی به وین و ملاقات با آقای فدوتف؛ معاون دبیرکل سازمان ملل، مقرر شد، این همکاری دو جانبه در زمینه‌های مختلف نیز گسترش یابد که یکی از این توافقات در حوزه درمان بود.

 

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به تحریمهای ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: متأسفانه این تحریمها در روند مبارزه ایجاد اختلال می‌کند، مبارزه با افزایش تولید و ترانزیت موادمخدر در کشورهای منطقه نیاز به سازوکار، تجهیزات و امکانات جدید دارد، مبارزه سنتی و دستی با مواد مخدر دیگر جوابگو نیست، زیرا تا 20 سال گذشته، کل تولیدات مواد مخدر در افغانستان 200 تن بود اما اکنون به بیش از 9 هزار تن رسیده است، بنابراین تحریمها مانع جدی را در مبارزه جهانی ایران با مواد مخدر ایجاد کرده و جامعه جهانی باید فکری برای این تحریمها کند.

 

وی متذکر شد: جامعه جهانی می‌تواند سهم خود را به ایران که در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارد و به نمایندگی از جامعه جهانی با این پدیده مبارزه می‌کند، ادا و به وظیفه خود عمل کند.

 

مؤمنی افزود: امیدوارم تبادل این سند، باب جدیدی را در توسعه روابط ستاد و سازمان ملل ایجاد کرده تا جامعه جهانی به بخشی از تعهداتش عمل کند.

 

به گزارش تسنیم،دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر یادآور شد: در راستای امضای سند ایجاد مرکز منطقه‌ای درمان اختلالات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در ایران، این مرکز منطقه‌ای تا یکی، دو ماه آینده در تهران با حضور مسئولان سازمان ملل افتتاح می‌شود.

 

ژان لوک لمایو؛ مدیر بخش سیاست‌گذاری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) نیز در این دیدار گفت: این سند، از اهمیت زیادی برخوردار و بیانگر فعالیت بسیار عالی ایران در زمینه کاهش تقاضا است و امیدواریم از توانایی‌ها و ظرفیت ایران برای کاهش تقاضا و گسترش آگاهی در زمینه HIV در سطح منطقه استفاده کنیم.

 

گفتنی است، در پایان این دیدار سند یادداشت‎ تفاهم در زمینه ایجاد مرکز منطقه‌ای ظرفیت‌سازی و پژوهش برای ارتقای درمان اختلالات درمان ناشی از موادمخدر و بهبود ایمنی و سلامت عموم، میان ایران و سازمان ملل متحد امضا شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید