تحریم نفت، در حال پایان دادن به تورم است؛ با گران کردن بنزین موج جدید تورمی ایجاد نکنید!

    کد خبر :626569
گرانی بنزین و ایجاد تورم

گروه اقتصادی بازتاب: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شهریور ۱۳۹۸ نسبت به مردادماه ۶۴ درصد (۶.۶ واحد درصد) کاهش‌یافته که این میزان کاهش در یک ماه بی‌سابقه است. این کاهش تورم از برکات تحریم صادرات نفت ایران است و اگر همین وضع ادامه یابد و ارتباط بودجه با نفت قطع شود، تورم مزمنی که دهه‌ها گرفتار آن بوده‌ایم، از بین خواهد رفت.

 

اما در این میان، علاوه بر خطر بازگشت نفت به بودجه با یک توافق، یک عامل دیگر ریشه‌کن شدن تورم مزمن در ایران را تهدید می‌کند و آن، گران شدن بنزین است.

 

در پی افزایش قیمت بنزین، موج جدید تورمی در کشور ایجادشده و اثر تحریم نفت بر کاهش تورم را از بین خواهد برد. آقای روحانی استدلال کرده‌اند که قیمت بنزین در اروپا ۲۰ هزار تومان است. در پاسخ باید گفت که اولاً در کل اروپا قیمت بنزین یکسان نیست و کشور به کشور متفاوت است. ثانیاً اینکه ما قیمت بنزین در اروپا را به تومان حساب کنیم، جوسازی است. در اروپا قیمت بنزین ۲۰ هزار تومان نیست، به‌طور میانگین ۱.۴ یورو است؛ و این قیمت باید با قدرت خرید دستمزد بگیران اروپایی مقایسه شود.

 

مثلاً کشور فرانسه؛ در اکتبر ۲۰۱۹ قیمت بنزین در فرانسه ۱.۵۱ یورو است. حداقل دستمزد هر ساعت کار در فرانسه برای سال جاری میلادی ۱۰.۰۳ یورو در نظر گرفته‌شده است؛ یعنی یک کارگر فرانسوی با یک ساعت کار، می‌تواند ۶.۶۴ لیتر بنزین خریداری کند.

 

 

در سال ۹۸، مزد هر ساعت کار عادی کارگران ایرانی ۶۸۹۸ تومان تعیین‌شده است؛ یعنی کارگر ایرانی با یک ساعت کار می‌تواند ۶.۸ لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی خریداری کند. چنانکه ملاحظه می‌کنید، قدرت خرید بنزین کارگر ایرانی و فرانسوی با یک ساعت کار، تقریباً برابر است.

 

گران کردن یک‌باره قیمت بنزین، هم به زیان دولت است (چون بزرگ‌ترین مصرف‌کننده است و بزرگ‌ترین متضرر تورم خواهد بود)، هم به ضرر ملت است و هم خلاف راهبرد مقابله با تحریم است. این اشتباه را مرتکب نشوید.

 

سید یاسر جبرائیلی

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید