به دنبال تمامیت ارضی سوریه یا تسویه‌حساب با کردها/ ترکیه با مقایسه تعداد کشته‌ها قتل‌عامش را توجیه می‌کند

    کد خبر :625335

ترکیه حمله به سوریه را حق خود و کشتن کردها را مبارزه با تروریسم می‌خواند، اردوغان هم بیشتر به دنبال تسویه‌حساب با کردها و بسط امپراتوری جدید عثمانی خود در سوریه است تا اینکه نگران تمامیت ارضی این کشور باشد.

 

گروه بین‌الملل بازتاب: ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، ساعاتی پیش در توییتر نوشت: «برای کسانی که به ترکیه هشدار داده و آن را محکوم و تهدید به تحریم می‌کنند یادآوری می‌کنیم که طبق گزارش‌های مختلف، در عملیات ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن در استان رقه سوریه ۱۶۰۰ تا ۳۸۰۰ غیرنظامی سوری کشته شدند و در عملیات موصل در عراق نیز ۹ تا ۱۱ هزار غیرنظامی جانشان را از دست دادند. عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه چندین توطئه علیه منطقه را درآن‌واحد خنثی کرد. عملیات ترکیه گروه‌های تروریستی را هدف گرفته است نه کردها و غیرنظامیان را.»

 

 

چند روزی است ترکیه عملیاتی را موسوم به «چشمه صلح» در مناطق شمال شرق سوریه آغاز کرده که هدف از آن عقب راندن یگان‌های کردی مدافع خلق به شرق رود فرات و ایجاد منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتر در داخل خاک سوریه عنوان می‌شود. اتفاقی که بسیاری از کشورهای منطقه آن را تجاوز به خاک سوریه خوانده و به‌شدت آن را محکوم کرده‌اند.

 

اتحادیه عرب حمله نظامی ترکیه به سوریه را محکوم کرد

 

اتحادیه عرب در نشست روز شنبه 12 اکتبر 2019 که در مصر و به دعوت قاهره برگزار شد، با محکوم کردن حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه از جامعه جهانی خواست تا موضعی یکپارچه در برابر هجوم ترکیه داشته باشد.

 

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب گفت، اتحادیه عرب مداخله آشکار ترکیه در سوریه را محکوم و آن را تجاوزی آشکار به خاک یک کشور عربی می‌داند.

 

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب حمله ترکیه به سوریه را محکوم کرد

 

 

وزیر خارجه ترکیه: نگران تمامیت ارضی سوریه هستیم

 

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، در پاسخ به سؤال خبرنگار «اسپوتنیک» روسیه، مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص لغو سفر «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، به استانبول پس از عملیات در شمال سوریه، چیست؟ گفت، نمی‌خواهم درباره تصمیم رئیس مجلس اظهارنظر کنم. احتمالاً او دلایل خود را دارد؛ اما خوشحالیم که «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه در این کنفرانس شرکت می‌کند. کنفرانس مقابله با تروریسم بسیار مهم است. پارلمان‌ها نه‌تنها باید در قانون‌گذاری بلکه در دیپلماسی پارلمانی نیز نقش مهمی را ایفا کنند.

 

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به این سؤال که «ایران، روسیه، اروپا و کشورهای عربی اعتراض خود را نسبت به عملیات نظامی ترکیه در سوریه ابراز کردند، آیا ترکیه از اینکه منزوی شود، نمی‌ترسد؟» گفته است:

 

چرا ترکیه باید از انزوا بترسد؟ ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم و تروریسم دشمن مشترک ما است. فکر نمی‌کنم که روسیه مخالف این عملیات باشد. روسیه نگران تمامیت ارضی و وحدت (سوریه) است. ما نیز نگران این موضوع هستیم. اگر نگاهی به تمام بیانیه‌های مشترک ایران- ترکیه-روسیه بیندازید مشاهده خواهید کرد که ما همیشه بر (ضرورت حفظ تمامیت ارضی این کشور) تأکید کرده‌ایم.

گروه «ی.پ.گ» (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) به دنبال تجزیه و جدایی این کشور است. ما در تلاش برای جلوگیری از آن هستیم. ما به همراه روسیه و دیگر کشورها با تروریسم مبارزه می‌‌کنیم، به همین دلیل روسیه از ما در سازمان ملل حمایت کرد. اگر برخی کشورها در رابطه با مبارزه ما علیه تروریسم از استانداردهای دوگانه‌ای برخوردار باشند، این مشکل آن‌ها است. اگر حق با ما باشد از انزوا هراسی نداریم زیرا هدف ما مبارزه با تروریسم است.

 

موضع پوتین نسبت به تجاوز ترکیه به خاک سوریه

 

تأکید پوتین بر لزوم آزادی سوریه از هرگونه نیروی خارجی غیرقانونی

 

اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه در حالی است که پوتین رئیس‌جمهور روسیه امروز در اظهاراتی که خبرگزاری‌های این کشور منتشر کردند، گفت: سوریه از هرگونه نیروی خارجی غیرقانونی باید رها شود و این مسئله باید در خصوص همه کشورها صدق کند.

 

وی تأکید کرد چنانچه دولت آتی سوریه بخواهد، روسیه نیز نیروهایش را از این کشور خارج خواهد کرد.

 

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفته شد، اردوغان با حمله به سوریه به دنبال بسط نئو عثمانی گری است و بعد از تسویه‌حساب با کردها، حتی اگر نتواند مناطق اشغالی را در بلندمدت حفظ کند، از آن به‌عنوان یک امتیاز بزرگ در میز مذاکره برای سهم خواهی استفاده خواهد کرد. یکی از این سهم خواهی‌ها ممکن است بر سرکار آوردن حکومتی مطابق میل ترکیه در سوریه باشد.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید