مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح آقای رئیس‌جمهور را کلید زد

پیغام‌پسغام ترامپ برای ساختن خانه‌ای روی آب

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۵۴
    کد خبر :615292

ترامپ پیغام‌وپسغام می‌فرستد که روحانی بیاید مذاکره؛ مذاکره با رئیس‌جمهوری که روند استیضاحش در مجلس نمایندگان آمریکا آغازشده، از پای‌بست ویران است و به ساختن خانه‌ای رو آب می‌ماند.

 

گروه بین‌الملل بازتاب: خبر رسیده که امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه برای ترتیب دادن دیدار میان روحانی و ترامپ در طول روز سه‌شنبه به نفس‌نفس افتاده است. مکرون به‌صورت برنامه‌ریزی نشده به دیدن روحانی آمده و با او صحبت کرده است؛ روحانی نیز شرط کرده آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را بردارد. مکرون شب قبل (دوشنبه) با حسن روحانی دیدار کرده بود.

 

روحانی در حالی شرط مذاکره را برداشتن تحریم‌ها تعیین کرده است که دونالد ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «تا زمانی که رفتار تهدیدآمیز ایران ادامه داشته باشد، تحریم‌ها که برداشته نمی‌شود، هیچ؛ تشدید هم خواهد شد.»

 

 

مکرون که عصر سه‌شنبه روحانی را تا محل ملاقات با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا همراهی می‌کرد، با تأکید بر اینکه “وقت تنگ است”، به رئیس‌جمهور ایران گفت: «اگر او بدون ملاقات با آقای ترامپ اینجا را ترک کند، فرصت از دست خواهد رفت چون تا چند ماه بازنخواهد گشت و رئیس‌جمهور ترامپ به تهران نخواهد رفت، پس باید همین حالا دیدار کنند.»

 

آغاز استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان

پیغام‌پسغام‌های ترامپ در حالی است که در آن‌سوی سیاست آمریکا، مجلس نمایندگان کمر به استیضاحش بسته‌اند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا، بعدازظهر سه‌شنبه اعلام کرد که کنگره تحقیقات رسمی برای استیضاح دونالد ترامپ را آغاز خواهد کرد.

خانم پلوسی با تأکید بر اینکه «رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشد. هیچ‌کس فراتر از قانون نیست.» می‌گوید: احتمال استیضاح آقای ترامپ به‌ویژه پس از مکالمۀ جنجالی او با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درباره جو بایدن و پسرش قوت گرفته بود.

 

خانم پلوسی معتقد است که ترامپ مرتکب “نقض قانون” شده و عملکرد او را “نقض مسئولیت‌هایش بر اساس قانون اساسی” توصیف کرده است.

 

رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا در حالی بر پاسخگویی ترامپ پافشاری می‌کند که قبلاً در پی انتشار نتایج تحقیقات مربوط به مداخله ادعایی روسیه در انتخابات، مقابل درخواست‌ها برای استیضاح او مقاومت می‌کرد.

 

مطرح‌شدن این مسئله در کنگره سبب شد که رئیس‌جمهوری آمریکا دستور دهد متن مکالمه تلفنی او با همتای اوکراینی‌اش را به‌طور کامل از حالت طبقه‌بندی سری خارج کنند.

 

عطش دو رئیس‌جمهور برای دیدار

در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد روابط دو کشور ایران و آمریکا دچار تنش زیادی بود. با پایان دوران دولت دهم، روابط تغییر کرد. در سپتامبر ۲۰۱۳ اوباما یک تماس تلفنی با «حسن روحانی» گرفت. این دو اولین روسای جمهوری بودند که بعد از انقلاب باهم تلفنی صحبت کردند.

 

نشریه آمریکایی باستل در این زمینه نوشته است: «اوباما در آن زمان درباره این تماس تلفنی گفته بود که قطعاً موانع مهمی بر سر راه است و نمی‌توان موفقیت را تضمین کرد. من معتقدم ما می‌توانیم به یک راه‌حل جامع برسیم.»

 

درست در همان هفته‌ای که این دو رئیس‌جمهور باهم تماس تلفنی داشتند، روحانی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد. همان زمان شایعاتی درباره دیدار اوباما و روحانی منتشر شد، اما این دیدار به اذعان رسانه‌های مطرح آمریکایی هرگز اتفاق نیافتاد.

 

سرنوشت نافرجام برجام و امیدی که به این رئیس‌جمهورها نمی‌ماند

در زمان تصویب برجام، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که با رفتن اوبا و آمدن رئیس‌جمهور جدید، آمریکا به مفاد برجام پایبند نخواهد بود؛ اما محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وقت، به‌قدری به سازوکار بین‌المللی و شورای امنیت مطمئن بود که هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد طرف آمریکایی بتواند از این توافق خارج شود یا اگر این اتفاق بیفتد، هیچ کشوری با آمریکا همراهی نخواهد کرد.

 

 

استیضاح رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در مجلس نمایندگان به نتیجه برسد یا خیر، دوران ریاست جمهوری او برای چهار سال دیگر تمدید بشود یا خیر، مذاکره با شخص ترامپ اساساً بنا کردن خانه‌ای با پای‌بست متزلزل است. هرچند باید منتظر بود و دید آیا هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقطه دیدار روسای دولت جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحد آمریکا خواهد شد، یا خیر؟

 

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید