کدام ماهی دریای خزر آلودگی بیشتری دارد؟

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۲۰
    کد خبر :542484

چندی پیش عزیر عابسی، عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل، بر آلوده بودن دریای خزر و تهدید زیستگاه آبزیان تاکید شد، در آن گزارش، این استاد دانشگاه مدعی شد که بافت‌های عمده ماهیان دریای خزر به جیوه و نیکل آلوده است اما به طور خاص ماهی کفال که از لجن کف دریا تغذیه می‌کند نیز آلودگی اثبات شده‌ای دارد و نباید آن را مصرف کرد.

در این رابطه یک دامپزشک  با اشاره به مصرف یا عدم مصرف ماهی کفال که از دریای خزر صید می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی ماهی کفال، ماهی بومی دریای خزر نیست و حدود ۵۰ تا ۷۰ سال قبل وارد این دریا شده و در این مناطق در حال تکثیر و پرورش است.

علیرضا بریمانی با بیان اینکه در دریای خزر یکسری آلودگی‌ها وجود دارد که از طریق رودخانه‌ها، فاضلاب‌های خانگی و کارخانه‌ها وارد آن شده اند، تصریح کرد: مقدار بسیار زیادی جیوه، سرب و سایر عناصر وارد دریای خزر شده است و آسیب‌های زیاد و جبران ناپذیری را وارد کرد؛ نکته مهم اینجا است از آنجایی که دریای خزر به سایر دریاها راه ندارد این آلودگی‌ها در آن باقی می‌ماند.

این دامپزشک خاطرنشان کرد: می‌توان گفت همه ماهی‌هایی که در دریای خزر وجود دارند دارای مقداری آلودگی فلزات سنگین مانند سرب و جیوه هستند که موجب بیماری‌های خیلی سخت همانند مننژیت، کم خونی، درد مفاصل و استخوان در انسان می‌شوند و بیشترین بیماری مربوط به درد مفاصل است.

بریمانی با اشاره به اینکه ماهی کفال از بین ماهی‌های دریای خزر به علت غیربومی بودن درگیری باکتریایی و عفونی بیشتری دارد، گفت: کفال یک ماهی کف خوار است و از کف دریا تغذیه می‌کند، از سویی دیگر این فلزاتی که نام برده شد نیز در کف دریا جمع و وارد جیره غذایی ماهی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ماهی کفال در پایان عمر خود، به روی آب می‌آید و با نزدیک شدن به ساحل در تور صیادان گرفتار می‌شود، ادامه داد: ورود این ماهی به بازار ماهی فروشان بسیار خطرناک است و ضربات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

این دامپزشک تصریح کرد: علاوه بر این نمی‌توان گفت خوردن ماهی کفالی که حتی درست صید می‌شود از نظر پزشکی و دامپزشکی صحیح است چرا که تمامی ماهی‌های دریای خزر مقداری درگیری فلزات سنگین دارند اما درگیری ماهی کفال به نسبت بقیه بیشتر است.

بریمانی تاکید کرد: شیلات بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال قبل فروش ماهی کفال و حتی صید آن‌را ممنوع کرده بود و اصولاً نباید شاهد خرید و فروش این ماهی در سواحل دریای خزر و بازار بود اما متأسفانه فروش آن خیلی زیاد است و بعضی‌ها به صیادان و آشنایان خود می‌فروشند.

وی با تاکید بر اینکه توصیه می‌شود به هیچ عنوان از ماهی کفال استفاده نشود یادآور شد: از نظر شیلات نیز به طور کلی مصرف ماهی کفال منتفی است و به هیچ وجه نباید خورده شود و مردم هم باید در جریان باشند.

بریمانی گفت: از آنجایی که مصرف ماهی در سبد غذایی خانواده‌ها باید باشد توصیه می‌شود از ماهی‌هایی استفاده شود که جیره غذایی خود را از کف دریا دریافت نمی‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید