القدس العربی: ارتباط سفر همزمان معاون ظریف به دمشق و رئیس جمهوری که حامل پیام عربستان بود

    کد خبر :452961

ابراهيم شير در القدس العربی نوشت: سفر عمر البشیر به سوریه و مصافحه گرم او با بشار اشد، به نوبه خود حامل پیامی برای دیگر کشورها بود؛ اما نمی توان این سفر را کاملا سیاسی دانست. وجود رئیس شورای امنیت ملی سوریه، علی مملوک در بین استقبال کنندگان از بشیر، نشان می دهد که این سفر نه تنها سیاسی، بلکه دارای ابعاد امنیتی عربی بوده است.

به گزارش بازتاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: بشیر تنها رهبر عربی محسوب می شود که تمام حاکمان عرب بر سر او اجماع دارند، از این جهت که روبط ممتازی با عربستان سعودی دارد و ارتش خود را برای کمک به آن در جنگ علیه یمن اعزام کرد. این علاوه بر رابطه خوب بشیر با مصر، قطر و ترکیه است.

اما این سفر رئیس جمهور سودان به سوریه، پیام مستقیمی از سوی عربستان برای سوریه بود، بویژه آنکه بشیر کمی قبل از سفر به دمشق، با هم پیمان خود ریاض، در مصر، دیدار کرده بود و این می تواند حکایت از پیامهای مهمی داشته باشد که بشیر از سوی ریاض و قاهره برای اسد داشت؛ پیامهایی که جنبه امنیتی آنها برجسته تر است؛ چرا که مملوک، که به دلیل شغل امنیتی اش به ندرت در مجامع حاضر می شود، به استقبال بشیر رفت.

هدف سفر بشیر و پیامهایی که با خود داشت، بسیار است، اما مهمترین انها پیام عربستان برای ایالات متحده بود؛ مبنی بر تهدید مستقیم آن، به اینکه ریاض احتمالا قطب نمای خود را به سمت محور جدید تهران مسکو دمشق تغییر می دهد و این تصمیم، پس از برخورد کنگره آمریکا در مورد نقش ولی عهد سعودی در جریان قتل خاشقجی و متوجه کردن مسئولیت این قتل به سمت بن سلمان و درخواست عزل او، اتخاذ شد؛ به این دلیل که در شرایط حاضر، بن سلمان بیش از هر کس به سوریه نیاز دارد.

آنچه گمانه زنی در مورد اینکه بشیر حامل پیامی از سوی ریاض بوده است را افزایش می دهد، سفر همزمان جابری انصاری، معاون وزیر خارجه ایران به دمشق است و این مساله، احتمال صحبتهای پشت پرده، سوار بر عرابه دمشق را تقویت می کند.

اما بشیر، شخصی است که بیش از هر کس نیازمند این سفر بود، بویژه پس از صحبتهای نخست وزیر اسرائیل در مورد زمینه سازی برای سفر به خرطوم، که موجب هرج و مرج و نارضایتی مردم سودان شده بود. بشیر نیاز داشت تا به این شکل ملتش را برای ورود نتانیاهو آماده کند.

دمشق نقش خود بعنوان محور سیاستهای منطقه و ترمومتر روابط بین المللی را حفظ کرد و به نظر می رسد درهای آن به روی تمام کشورهای عربی باز شده است. اما لبخند اسد در برخورد با بشیر، تمام حاکمان عرب را برای سفری نزدیک به دمشق، تشویق می کند، که در رأس آنها، السیسی و پادشاه بحرین، حمد بن خلیفه هستند و چه بسا ولی عهد سعودی محمد بن سلمان هم نیازمند پیام یا نجوایی از سمت دمشق است، تا به سوریه سفر کند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید