ساخت تجهیزات نوری برای بکارگیری تکنیک اپتوژنتیک در مطالعات مغزی

    کد خبر :377567

محققان دانشگاه شهید بهشتی موفق به تولید تجهیزات نوری برای استفاده از تکنیک اپتوژنتیک در مطالعات مغزی شدند.

با هدف توسعه فناوری در حیطه مطالعات علوم شناختی، محققان پژوهشکده «لیزر و پلاسما» دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی این دانشگاه ، موفق به ساخت و توسعه تجهیزات نوین نوری برای بکارگیری در تکنیک اپتوژنتیک شدند.

این تکینیک که با تغییرات ژنتیکی سلول های هدف، امکان تحریک یا مهار عملکرد این سلول ها با استفاده از نور را فراهم می آورد، از جدیدترین ابزارهای هدف گیری اختصاصی سلول های عصبی و مطالعه سیستم عصبی است.

به واسطه این تجهیزات در حال حاضر تکنیک اپتوژنتیک بصورت بومی راه اندازی شده است.

دکتر حمید لطیفی مدیر گروه پیشران نوروفوتونیک در دانشگاه شهید بهشتی گفت: حمایت همه جانبه از توانایی های علمی و فنی محققان در دانشگاه ها، در امر توسعه فناوری و پیشرفت های علمی و جلوگیری از رکود علمی در حوزه های مختلف تاثیر بسزایی دارد.

مدیر گروه پیشران نوروفوتونیک دانشگاه شهید بهشتی از حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به منظور بهره وری از توان علمی پژوهشی اساتید برجسته دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و درمانی کشور و همچنین جهت دهی پژوهش ها برای نیل به اهداف علمی و تحقیقاتی قدردانی کرد.

عضو ارشد هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: همکاری نزدیک محققان برجسته کشور از حوزه های مختلف علمی برای رسیدن به یک هدف کاربردی مشخص، دستاوردهای ملموس و ارزش افزوده بالایی برای کشور خواهد داشت.

فرشته معتمدی رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب، مدیر و مجری طرح های توسعه کاربرد ابزارهای اپتوژنتیک در علوم شناختی با بیان اینکه مطالعات علوم اعصاب شناختی در کشور دارای سابقه طولانی است و محققان بسیاری در دانشگاه ها و مراکز علمی دراین حوزه در حال فعالیت هستند، گفت: یکی از زمینه های مورد نیاز این بخش به منظور ارتقای سطح فعالیت محققان و حرکت در مسیر کاربردی کردن نتایج مطالعات، توسعه ابزارهای مورد نیاز است.

به گزارش مهر، وی از تشکیل و فعالیت گروه پیشران نوروفوتونیک در دانشگاه شهید بهشتی و حمایت های ستاد توسعه علوم شناختی، خاطر نشان کرد: گروه پیشران اولین تیم تحقیقاتی در کشور است که مبادرت به بومی سازی تکنیک اپتوژنتیک کرده و اکنون به دستاوردهای ارزشمندی در این حوزه دست یافته است.

محقق حوزه علوم اعصاب شناختی با اشاره به ماهیت چند رشته ای بودن مطالعات حوزه علوم شناختی، به لزوم همکاری های بین رشته ای اساتید و محققان فنی و بیولوژی تأکید کرد و تشکیل این گروه پیشران را نمونه بسیار ارزشمند برای همکاری های بین رشته ای و بین دانشگاهی در داخل کشور عنوان کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید