چهارشاخ نورآباد؛ مأمن امپراطور صخره‎ها

    کد خبر :365064

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان منطقه شکار و صید ممنوع چهار شاخ نورآباد را زیستگاه کل و بز کوهی عنوان کرد.

نبی‎الله قائدرحمتی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه هم اکنون در حوزه استحفاظی شهرستان دلفان مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست شامل پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش نداریم، افزود: تنها یک منطقه شکار و صید ممنوع تحت عنوان چهار شاخ نورآباد در این منطقه وجود دارد.

وی به وضعیت منطقه در فصول مختلف اشاره کرد و ادامه داد: منطقه مورد نظر در اواخر پاییز تا اوایل بهار به دلیل وجود قلل مرتفع همواره پوشیده از برف و یخ است و در اوایل بهار تا تابستان منطقه‎ای سرسبز خواهیم داشت که می‎توان در تمام فصول منطقه آن را مورد بازدید قرار داد.

قائدرحمتی با اشاره به شاخص‎های عمده ارتقای منطقه چهار شاخ (گرین) نورآباد بیان کرد: استقبال خوب مردم شهرستان در حفاظت از گونه‎های جانوری و گیاهی منطقه، وجود کمترین روستا و اراضی زراعی در داخل منطقه پیشنهادی، تنوع زیستی گیاهی و جانوری منطقه و توان اکولوژیکی بالای آن، وجود منابع غذائی و آبی جهت تغذیه حیات وحش، قابلیت تفرجی بالای منطقه و قرار گرفتن در مرز بین نورآباد و نهاوند و پوشش از طرف دو شهرستان مذکور از جمله پارامترهای عمده ارتقای این منطقه هستند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: با توجه به توپوگرافی خاص منطقه و نیز حضور گونه بارز کل و بز کوهی که بنا بر مشاهدات به دفعات حضور آنها در منطقه گزارش شده این محل به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع معرفی شده است.

وی تصریح کرد: گونه کل و بز به شدت در حال تهدید بوده و به علت شکار بی رویه و عدم حفاظت درست از نسل آن در حال نابودی است.

قائدرحمتی گفت: همچنین به علت وجود گونه‎های جانوری مختلفی که جمعیت آنها رو به کاهش گذاشته است و با توجه به اینکه منطقه مورد نظر در صورت حفاظت بیشتر توانایی این را دارد که زیستگاه مناسبی برای افزایش این نوع وحوش باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید