علت تلخی دهان چیست؟ 10+ نسخه‌ی گیاهی برای درمان

    کد خبر :338838

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده است که صبح از خواب بیدار شوید و حس کنید که دهانتان مزه‌ی تلخ (مثل زهرمار) یا ترش (اسیدی) باشد. تلخی دهان به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد و این دلایل به خودی خود در ابتدا خیلی خطرناک به نظر نمی‌رسند و مشکل ساز نیستند اما اگر ادامه پیدا کنند ممکن است خبر از یک بیماری جدی داشته باشند.
در کل بدن ما در برابر بیماری‌ها واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد و ما در مقابل بدن خود وظیفه داریم این واکنش‌ها را جدی بگیریم تا دلایل آن را پیدا کنیم.
در این مقاله تصمیم داریم مهم‌ترین دلایل تلخی دهان را با یکدیگر بررسی کنیم و چند راه درمانگیاهی نیز به شما عزیزان معرفی کنیم.
در ادامه‌ی این مقاله‌ی کاربردی از وبلاگ بازتاب با ما همراه باشید.

علت تلخی دهان

علت تلخی دهان چیست؟

گاهی اوقات در دهانمان مزه‌ی تلخی ایجاد می‌شود که با خوردن هیچ نوع شیرینی و شکلاتی نمی‌توانیم این مزه‌ی تلخ را از بین ببریم.
تلخ شدن دهان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و اگر علت آن را شناسایی کنیم با چند راه حل ساده و خانگی برای تلخی دهان می‌توانیم این مزه‌ی بد را از بین ببریم.
برخی از رایج‌ترین علت تلخی دهان عبارت است از:

1. سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

یکی از مهم‌ترین علت‌های بروز طعم تلخ در دهان، استعمال سیگار و دخانیات است. این مواد مضر علاوه بر این که به ریه و سایر ارگان‌های داخلی شما آسیب وارد می‌کنند؛ باعث بروز طعم تلخ در دهان شما نیز می‌شوند. سیگار کشیدن بر غدد چشایی شما تاثیر منفی می‌گذارد و همین موضوع باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شما می‌شود.
علاوه بر سیگار کشیدن، تنفس برخی مواد شیمیایی مانند بنزین و گازوئیل و مواد نفتی نیز احتمال بروز طعم تلخ در دهان را افزایش می‌دهند.

علت تلخی ته گلو

2. رعایت نکردن بهداشت در مسائل مربوط به دهان و دندان

این که شما نسبت به بهداشت دهان و دندان خود بی‌توجه باشید، طبیعی است که باید پیامدهای آن را هم بپذیرید. بی‌توجهی نسبت به بهداشت دهان و دندان، سبب خرابی دندان‌ها و بروز عفونت‌های لثه و مشکلات دیگر می‌شود که همین عوامل سبب ایجاد طعم تلخ در دهان شما می‌شوند.

تلخی دهان و کلیه

3. بارداری

یکی دیگر از عوامل بروز طعم تلخ در دهان، بارداری خانم‌ها می‌باشد. دوران بارداری، با تغییرات هورمونی بسیاری همراه است و این تغییرات هورمونی گاه موجب تغییرات ناخوشایندی از جمله بروز طعم تلخ در دهان می‌شود.
خانم‌های باردار به راحتی می‌توانند طعم تلخ بروز یافته در دهان خود را با میل کردن تکه‌ای کوچک لیموترش، یا ابنبات از بین ببرند.

تلخی دهان خطرناک است

4. مصرف داروهای خاص

مصرف بعضی از انواع خاص از داروها ممکن است تلخی دهان را به دنبال داشته باشد.
برای مثال مصرف بعضی از انواع مکمل‌ها، به دلیل مقادیر بالای آهن و مسی که در آن‌ها وجود دارد؛ موجب تلخی دهان می‌شوند. علاوه بر مکمل‌ها انواع خاصی از آنتی بیوتیک‌ها مانند آلوپورینول هم هستند که موجب تلخی دهان می‌شوند. اگر علت تلخی دهان شما به دلیل مصرف دارو باشد، پس از اتمام دوره‌ی مصرف تلخی دهان شا نیز از بین می‌رود. پس نگران نباشید.

تلخی دهان و سرطان

5. رفلاکس اسیدی معده

یکی دیگر از دلایل تلخی دهان، واکنش‌های معده و بازگشت اسید معده به مری و ورود آن به دهان است. این قبیل واکنش‌ها، موجب بروز طعم تلخ در دهان می‌شود اما طبیعی است و نیازی نیست نگران آن باشید.

تلخی دهان از چیست

6. استرس و اضطراب

اگر شما از ان دست آدم‌هایی هستید که با یک مسئله‌ی کوچک به هم می‌ریزید و در زندگی شخصیتان با استرس و اضطراب زیاد دست و پنجه نرم می‌کنید؛ احتمالا دفعات زیادی طعم تلخ را در دهانتان احساس کرده‌اید. مقادیر بالای استرس و اضطراب بذای یک شخص موجب در هم ریختن عملکرد هورمون‌ها و ایجاد طعم تلخ در دهانتان می‌شود. علاوه بر این اضطراب موجب خشکی دهان می‌شود که این خود یکی از دلایل بروز طعم تلخ در دهان است.

دلیل تلخی دهان

7. سندرم سوزش دهان

یکی دیگر از دلایل بروز طعم تلخ در دهان همین سندرم سوزش دهان است. ممکن است بسیاری از شما تا به حال اسم ان را هم نشنیده باشید و ندانید که اصلا چیست اما بعضی‌ها هم ممکن است که تا به حال با آن دست و پنجه نرم کرده باشند.
بیمارانی که مبتلا به این سندرم عجیب و غریب هستند گاهی اوقات به صورت ناگهانی و بدون دلیلی خاصی احساس سوزشی در دهان خود حس می‌کنند. برخی از مبتلایان این حس را به خوردن فلفل تشبیه کرده‌اند. گاهی اوقات افرادی که مبتلا به این سندرم هستند در دهان خود احساس مزه‌ی تلخ نیز می‌کنند. اغلب علائم این سندرم به صورت پراکنده در افراد مشاهده می‌شود اما بعضی از مبتلایان هم به طور مداوم با عواقب ان دست و پنجه نرم می‌کنند.

علت تلخی دهان چیست

8. یائسگی

با بالا رفتن سن خانم‌ها و نزدیک شدن آن‌ها به سن یائسگی، ممکن است طعم تلخی را دهان خود حس کنند. بروز این اتفاق به دلیل پایین امدن سطح قابل توجهی از هورمون استروژن در بدن آن‌هاست. علاوه بر پایین آمدن سطح استروژن خشکی دهان هم ممکن است باعث بروز طعم تلخ در دهان افرد شود.

9. بروز برفک دهان

برفک دهان، یک نوع بیماری و عفونت مربوط به دهان و دندان است که باعث ایجاد لکه‌های سفید روی زبان، دهان و گلو می‌شود. این لکه‌ها باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می‌شوند. تا زمانی که عفونت وجود داشته باشد و درمان نشود این طعم تلخ هم همراه با آن لکه‌های سفید در دهان باقی خواهند ماند. پس اگر به دنبال درمان تلخی دهان خود هستید، ابتدا عفونت دهانتان را درمان کنید.

کبد و تلخی دهان

10. سرطان

معمولا افراد مبتلا به بیماری سرطان که در حال شیمی درمانی هستند از بروز طعم تلخ در دهانشان رنج می‌برند. این افراد حتی در هنگام خوردن غذا و نوشیدنی نیز طعم تلخ را در دهانشان احساس می‌کنند. بروز طعم تلخی درر بیماران مبتلا به سرطان به دلیل تاثیرات شیمی درمان و پرتو درمانی است که بدن آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

 

7 توصیه‌ی خانگی برای درمان تلخی دهان

تا اینجا با علت تلخی دهان در طول روز آشنا شدیم و تا حدودی فهمیدیم که بروز طعم تلخ در دهان به چه علت‌هایی اتفاق می‌افتد. در ادامه‌ی مقاله تصمیم داریم چند راه حل خانگی برای درمان تلخی دهان را به شما معرفی کنیم تا بتوانید طعم تلخ دهانتان را با این راه‌حل‌های خانگی از بین ببرید.

1.نوشیدن آب زیاد

اگر شما هم از دسته افرادی هستید ک از تلخی دهانتان رنج می‌برید و داروهای گیاهی زیادی را هم امتحان کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید؛ یک راه حل بسیار ساده را جا انداخته‌اید و آن هم مصرف آب است. نوشیدن آب با کاهش اسید معده از بروز رفلاکس معده، جلوگیری می‌کند و همین موضوع تلخی دهان شما را از بین می‌برد. پس حتما نوشیدن آب زیاد را از امروز شروع کنید.

درمان تلخی دهان با روش های خانگی

2. مسواک زدن با جوش شیرین

یکی دیگر از راه‌حل‌های از بین بردن تلخی دهان، مسواک زدن با جوش شیرین است. روزانه دوبار مقداری جوش شیرین را روی مسواکتان بریزید و با آن دهانتان را به مدت 3 دقیقه بشویید. این کار شما پس از مدتی تلخی دهانتان را از بین می‌برد و شما را از دست این بیماری راحت می‌کند.

تلخی دهان

3. مصرف مرکبات ترش مزه

استفاده از مرکبات ترش مزه راه حلی معجزه آسا برای رفع تلخی دهان است. میوه‌های ترش مانند پرتقال، نارنگی و لیمو ترش موجب افزایش ترشح بزاق دهان می‌شوند و افزایش بزاق هم منجر به پاک شدن دهان و از بین رفتن مزه‌ی تلخ دهان می‌شود. پس این بار برای از بین بردن تلخی دهان خود به جای این که به روش‌های عجیب و غریب و داروهای مختلف متوسل شوید، خوردن مرکبات ترش مزه را امتحان کنید.

علت تلخی دهان چیست

4. جویدن دارچین

جویدن دارچین نیز می‌تواند به از بین بردن طعم تلخ دهان شما کمک کند. دارچین به دلیل ترکیبات خاصی که در ساختار خود دارد؛ تلخی دهان شما را از بین می‌برد و دهان شما را خوشبو و خوش عطر می‌کند. علت استفاده از دارچین در بسیاری از خمیردندان‌ها هم به همین علت است.

5. رعایت نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان

استفاده از مسواک زبان‌شور، شست و شوی مرتب دهان و دندان‌ها، استفاده از نخ دندان و دهان شویه و سایر مسائل بهداشتی مربوط به دهان و دندان، مزه‌ی تلخ دهان ما را کاهش می‌دهد و پس از مدتی به طور کامل از بین می‌برد.

علت تلخی دهان در طول روز

6. کاهش مصرف غذاهای چرب و تند

اگر شما از طرفداران پر و پا قرص فلفل در غذا و غذاهای چرب هستید؛ باید آمادگی این را هم داشته باشید که با طعم تلخ در دهانتان رو به رو شوید. اگر می‌خواهید از شر مزه‌ی تلخ در دهانتان راحت شوید، باید مصرف غذاهای تند و چرب را در رژیم غذاییتان به حداقل برسانید. مصرف غذاهای تند و چرب موجب بروز رفلاکس در معده می‌شود و در بالا هم گفتیم که رفلاکس معده باعث تلخی دهان شما می‌شود.

7. استفاده از خوشبو کننده‌ی دهان و نعناع

اگر در غذاهایتان ادویه زیاد استفاده می‌کنید؛ حتما پس از میل کردن غذا از نعناع و خوشبوکننده‌های دهان استفاده کنید تا طعم تلخ و ناخوشایند دهان پس از مدتی به سراغتان نیاید.

پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از طعم تلخ و بد دهانتان رنج می‌برید راه حل‌های ساده و خانگی بالا را امتحان کنید و اگر جوابی دریافت نکردید، به سراع دارو و درمان‌های شیمیایی بروید.

کلام پایانی

در این مقاله، ما سعی کردیم در ابتدا شما را با علل تلخی دهان آشنا کنیم و تمامی علل را به طور کامل به شما معرفی کنیم. در ادامه هم تلاش کردیم تا 7 راه حل خانگی فوق العاده سریع و ساده را به شما معرفی کنیم تا بتوانیم کمک هر چند اندکی در رفع این مشکل شما داشته باشیم.
امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید!

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. غلام حسینی گفت:

    سلام صبح که از خواب پا میشم ته حلقم تلخه دو سه ماه ست اینجوریم دهنم هم بوی بدی میدهد لطفا راهنمای کنید

  2. راضیه ناطق گفت:
    مخالفم ۱

    سلام صبح ها که از خواب بلند میشم دهانم خشک و تلخه .صبح ها امپرازول و یه دونه فلوگزنین می خورم .زبانم به شدت بار داره.ناراحتی معده دارم

دیدگاهتان را بنویسید