توصیه یک روانشناس به والدین:

‌اوقات‌فراغت فرزندان را فقط به کلاس‌های آموزشی معطوف نکنید

    کد خبر :311274

یک روانشناس تربیتی در همدان درباره اهمیت اوقات‌فراغت کودکان و نوجوانان گفت: گذراندن اوقات‌فراغت، یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها و ویژه جوانان به حساب می‌آید بنابراین چگونگی گذراندن آن مانع از گسترش بزهکاری جوانان شده و استفاده نادرست آن می‌تواند سرنوشت جوانان را تهدید کند بر همین اساس والدین اوقات‌فراغت فرزندانشان را فقط به کلاس‌های آموزشی معطوف نکنند.

علیرضا روحی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه متأسفانه برخی والدین تمام ساعات اوقات‌فراغت فرزندشان را با کلاس‌های درسی و آموزشی پر می‌کنند، افزود: برنامه‌ریزی برای اوقات‌فراغت همانند برنامه‌ریزی‌هایی که در زمینه‌های دیگر صورت می پذیرد، نوعی فرآیند هدف‌دار است به طوریکه بارزترین ویژگی آن آزادی انتخاب و نوع فعالیت است اما والدین به تصور اینکه باید وقت کودک و نوجوان فارغ شده از درس و مدرسه را لزوما پر کنند، بدون توجه به علایق آنها کلاس‌های درسی، هنری، ورزشی، اردو و … را برای آنها تجویز و فرزندانشان را ملزم به شرکت در آن می‌کنند که این خود باعث عدم استقبال آنان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه والدین برای اوقات‌فراغت کودکان و نوجوانان باید به دو نکته علاقه و استعداد آنان توجه داشته باشند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند، یادآور شد: اگر این دو کنار هم باشند افراد به راحتی می‌توانند مبانی کلاس‌ها را فراگرفته و پیشرفت کنند.

این روانشناس ادامه داد: همچنین اوقات‌فراغت فرصت مناسبی برای افرادی است که دچار افت تحصیلی شده و اکنون می‌توانند در فصل تابستان نسبت به تقویت دروس خود تلاش کنند اما نباید تفریح، گردش و ورزش و … را نادیده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: استقلال، پیوندجویی و نیاز به شایستگی از جمله مواردی است که نوجوانان خواهان آن در برنامه‌ریزی‌های اوقافت‌فراغت خود هستند و والدین در این جهت با نظارت بسیار سطحی باید با آنان همکاری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید