«توتال» جوسازی نکند

    کد خبر :293369

این رفتار توتال، یعنی عدم اظهارنظر رسمی درباره قرارداد و جوسازی رسانه‌ای در فضای بین‌المللی حرفه‌ای نیست.

به گزارش تسنیم، رضاپدیدار، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران نوشت: “صورت‌مسئله مبهم نیست. قراردادی شفاف و روشن و بر اساس استانداردهای بین‌المللی با توتال از سوی دو شریک و یک کارفرما امضا شده است و هر نوع تغییر در این قرارداد باید مطابق با استانداردهای جهانی انجام شود. شرکت توتال پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرده که در ایران کار نمی‌کند و دراین‌بین یکی از مسائلی که کمتر به آن توجه شده عدم اظهارنظر رسمی این شرکت دراین‌باره با مقامات و مسئولان وزارت نفت ایران است.

توتال در یک جو رسانه‌ای چنین خبری را اعلام کرده نه در یک اظهارنظر رسمی به مسئولان ایرانی و دیگر شرکای قرارداد. ترفند توتال این بوده که در رسانه‌ها از مگا پروژه‌هایش در آمریکا بگوید و به منافع اقتصادی‌اش در آمریکا و متحدان مستقیم این کشور اشاره کرده و اعلام کرده پروژه‌اش در ایران پیشرفتی نداشته است. نکته دیگر اینکه توتال اعلام کرده ارزش 70 میلیون یورویی پروژه در ایران در مقابل منافع گسترده‌ای که این شرکت در آمریکا و کشورهای متحدش دارد، ارزشمند نیست.

این رفتار توتال، یعنی عدم اظهارنظر رسمی درباره قرارداد و جوسازی رسانه‌ای در فضای بین‌المللی حرفه‌ای نیست. به نظر من رفتار وزیر نفت ایران در تعیین ضرب‌الاجل برای این شرکت حفظ اعتبار ملی کشور و صنایع نفت ایران است. توتال باید بر اساس قرارداد گزارش پیشرفت پروژه را ارائه می‌کرده است.

بر اساس قرارداد با توتال باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کند. بیش از 80 شرکت ایرانی برای حضور در این پروژه مورد گفت‌وگو قرارگرفته و ابعاد فنی و تخصصی کار به آن‌ها ارائه‌شده است و این شرکت‌ها آماده‌شده‌اند تا در فاز 11 پارس جنوبی با شرکت ان پی سی چین، توتال و پتروپارس فعالیت کنند.

این شرکت‌ها نمی‌توانند به دلیل اعلام رسانه‌ای انصراف از سوی توتال بلاتکلیف بمانند به همین دلیل در انجمن‌های سازنده، پیمانکار ،مشاور و مهندسان صنعت نفت و نشست‌های اتاق بازرگانی از مسئولان خواسته شده تا به این بلاتکلیفی پایان بدهند.

اکنون نزدیک به یک ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد اما هنوز توتال رسماً درباره ماندن یا رفتن اظهارنظر نمی‌کند. توتال هنوز به کارفرمایش یعنی شرکت ملی نفت و دیگر شرکا یعنی شرکت پتروپارس و سی ان پی سی چین همکاری یا عدم همکاری‌اش با پروژه را اعلام نکرده است.

اکنون وزارت نفت ایران ضرب‌الاجلی 60 روزه را برای توتال تعیین کرده است. اگر توتال پس‌ازاین مدت‌زمان قصد ماندن در پروژه را نداشته باشد، شرکت چینی سی ان پی سی که پیش‌ازاین هم در ایران سابقه فعالیت نفتی داشته و 48 ساعت پس از خروج آمریکا از برجام ادامه همکاری‌اش در پروژه را اعلام کرده رهبری کنسرسیوم را بر عهده می‌گیرد.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید