کمبود ارز ربطی به توطئه خارجی ندارد/کجای دنیا مردم پول می دهند که پول بخرند/دولت ارز صادرات را وارد کشور نمی کند

    کد خبر :269289

پس از آنکه محمد مهدی بکیش اقتصاددان ، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران و محسن جلالپور رییس سابق اتاق بازرگانی ایران به صورت مبهم از خروج ارز گفتند، مساله خروز ارز از کشور برای همه تبدیل به یک مساله مهم شد.

به گزارش تابناک؛ اما زمانی که محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره صحبت کرد، و گفت که در ماه‌های پایانی پارسال «بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده» است. این مساله را وارد فاز جدید کرد و در واقع نوعی نگرانی ایجاد شد که این پول چگونه و از چه طریقی از کشور خارج می شود.

مساله خروج ارز از کشور تقریبا از دی ماه سال گذشته و با نوسانات شدیدی که در بازار ارز ایجاد گردید مطرح شد و در اوایل سال 97 بعد از آنکه برخی از مسولان اعلام کردند که منابع ارزی کشور محدود است به اوج خود رسید و نظریات بسیاری از سوی اقتصادی های کشور در این باره مطرح شد.

اما در این میان برخی ها هستند که اعتقاد دارند کشور با کمبود منابع ارزی مواجه نیست و تنها دلیل اینکه ارز در بازار کم است وارد نشدن ارز کالاهای صادراتی به کشور بود و باید دولت تمامی این ارز ها را به کشور وارد می کرد.

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص کسری دلاری که از سوی برخی از افراد عنوان می شود اظهار داشت: باید بازار ارز در کشور به صورت کامل سازمان دهی شود و اگر کسی متقاضی ارز آزاد بود باید شرایطی فراهم گردد که این افراد بتوانند به ارز آزاد دسترسی داشته باشند.

این نماینده در پاسخ به این سوال که گفته می شود در کشور ارز وجود ندارد گفت: اصلا اینگونه نیست و ارز در کشور ما به وفور وجود دارد اما متاسفانه با مشکل مدیریت ارزی مواجه هستیم، ما وقتی می گوییم که 51 میلیارد دلار درآمد ارزی از نفت و 47 میلیارد غیر نفتی داریم، یعنی ما 98 میلیارد دلار در سال درامد داشتیم، این درحالی است که کل واردات ما چیزی حدود 54 میلیارد دلار است، پس نشان می دهد که ما با کسری مواجه نیستیم.

وی در ادامه گفت: کجای دنیا مردم پول می دهند که پول بخرند، این موضع است که ایجاد تقاضای اضافی می کند، درواقع آنچه باعث تقاضا می شود خرید ارز توسط مردم است و مردم بر این باور هستند که باید مازاد درامد خود را صرف خرید ارز کنند، مادامی که این روند وجود دارد شما هر میزان ارز را هم وارد بازار کنید بازهم کم خواهید داشت.ما باید به این فکر کنیم که ارزش پول ملی خود را حفظ کنیم، اگر ما ارزش پول خود را حفظ کنیم تقاضا در بازار ایجاد نمی شود.

رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به افزایش قیمت ارز در زمان دولت نهم و دهم گفت: در آن زمان گزینه نظامی روی میز آمریکایی ها بود، بانک مرکزی و بانک های ایرانی تحریم بود، انتقال پول ممنوع شده بود، نقل و انتقال فلزات هم ممنوع شده بود به همین دلیل در یک مقطعی دلار از 1000 تومان تا 3500 تومان افزایش داشت اما بعد برگشت به 2900 تومان که تنها دلیل آن کاهش تقاضای مردم بود.

وی گفت: در حال حاضر برای کنترل بازار ارز باید در مردم این اطمینان حاصل شود که ارزش پول آنها حفظ می شود، مردم تا زمانی که ثبات اقتصادی را نبینند چطور می توانند به بازار اعتماد کنند، زیر ساخت های ریشه ای ما با مشکل مواجه است.

بهمنی در باره خروج ارز در کشور هم گفت: قانون ما نگفته است که اگر کسی کالایی از کشور خارج کرد باید ارز آن را وارد کشور کند، به نظر من این موضوع یک خلع قانونی است و ربطی به توطئه خارجی ندارد.

وی در ادامه گفت: ما الان 51 میلیارد درآمد ارزی از نفت داریم و 47 میلیارد غیر نفتی که از این میزان هم حدود 70 درصد سهم دولت است، که این پول باید وارد کشور شود، به عبارت دیگر وقتی دولت چیزی را فروخته باید پول آن را وارد کشور کند، اما این پول به داخل کشور وارد نمی شد.

وی در پاسخ به این سوال که پس این پول کجا می رفت اظهار اشت، اختیار آن دست دولت بود، و اگر می خواست وارد می کرد و اگر نمی خواست ارز را وارد نمی کرد، اما الان طبق قانون باید ارزی که دولت به دست آورده است را وارد کشور کند.

این نماینده مجلس در توضیح این موضوع گفت: دولت در واقع کالا را صادر می کرد اما ارز حاصل از این صادرات در حساب های بانکی خارج از کشور می ماند، که نشان دهنده یک خلع غیر قانونی بوده است.

این نماینده عضو کمیسیون اقتصادی گفت: کسانی که کالا را خارج می کنند ارز آن در خارج از کشور می مانند، و هر کس که قصد واردات داشت، حواله از دولت دریافت می کرد و پول از آن حساب به فروشنده پرداخت می شد و درامد ما در واقع وارد کشو نمی شد و همان جا در حساب خارج از کشور می ماند.

وی گفت: اما آنچه مسلم است این است که بخش زیادی از درامد های ارزی کشور دست دولت است و باید نظارت کامل شود تا پول آنجا نماند و وارد کشور شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید