مولاوردی: شهروندان ما باید مطالبه‌گر شوند

    کد خبر :233351

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: باید تلاش کنیم شهروندان ما به شهروند فعال، پرسشگر و مطالبه گر تبدیل شوند تا در مقابل، پاسخگویی حاکمان پاسخگو را داشته باشیم که از مولفه های حکومتداری مطلوب است.
شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در آیین اختتامیه ششمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در سالن همایش های دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام این مطلب افزود: این مسابقات زمینه، تمرین و مقدمه ای برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: در جوامع و دنیای رو به تغییر امروز چاره ای جز بررسی مسایل به صورت علمی و ارایه راهکارهای مناسب با واقعیت های جامعه نیست و این مسابقات فرصتی برای یادگیری در ابعاد مختلف از جمله یادگیری برای مداراکردن، دگرپذیری، تحمل نظرات مخالف، احترام به حقوق شهروندی و عقلانیت اجتماعی است که این مولفه ها مرحله نهایی توسعه را تشکیل می دهند.
مولاوردی تاکید کرد: حاکمیت این وضعیت به معنای مواجهه با یک کشور توسعه یافته است و در تقسیم بندی هایی که برای مراحل توسعه انجام می شود، اولین مرحله، مدرن سازی سرمایه های فرهنگی است.

**اخلاق و گفتگو؛ گمشده جامعه امروز
وی همچنین مقدمات این مهم را مدرن سازی سرمایه های اجتماعی ، افزایش مشارکت زنان، سمن ها و احزاب و تقویت جامعه مدنی دانست و افزود: تمرین گفتگو و مناظرات اخلاقی از جمله محورها و اهداف این مسابقات است چون به نظر می رسد اخلاق در کنار گفتگو گم شده جامعه امروز ماست.

دستیار ویژه رئیس جمهور افزود:باید به شیوه های رشد و شکوفایی فرهنگ گفتگو، تقویت روحیه حق جویی و حقیفت طلبی و نهادینه سازی قواعد گفتگو که بسیار مهم است، بیندیشیم تا زمینه ساز شکل گیری تفکر خلاق و نقاد باشد که یکی از تاکیدات مهم امروز بویژه مورد تاکید در سنین پایه است.

مولاوردی با ابراز امیدواری آغاز این مناظرات از سنین پایین تر افزود: تفکر انتقادی به عنوان یک کتاب درسی در آموزش و پرورش تدوین شده که امید است بتواند نظام آموزشی ما را از معلم محوری کنونی خارج و باب گفتگو را باز و مهارت شنیدن را تقویت کند، زیرا این مساله بسیار در شکل گیری شخصیت کودکان به عنوان آینده سازان کشور که قرار است زمام امور را بدست گیرند، بسیار موثر و فرایند آن زمانبر است.

وی تقویت روحیه پرسشگری را در بحث شهروندی بسیار مهم دانست و تاکید کرد: دانشگاه ها محور و موتور محرکه تحولات اجتماعی در تمام جوامع محسوب می شوند و شروع این اقدامات و حرکات از دانشگاه ها طبیعی است.

وی به سابقه روش مناظره به جای درگیری، سرکوب و بگیر و ببند در مکتب رضوی اشاره و ابراز امیدواری کرد: باید بتوان بسترهای لازم را در جامعه فراهم کرد تا ویژگی های این فرهنگ را شناخته و در جامعه امروز و با وضعیت شاخص امید به زندگی کنونی ترویج دهیم.

**شفافیت مهم ترین ابزار برای پیشگیری فساد است
دستیار ویژه رئیس جمهور با اشاره به موضوع برخی مناظرات دانشجویی در مورد شفافیت اقتصادی گفت: شفافیت یکی از اصول حکمرانی خوب است و مهم ترین ابزار برای پیشگیری از فساد شفافیت است و اقتضای آن این است که مردم و شهروندان به طور مرتب، به هنگام و بدون تاخیر به نحو اطمینان بخشی در جریان این امور قرار بگیرند که کدام نهاد، کدام مدیران و به استناد کدام مقررات امور جامعه را در بخش تحت مدیریت خود اداره می کنند و خروجی های آنان چیست و به کجا انجامیده است.

مولاوردی افزود: این خلاصه شفافیتی است که باید اتفاق بیفتد، هرچند کافی نیست زمانی این شفاف سازی انجام گیرد که یکی از ذی نفعان این درخواست را داشته باشد، بلکه باید روال و روند کلی حاکم بر اداره امور جامعه به این سمت باشد که اطلاعات و گزارش های روشن و قابل فهم برای عموم جامعه منتشر و در دسترس همگان قرار گیرد که اینجا رسانه های آزاد و مستقل می توانند نقش اساسی ایفا کنند.

**مهرهای محرمانه بر بسیاری اطلاعات؛ بدون الزام
وی خاطر نشان کرد: نقطه مقابل این موضوع پنهان کاری است که از آن به عنوان اسرارگویی یاد می شود که در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد در بسیاری از جوامع رواج دارد و بویژه در سیاست به شرایطی اطلاق می شود که حاکمان و متولیان امور مردم را نامحرم می پندارند و رفتارهایی را به تدریج شکل می دهند که مردم را صالح بر این نمی دانند که در جریان امور حاکم قرار بگیرند.
مولاوردی گفت: نمونه آن را در جامعه شاهدیم، مهرهای محرمانه ای که بر بسیاری از اطلاعات زده می شود که لزومی برای آن دیده نمی شود.

**بخشی از ابتکارات دولت یازدهم و دوازدهم در راستای شفاف سازی
دستیار ویژه رئیس جمهور به اقدامات دولت در مورد شفاف سازی اشاره کرد و گفت: ‘لایحه شفافیت اقتصادی و مدیریت تعارض منافع’ در دستور کار کمیسیون لوایح دولت و از ابزارهای مهم شفاف سازی است و معاونت حقوقی رییس جمهور در راستای حقوق شهروندی آن را تدوین کرده است.

مولاوردی افزود: همچنین مقدمات اجرایی قانون ‘انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات’ بعد از سال ها انتظار برای تصویب، در دولت یازدهم تدوین شد و از 500 سازمان و دستگاه دولتی یکصد دستگاه در سامانه وزارت ارشاد پاسخگویی مناسب داشته اند.

وی گفت: همچنین وزرات امور اقتصادی و دارایی و خزانه ملزم شدند اطلاعات مربوط به اعتبارات و تخصیص آن به همه دستگاه ها را شفاف سازی و اطلاع رسانی کنند و دستگاه ها نیز اعتبارت هزینه کرد را اطلاع رسانی و شفاف سازی کنند که سامانه طراحی شده از سال 97 قابل دسترسی خواهد بود.

وی گفت: اصلاح و دایمی کردن قانون آزمایشی سلامت نظام اداری و مقابله با فساد نیز که سال 90 تصویب و دو دوره تمدید شد، در حال تبدیل به قانون دایمی است.

مولاوردی افزود: تلاش می شود تمام لوایح و پیشنهادات دستگاه ها و وزارتخانه ها قبل از طرح در سامانه ای به اطلاع عموم رسیده و با نظرات دریافتی تکمیل شود.

**جایگاه نامناسب کشور در کنترل فساد/از نظر شاخص های بین المللی رتبه 130 ایران بین 180 کشور
وی افزود: متاسفانه در جایگاه شفافیت و کنترل فساد جایگاه مناسبی نداریم و از نظر شاخص های بین المللی از 180 کشور از جایگاه 130 برخورداریم و به رغم بهبودی اندک در دو سال گذشته نتوانسته ایم جایگاه خود را ارتقا دهیم، هرچند بیشتر کشورها توفیق چندانی در این زمینه نداشته اند.

وی تاکید کرد: کشورهای که از فعالیت سمن ها و نهادهای مدنی گسترده تری برخوردارند، کمتر شاهد بروز و ظهور اینگونه فسادها هستند و طبق بررسی ها 40 درصد تخلفات در این حوزه توسط مردم افشا می شود و اولین روش کشف فساد گزارشات مردمی است.

مولاوردی ابراز امیدواری کرد: فعالیت ها در راستای حقوق شهروندی که به عنوان یک ظرفیت امیدزا و تحمل زا در چارچوب مبازرات آزادیخواهانه و عدالت طلبانه ملت ایران ایجاد شده، زمینه را برای تحقق این مطالبات فراهم کند.

وی هم افزایی بین قوا و همدلی و وحدت را از الزامات تحقق این مطالبات برشمرد و گفت: یکی از این الزامات گفتگوی ملی و جمعی است که یکی از گمشده های اصلی جامعه ماست و در این مسیر دست یاری و همکاری خود را به سوی دانشگاه و جهاد دانشگاهی دراز می کنیم تا به کمک آنها قدم های جدی و امیدبخشی در این مسیر برداشته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید