حضور زنان در شوراهای حل اختلاف برای پیشبرد سیاست‌ صلح و سازش مهم است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ۱۵:۱۲
    کد خبر :217908

معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران گفت: نقش حضور زنان در شوراهای حل اختلاف و در پیشبرد اهداف و سیاست‌های مبنی بر صلح و سازش بسیار مهم است.

دریانی در اولین نشست هم اندیشی چالش‌های حضور اجتماعی زنان، اشتغال و خانواده که در مرکز همایش‌های اداره کل شورای حل اختلاف استان تهران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه مبارک فجر و ادای احترام به ساحت مقدس بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (ع) و ایام فاطمیه، نقش حضور زنان در شوراهای حل اختلاف را در پیشبرد اهداف و سیاست‌های مبنی بر صلح و سازش بسیار مهم و تأثیرگذار برشمرد و این مجموعه را نهادی بالنده دانست که امروزه با رسیدگی به بیش از 50 هزار فقره پرونده وارده جایگاه ارزشمندی در دستگاه قضائی کشور دارد.

وی با اشاره به خدمات بدون چشم‌داشت و حداقل دریافت پاداش اعضاء و کارکنان شوراهای حل اختلاف که امیدوار به برنامه ریزی‌های مدیران در رأس تصمیم گیری‌ها و در انتظار ساماندهی امور اداری و استخدامی‌شان هستند، اظهار امیدواری کرد تا با پیگیری‌های صورت گرفته این مهم انجام شود.

در ادامه این نشست عبید کارشناس امور سیاسی و بین الملل با ارائه توضیحاتی مبسوط از تاریخچه جایگاه زن در ادیان و فرهنگ‌های مختلف قرون وسطایی، ایران باستان را علی رغم فرهنگ‌های چینی و بیابانگرد عرب، همواره ارج‌گذار مقام بانوان برشمرد که با حفظ حریم‌ها و پوشش کامل در طول تاریخ بر ردای حکومت پهناور ایران می‌درخشیده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی نتایج فعالیت‌های زنان در حوزه نظریه پردازی جامعه شناسانه را در جامعه امروز بسیار محدود و ناچیز اعلام کرد و منشور حقوق شهروندی را از نظر زنان دارای فاصله زیادی تا آرمان‌ها و اهداف آنان و به‌خصوص در زمینه اشتغال برشمرد و خاطرنشان کرد: باید تلاش‌های‌مان را در جهت افزایش ظرفیت سیاسی و اقتصادی زن در جامعه فعلی با تأسی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) افزایش دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر مدیر کل تاریخ شفاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با طرح سئوالات چالشی در حوزه تساوی حقوق زنان و مردان و موضوعاتی از این دست با بیان ادله علمی و فقهی از کتب و احادیث و نیز قرآن کریم و در مقام پاسخگویی به سؤالات مطروحه، نقش زنان در کل تاریخ و رسالت انبیاء را محوری و غیر قابل انکار برشمرد.

وی با اشاره به اینکه فقاهت یک درجه علمی و اما مرجعیت تقلید یک مقام اجتماعی است اظهار کرد: انسان موجودی دو بعدی است که دارای ابعاد جسمانی و روحانی بوده و در اینکه نظام خلقتی زن متفاوت از مرد است مناقشه‌ای نیست، اما در نظام معنوی و روحانی، انسان صرف‌نظر از جنسیت او به دلیل اینکه روح مجرد است و قابلیت تجزیه به مذکر و مؤنث را ندارد لذا بر اساس حدیث صریح از امام باقر (ع) این عقل است که با برتری در مقابل شهوات و خواسته‌های درونی باعث تعالی و برتری نفس در پیشگاه الهی می‌گردد.

در پایان این نشست، جراحی سرپرست و فرمانده پایگاه مقاومت حضرت مهدی (عج) مجتمع شماره‌های 12 و 13 شورای حل اختلاف تهران از مقامات برگزارکننده همایش مذکور تقدیر و تشکر کرده و نیز مسابقه‌ای با موضوع بیانات مقام معظم رهبری در خصوص عفاف و حجاب برگزار و به برندگان به قید قرعه جوایز نقدی اهدا شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید