فائقی: متاسفانه وزارت امور خارجه برنامه‌هایش را نسبت به ورزش جدا کرده است/ در فوتبال لابی‌های داخلی قوی‌تر از بین‌المللی است

  • ورزشی
  • دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ۱۴:۰۶
    کد خبر :212567

قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: متأسفانه وزارت خارجه ما برنامه‌هایشان را نسبت به ورزش جدا کرده و بحث ورزشی را به عنوان یک دیپلماسی سیاسی قلمداد نمی‌کنند.

سعید فائقی قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی در گفت‌وگو با برنامه ورزشی رادیو تهران در خصوص میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا و با توجه به اینکه عربستان و امارات به دنبال این هستند که در کشور ثالث بازی‌ها برگزار شود، اظهار داشت: متأسفانه چند سالی است که خود مدیران فوتبالی ما در بحث مدیریت بین‌المللی ضعیف شده‌اند و دوم اینکه ما کرسی‌هایمان را از دست داده‌ایم و سوم اینکه متأسفانه وزارت خارجه ما برنامه‌هایشان را نسبت به ورزش جدا کرده و بحث ورزشی را به عنوان یک دیپلماسی سیاسی قلمداد نمی‌کنند و با توجه به مشکلاتی که در بحث سیاسی ورزشی داریم، هیچ کمکی انجام نمی‌گیرد تا هر چه زودتر این مسائل برطرف شود.

وی افزود: سالها در بحث مجامع بین‌المللی صاحب کرسی بودیم، در خیلی از رشته‌های ورزشی صاحب‌نظر بودیم، ما در اکثر کمیته‌ها نفوذ داشتیم، ولی متأسفانه در حال حاضر کرسی‌هایمان را از دست داده‌ایم و نفوذی که در حال حاضر باید داشته باشیم را نداریم، ضمن اینکه برخی از مدیران ما بعضی از تعهداتشان را در بحث بین‌المللی انجام نمی‌دهند و به خاطر همین موضوع مواجه می‌شویم با کسر امتیاز، تحریم‌های بین‌المللی، این اتفاقات باعث می‌شود تا ورزش را در بحث بین‌المللی جدی نگیریم و با توجه به این تحریم‌هایی که در بعضی مسائل بودیم باید در این مدت هزینه‌هایش را دریافت می‌کردیم.

فائقی تاکید کرد: وقتی مسابقه‌ای در جایی بی‌طرف برگزار می‌شود، خیلی هوادار از دست می‌دهیم و باعث می‌شود ضررهای زیادی گریبانگیر فوتبال شود. متأسفانه به خاطر اینکه مدیران ما روابط خوبی ندارند در بحث بین‌المللی باعث می‌شود که چنین اتفاقاتی برای فوتبال بیفتد.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه بعضی از مسئولین ای اف سی معتقدند مدیران فوتبالی در ایران حتی به زبان بین‌المللی مسلط نیستند و خیلی ضعف‌ها در بحث ارتباط با جوامع بین‌المللی دارد، گفت: طبیعی است این مسائل یکی از دلایلی است که می‌شود گفت مشکل بزرگ ورزش ایران است. وقتی شما به جلسه‌ای بروید و نتوانید با فردی که از یک کشور دیگری است ارتباط برقرار کنید، نتوانید کلامتان را منتقل کنید، مطمئنا از قافله خواهید افتاد، این طبیعی است و متأسفانه یکی از مدیران وقتی به کشوری رفته بود، حتی نمی‌توانست شماره اتاقش را با زبان بین‌المللی بخواند، این اتفاق برای ما یک مدتی به عنوان سوژه خنده شده بود. گرفتاری ما در بحث ورزشی یکی اش همین موضوع است. یک مدیر بین‌المللی باید حداقل زبان بین‌المللی را کامل بداند و حتماً رؤسای فدراسیون ما باید آشنایی کامل با زبان بین‌المللی داشته باشند، چرا که باید کار بین‌المللی انجام بدهند و باید ارتباط برقرار کنند و واقعاً در حال حاضر سطح مدیریت ما پایین آمده است و چاره‌ای باید بیندیشیم تا سطح مدیریت ما در ورزش بالا برود.

وی در پاسخ به این سؤال که برای پیشرفت مدیریت در بحث ورزش چه باید کرد، گفت: زمینه را باید قوی کنیم تا مدیران قوی در ورزش حضور پیدا کنند، مگر در فوتبال کم مدیر قوی داریم که بتوانند حضور پیدا کنند؟ دوم اینکه آموزش بسیار مؤثر است در بسیاری از مسائل ورزشی، قواعد و قوانین بین‌المللی را با کسانی که در ورزش حضور دارند آموزش دهیم و باید دوره‌هایی را در هفته و یا در ماه برگزار کنیم تا همه حضور داشته باشند تا سطح آگاهی‌ها بالا برود.

وی در ادامه افزود:ایران کشور بزرگی است و نباید فقط از یک استان مدیران حضور داشته باشند و باید از همه افراد استفاده کنیم. استعدادهای خوبی در ایران وجود دارند که می‌توانند به ورزش ایران کمک کنند.

فائقی در ادامه در مورد اینکه حضور تاج و کفاشیان در کنار هم به گفته برخی‌ها شاید قدرت خوبی را در فوتبال ایران به وجود می‌آورد، اما در حال حاضر اینطور نشد، شما با این اتفاق موافق هستید، گفت: این روش‌ها و کارهایی که در حال حاضر مدیران ورزشی انجام می‌دهند ما را به مقصد نمی‌رساند، وقتی ما در ۸ سالی که فعالیت کردیم متوجه شدیم در بعضی مسائل ضعیف هستیم، باید اجازه بدهیم که یکسری افراد وارد شوند تا بتوانند به ورزش کمک کنند.

معاون سابق تربیت بدنی ورزش ایران درباره اینکه انتخابات مختلف مخصوصاً در بحث ورزش برگزار شد، حرف و حدیث‌های به وجود آمد و باعث شد تا مدیران جوان و باانگیزه نتوانند حضور پیدا کنند و باز هم همان افراد گذشته حضور داشتند، این اتفاق چقدر به ضرر ورزش و فوتبال ایران خواهد بود، گفت: متأسفانه بحث‌هایی در فوتبال ایران وجود دارد که یکسری افراد نمی‌توانند کار کنند، در حال حاضر انحصاراتی در فوتبال ایران به وجود آمده است و لابی‌های داخلی قوی‌ای وجود دارد که نمی‌گذارند یکسری افراد به فوتبال اضافه شوند، ای کاش این لابی‌های قوی داخلی در بحث بین‌المللی هم داشتیم، اما چون به بحث داخلی فکر می‌کنیم، همه قوا و لابی‌هایمان را در بحث داخلی انجام دادیم و باعث شده از بیرون به مشکل بخوریم. نه تنها در فوتبال افرادی بودند که معترض بودند، بلکه در بعضی رشته‌ها کسانی که کاندیدا بودند، در بحث انتخابات معترض بودند، این افراد اعتراض می‌کنند، اما متأسفانه آنچه که به جایی نرسد فریاد است.

وی در خصوص اینکه ما کفاشیان را به عنوان یک نماینده در ای اف سی داریم، در همین راستا نماینده‌ای هم از قطر در ای اف سی حضور دارد و باعث می‌شود در بحث میزبانی رأی‌گیری شود اما این اتفاق برای ایران نمی‌افتد، نظر شما در خصوص این موضوع چیست، گفت: بیشتر کشورها از طریق وزارت خارجه به دنبال پیگیری بعضی مسائل هستند، اما زمانی که آقای کفاشیان به ای اف سی سفر می‌کند، به دنبال این است تا حداقل یک یا دو روز موضوع را حل و فصل کند، در صورتی که کشورهای دیگر به دنبال این هستند تا با جلسات متعدد بحث‌هایی که در بحث سیاست به وجود می‌آید حل شود، ولی متأسفانه ما نه از این کارها انجام می‌دهیم و نه به دنبال این هستیم که به وزارت خارجه برویم و از این طریق کمک بگیریم، کارهایی که باید انجام بدهیم را نمی‌کنیم و همین باعث می‌شود که در میدان تک و تنها باشیم و گاهی وقت‌ها یادمان می‌رود که خودمان به خودمان رأی بدهیم.

به گزارش فارس، فائقی در پایان در خصوص اینکه آیا می‌توان به دادگاه بین‌المللی اعتماد کرد، گفت: بله می‌شود اعتماد کرد، باید فردی که به دادگاه بین‌المللی می‌رود در حدی باشد که بتواند از کشور دفاع کند، چرا نشود؟ منتهی باید نفری که می‌فرستیم قوی باشد، بتواند با قدرت از حق ورزش ایران دفاع کند و از وکلای قوی استفاده کنیم. ما در گذشته وکیلان قوی‌ای داشتیم، ولی در حاضر نمی‌دانم این افراد کجا هستند؟ من خواهشم این است که در مجموعه ورزشی از وزارت خارجه استفاده کنیم، چرا که امکانات خوبی در بحث ارتباط با جوامع بین‌المللی دارد. امیدوارم هر چه زودتر ورزش ایران روند خوبی را پیش بگیرد تا شرایط بهتر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید