چشم‌انداز بازار فولاد در سه ماهه اول ۲۰۱۸

    کد خبر :212061

با توجه به کاهش تقاضا در سه ماه اول سال، انتظار می‌رود قیمت فولاد ضدزنگ در آسیا کاهش یابد. در حالی که قیمت‌ها در اروپا و آمریکای شمالی با توجه به تقاضای بالا، نسبتا رو به افزایش است.

ماریه کریمی: با توجه به کاهش تقاضا در فصل اول سال، انتظار می‌رود قیمت فولاد ضدزنگ در آسیا کاهش یابد. تولید بیش از حد فولاد از دیگر عواملی است که قیمت فولاد را در این منطقه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش بازتاب، این در حالی است تقاضای فولاد ضدزنگ در اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ به قوت خود باقی خواهد ماند. در آمریکا نیز پیش‌بینی می‌شود، تقاضای فولاد ضدزنگ در ربع اول سال با ثبات یا روبه‌رشد باشد.

نشریه متال بولتن در جدیدترین شماره خود به پیش‌بینی قیمت فولاد در آسیا، اروپا و آمریکا پرداخته است.

آسیا باید قیمت‌ها را کاهش دهد

انتظار می‌رود که با توجه به کاهش تقاضا، قیمت فولاد ضدزنگ آسیا در سه ماه اول سال میلادی کاهش یابد. طی سه ماه اول سال، چین و برخی دیگر از سهام‌داران و شرکای بزرگ فولاد ضدزنگ آسیا، از جمله کره جنوبی و ویتنام، در حالی که سال نو را جشن می‌گیرند، از تاریخ ۱۵ فوریه به بعد تقریبا به مدت یک هفته از بازار معاملات خارج خواهند شد.

پیش‌بینی می‌شود که فعالیت تجاری در این زمینه در ماه فوریه بسیار پایین باشد؛ چرا که برخی از متقاضیان انتظار دارند در مقایسه با نرخ ۲۲۰۰-۲۱۰۰ دلاری اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۷، در ازای هر تن فولاد که شامل هزینه‌های بیمه و حمل‌و‌نقل بار نیز می‌شد، حالا برای هر یک تن ورق فولاد ضدزنگ سرد، ۳۰۴ قیمت به ۱۹۰۰ دلار کاهش یابد.

کارخانه‌های شرکت Tsingshan در اندونزی ظرفیت کل تولید دو میلیون تن فولاد را در سال دارند.

علاوه بر کاهش تقاضا، تولیدات زیاد فولاد نیز از عوامل تحت تاثیر قرار ‌دادن و کاهش قیمت‌هاست. طبق اطلاعات منتشرشده توسط شورای فولاد ضدزنگ چین، تولید فولاد خام ضدزنگ در ماه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۷ در چین، ۱۹٫۶۷ میلیون تن بوده که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۸ درصد رشد کرده است.

این شورا همچنین اضافه کرد که تولید فولاد ضد‌زنگ سری ۳۰۰، با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل، به ۱۰٫۷۹ میلیون تن رسیده است.

به گفته‌ یکی از بازرگانان در شرق چین، از آنجا که به خاطر تعمیرات و نگهداری از کارخانه‌ها هیچ خبری از کاهش شدید تولیدات نبود، بنابراین میزان تولیدات در سه ماه آخر سال ۲۰۱۷ و سه ماه اول سال ۲۰۱۸ به قوت خود باقی می‌ماند.

در همین حال، کمپانی متال بولتن متوجه است که گروه شرکت‌های Tsingshan به صورت فعال مشغول تولید ورق‌های فولاد ضدزنگ گرم در دو کارخانه‌اش در اندونزی است و به طور عمده محصولش را به کشورهای دیگر آسیایی صادر می‌کند.

کارخانه‌های شرکت Tsingshan در اندونزی ظرفیت کل تولید دو میلیون تن فولاد را در سال دارند.

به نقل از شورای فولاد ضدزنگ چین، در ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۱۷، چین واردات ۱۸۵ هزار تن فولاد ضدزنگ را انجام داد که ۱۱ برابر بیشتر از ۱۵ هزار تن وارداتی در دوره مشابه آن در سال ۲۰۱۶ است.

اگر قیمت نیکل در بازار بورس فلزات لندن به ۱۳ هزار دلار برای هر تن برسد، ممکن است قیمت فولاد ضدزنگ نیز افزایش یابد.

به نظر سهامداران و متقاضیان این بازار، محصولات وارده از اندونزی، بخش بزرگی از حجم کل واردات را تشکیل می‌دهند.

شورای فولاد چین همچنین افزود که تایوان ۲۲٫۷۲۲ تن فولاد ضدزنگ HR را در ماه نوامبر ۲۰۱۷ از اندونزی وارد کرده است.

یک تحلیلگر در شانگهای می‌گوید: کارخانه‌ Tsingshan در اندونزی میزان تولید بالا را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ حفظ خواهد کرد. این مقدار کمتر از میزان تولیدات در ماه‌های اکتبر تا دسامبر نخواهد بود.

اما نوسان در قیمت نیکل طی ماه‌های ژانویه تا مارس، در میان شرکت‌کنندگان این بازار، احساس عدم اطمینانی نسبت به میزان قیمت فولاد ضد زنگ، ایجاد کرده است.

در تایوان هم تاجری می‌گوید: اگر قیمت نیکل در بازار بورس فلزات لندن به ۱۳ هزار دلار برای هر تن برسد، ممکن است قیمت فولاد ضدزنگ نیز افزایش یابد.

در تاریخ ۱۶ ژانویه، نرخ خرید و فروش هر تن نیکل در مناقصه‌ بورس فلزات انگلیس، از ۱۲۹۴۰ و ۱۲۹۵۰ به حدود ۱۲۴۷۰ الی ۱۲۴۹۰ دلار رسید. این بیشترین افت قیمت از ژوئن سال ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

تقاضای مناسب و کافی در اروپا در ربع اول سال

انتظار می‌رود که با طولانی‌تر شدن پروسه‌ تولید در کارخانه‌ها برای محصولات بلندمدت که منجر به افزایش قیمت پایه می‌شود، تقاضای فولاد ضدزنگ در اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ به قوت خود باقی بماند.

توزیع کننده‌ای در نواحی شمال اروپا گفت: مدت زمان تولید محصول در برخی از سایزها، از اواخر ماه مارس تا اواسط ماه می تغییر می‌کند، و به دلیل تقاضای بالای مشتریان، اغلب کارخانه‌های اروپا، در سه ماه اول سال رزرو شده‌اند.

ارزیابی هفتگی شرکت متال بولتن در مورد نرخ هر تن فولاد نوار روشن ۳۰۴، هر هفته روی ۱۲۲۵ تا ۱۲۷۴ دلار ثابت بود، اما بنا به برآوردهای منابع بازاری، کارخانه‌ها می‌توانند از طریق افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آتی فشاری را به بازار وارد کنند.

به دلیل تقویت ارزش یورو در برابر ارز اصلی‌ترین کشورهای تولید‌کننده فولاد ضدزنگ در سال گذشته، واردات برای خریداران اروپایی به امری به شدت رقابتی تبدیل شده ست.

توزیع‌کننده فولاد ضدزنگ دانمارک در گزارش ماهانه دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد: نرخ سهام برای اکثر محصولات کافی و مناسب است. با این حال، برای فولادهای نوار روشن و برخی از فرم‌های دیگر این محصول، عرضه کمتر خواهد بود، که دلیل آن هم زمان طولانی تولید محصول، در کارخانه‌های فولاد ضدزنگ است.

در حالی که هزینه‌ها و مالیات آلیاژهای مسطح و طویل در عرضه‌ و توزیع ماه ژانویه، هر ماه رو به کاهش بود، انتظار می‌رود که هزینه‌ عرضه‌ مواد و محصولات در ماه فوریه مانند قیمت نیکل افزایش پیدا کند.

یکی از تاجران در منطقه بنلوکس به متال بولتن گفت: افزایش قیمت پایه برای محصولات مسطح، امکان‌پذیر است اما من فکر نمی‌کنم افزایش پیدا کند، مگر اینکه هزینه‌ آلیاژ به شدت کاهش یابد.

در تاریخ ۱۲ ژانویه در شمال اروپا ارزیابی داخلی هفتگی قیمت پایه منتشرشده در متال بولتن برای هر ورق دو میلی‌متری فولاد ضدزنگ درجه ۳۰۴ تراش‌خورده، از مبلغ هر تن ۱۰ یورو به ۱۰۶۰ الی ۱۱۲۰ یورو رسید. در حالی که نرخ هر تن از این محصول در تاریخ ۵ ژانویه بین ۱۰۶۰ تا ۱۱۳۰ یورو برآورد شده بود.

رابرت کارتمن، تحلیلگر تحقیقاتی این شرکت گفت: شاید در مورد نرخ پایه‌ فولاد در اروپا بتوان قدم کوچکی رو به جلو برداشت. به گفته‌ وی هرگونه افزایش بیش‌از‌حد احتمالا در نهایت منجر به رقابت بیشتر در عرصه‌ واردات می‌شود.

کارتمن همچنین افزود: در مقایسه با قیمت‌های آسیا، قیمت‌های اروپا خودبه‌خود بالا هستند. به علاوه ارزش یورو طی سال گذشته در برابر ارز اصلی‌ترین کشورهای تولید‌کننده فولاد ضدزنگ تقویت شده، و واردات را برای خریداران اروپایی به امری به شدت رقابتی تبدیل کرده است.

روند روبه‌رشد بازار فولاد ایالات متحده

به گفته‌ سهامداران، انتظار می‌رود تقاضای فولاد ضدزنگ در ایالات متحده در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ با ثبات یا روبه‌رشد باقی بماند.

افزایش قیمت پایه‌ میلگرد و ورق‌های نازک فولاد در ماه ژانویه عمدتا پذیرفته شده است. با این حال، آخرین ارزیابی بازار فولاد آمریکا نشان می‌دهد که بهای هر تن فولاد ورقه‌ای سرد ۳۰۴، در تاریخ ۱۰ ژانویه با ۰٫۰۳۵ دلار کاهش به ۱۲۱۵ دلار رسیده است (۲۶۷۹ دلار به ازای هر تن)، آن هم به دلیل اینکه هزینه‌های مالیاتی تعرفه‌ قیمت پایه را افزایش می‌دهد.

یک منبع بازرگانی در سواحل شرقی ایالات متحده با اضافه کردن این موضوع که یک افزایش قیمت پایه دیگر ممکن است در ماه مارس یا آپریل رخ بدهد، می‌گوید: بازار فولاد با تقاضای گسترده‌اش وارد سه ماه اولیه‌‌ می‌شود.

واردات فولاد ضدزنگ از اندونزی به آمریکا که در ماه نوامبر به ۱۸۹۰۳ تن رسید، دست‌کم برای ۱۴ ماه متوالی امر واردات را به صفر می‌رساند.

اما یک توزیع‌کننده‌ فولاد در میانه‌ غربی آمریکا مخالف این است که افزایش دوباره‌ نرخ پایه در نیمه اول سال ۲۰۱۸ تنها برای بازار مضر باشد.

او می‌گوید: اگر قیمت نیکل و کروم دوباره افزایش یابد، شاید امکان افزایش نرخ پایه ممکن شود. اما در غیر این صورت کسب‌وکارمان ثابت و مستحکم است و هیچ چیز غیر‌معقولی در بازار نیست که قیمت پایه را افزایش دهد.

وی خاطر‌نشان کرد که زمان‌بندی تولید محصولات در حال حاضر مثل همیشه در سطح نرمال است و حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد.

با وجود سرمایه‌گذاری مشترک اخیر تولید‌کننده‌ عمده فولاد ضدزنگ آمریکا (ATI) با گروه وابسته به شرکت Tsingshan چین، برای تولید ورق‌های ضدزنگ درجه ۶۰ فولاد در شمال آمریکا، این کشور هنوز نگران برخی از کارخانه‌های اصلی و داخلی رقیب خود است. منابع توزیع‌کننده گفته‌اند که نگران تاثیر این کارخانه‌های رقیب بر عرضه و قیمت فولاد هستند.

فولاد (ATI) که از اندونزی تامین می‌شود نیز نگرانی برخی از این افراد است. شرکت Tsingshan برای تامین شرکت ATI، اوراق فولاد مورد نیاز را از اندونزی می‌گیرد، که به شکل اوراق فولاد گرم در بخش تجهیزات و پردازش این نوع فولاد در ایالت پنسیلوانیای آمریکا در‌ می‌آیند و در پایان در خط مستقیم تولید نهایی و پرداخت، به اوراق ضد زنگ تبدیل می‌شوند.

یک توزیع‌کننده فولاد در سواحل غربی آمریکا می‌پرسد: این مواد اولیه به چه قیمتی ارزان هستند؟ سوال اصلی اینجاست که آیا به کیفیت مطلوبمان نیز دست خواهیم یافت؟

طبق آمار موثق از بخش اجرایی اداره بازرگانی آمریکا که تا ۲۷ نوامبر تکمیل شد؛ واردات فولاد ضدزنگ در اشکال مختلف از اندونزی به آمریکا که در ماه نوامبر به ۱۸۹۰۳ تن رسید، دست‌کم برای ۱۴ ماه متوالی امر واردات را به صفر می‌رساند.

منبع: Metal Bulletin Daily

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید