زندگی و زمانه بهرام صادقی و ریچارد براتیگان در دو کتاب

    کد خبر :21077

دو کتاب درباره «بهرام صادقی» و «ریچارد براتیگان» توسط نشر بن‌گاه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو کتاب «بهرام صادقی» و «ریچارد براتیگان» که مجموعه مقالاتی درباره این نویسندگان معاصر ایرانی و آمریکایی را شامل می‌شود؛ توسط نشر بن‌گاه منتشر شد.

«بهرام صادقی»

کتاب «بهرام صادقی» با کوشش و گردآوری مهدی نوید به تازگی توسط انتشارات بن‌گاه منتشر شده است.

کتاب «بهرام صادقی» یک اثر پژوهشی درباره بهرام صادقی (نویسنده و نمایشنامه‌نویس) محسوب می‌شود که مقالاتی از سعید هنرمند، ماهان معلمی، آذر نفیسی، نسیبه فضل‌اللهی، لیلا صمدی‌رندی و کیوان طهماسبیان را با مراقبت مهدی نوید در خود جای داده است.

سعید هنرمند، ماهان معلمی، آذر نفیسی، نسیبه فضل‌اللهی، لیلا صمدی‌رندی و کیوان طهماسبیان هفت مقاله جداگانه درباره چند داستان کوتاه بهرام صادقی و فضاهای داستانی او نوشته‌اند که مهدی نوید آن‌‌ها در این کتاب گردآوری کرده است.

ترجمه شرح حالی که سعید هنرمند در دانشنامه‌ ایرانیکا شرح درباره صادقی نوشته، در کنار نگاهی به داستان‌‌های «زنجیر»، «آقای نویسنده تازه کار است»، «کلاف سردرگم»، «اذان غروب» و «باکمال تأسف» یا واسازی و بررسی مقوله مرگ در این داستان‌ها موضوعات و محتوای کتاب مذکور را تشکیل می‌دهند.

در بخشی‌هایی از شرح حال سعید هنرمند درباره بهرام صادقی که توسط صفورا فضل‌اللهی ترجمه شده است، می‌خوانیم:

«بهرام صادقی ۱۸ دی‌ماه ۱۳۱۵ در شهر نجف‌آباد به‌دنیا آمد و ۱۶ دی‌ماه ۱۳۶۱ در تهران بدورد حیات گفت. او شاعر و داستان‌نویس نوگرای قرن بیستم بود که تقریباً در هر یک از آثارش به جست‌وجوی شیوه‌های جدید و نوین ادبی پرداخته است.

شهرت صادقی در مقام نویسنده‌ای نوگرا در دهه ۴۰ با چاپ و انتشار داستان‌های کوتاهش آغاز شد که متقارن با سال‌های بعد از کودتا ۲۸ مرداد بود.

واقعه تاریخی بسیار مهمی که پیامدهای فراوانی بر روان ایرانیان گذاشت. نخستین داستان کوتاه صادقی با نام «فردا در راه است» در سال ۱۳۳۸ و در مجله ادبی سخن منتشر شد.

گرچه آثار منتشر شده صادقی به خلاف هم‌نسلانش چندان پرشمار نبود اما تاثیر بسیاری بر نویسندگان معاصر گذاشت.»

کتاب «بهرام صادقی» با تلاش مهدی نوید در ۱۲۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان توسط نشر بن‌گاه منتشر شده است.

«ریچارد براتیگان»  

کتاب «ریچارد براتیگان» با کوشش و گردآوری مهدی نوید به تازگی توسط انتشارات بن‌گاه منتشر شده است.

کتاب «ریچارد براتیگان» یک اثر پژوهشی درباره بهرام صادقی (نویسنده و شاعر) آمریکایی معاصر محسوب می‌شود که مقالاتی از لارنس رایت، منفرد پوتز، نایل شیلر، مارک هدبورن، مری روربر و گروپگی‌سی گاردنر، هاروی لویت، برد هیدن، فرهت افتخارالدین، دیوید گلووی، نیل اشمیتز و جان.اف. باربر را با مراقبت مهدی نوید در خود جای داده است.

زندگی و مرگ ریچارد براتیگان به قلم لارنس رایت، داستان‌های ریچارد براتیگان، احیای مجدد تعالی‌گرایی از منفرد پوتز، تاریخ، زمان و دودمان فرهنگی در نوشته‌های ریچارد براتیگان نوشته نایل شیلر، لاکان و پسامدرنیسم در رمان رویای بابل از مارک هدبورن، لنگ‌های رنگارنگ، زیورآلات شیشه‌ای کلمات: سوررئالیسم نوشته مری روربر و گروپگی‌سی گاردنر، بهشت بازیافته به قلم هاروی لویت، بازتاب‌های از والدن در صید قزل‌آلا در آمرکا نوشته برد هیدن، زیبایی‌شماسی نو در کتاب انتقام چمن، داستان‌های … از فرهت افتخارالدین، ریچارد براتیگان: هواپیمای لوس‌آنجلس جنگ جهانی به قلم دیوید گلووی، براتیگان و ادبیات پاستورال مدرن نوشته نیل اشمیتز و ریچارد براتیگان: رازها و افسانه‌ها از و جان.اف. باربر مجموعه مقالات و آثاری هستند که مهدی نوید آن‌‌ها در این کتاب گردآوری کرده است.

در بخشی‌هایی از متن زندگی و مرگ ریچارد براتیگان نوشته لارنس رایت که توسط مهدی نوید ترجمه شده است می‌خوانیم:

«ریچارد که مرد دوستانش جمع شدند توی یکی از کافه‌های مورد علاقه او، انریکو. همه جور آدم آمده بود آن‌جا؛ چند تا از دوست‌دخترهاش، یکی از زن‌های سابقش، چندتایی ایده‌الیست دائم‌الخمر که معلوم نبود چرا ریچارد با آن‌ها دوست بوده، و سرانجام تعدادی شاعر و نویسنده. همه از او حرف می‌زدند، از او و مرگش. «چه چیز سبب مرگ ریچارد شد؟» بعضی‌شان ارنست همینگوی را مقصر می‌دانستند، اما اکثرا الکل، زن‌ها و … و البته ارواح را در این امر موثر می‌دانستند.»

کتاب «ریچارد براتیگان» با تلاش مهدی نوید در ۲۲۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان توسط نشر بن‌گاه منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید