چرخش آمریکا علیه کُرد‌ها ظرف ۹ روز!

    کد خبر :207871

گاهشمار چرخش مواضع آمریکا در قبال کُرد‌های سوریه شگفت‌انگیز است.

به گزارش فرارو به نقل از راشاتودی، آمریکا پس از بحرانی که چند روز پیش آن را برانگیخت، اکنون تلاش می‌کند از اخراج شدن از سوریه توسط همپیمانانش جلوگیری کند.

با توجه به همه عقب‌نشینی‌ها و تجدیدنظر‌هایی که مقامات آمریکایی اکنون انجام می‌دهند، گاهشماری موضع‌گیری آمریکا در خصوص عملیات نظامی ترکیه در سوریه، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. در زیر به ترتیب روند چرخش آمریکا از عفرین به آنکارا را مرور می‌کنیم:

۱۳ ژانویه
آمریکا برای جلوگری از تجدیدحیات داعش، تاسیس نیروی امنیتی مرزی ۳۰ هزار نفره (BSF) متشکل از کرد‌های تحت رهبری حزب کُردی یگان‌های مدافع خلق (YPG) را اعلام کرد. این نیروها در مناطق مرزی شمال سوریه، فعالیت خواهند کرد.

۱۵ ژانویه
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیروی امنیتی مرزی را “ارتش ترور” خواند و قول داد آن را “قبل از تولد خفه کند”. او اعلام کرد بزودی به عفرین حمله خواهد کرد. آنکارا می‌گوید، آمریکا درباره تاسیس این نیرو با آن مشورت نکرده است. ترکیه اصرار کرد آمریکا قولش مبنی بر عدم ارسال سلاح برای یگان‌های مدافع خلق را نقض کرده است.

۱۷ ژانویه
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، خطاب به رسانه‌ها گفت: کل آن وضعیت به شکل نادرست توصیف و ارائه شد. برخی از مردم صحبت‌های نادرست می‌کنند. ما به هیچ وجه (در سوریه) نیروی امنیتی مرزی تاسیس نمی‌کنیم.

در همان روز، آدریان گالوی، سخنگوی پنتاگون درباره نیروی ۸ تا ۱۰ هزار شبه‌نظامی کُردی در عفرین گفت: ما آن‌ها را بخشی از عملیات‌مان برای «شکست داعش» به حساب نمی‌آوریم. ما این عملیات را درآنجا انجام می‌دهیم و از آن‌ها حمایت نمی‌کنیم. ما به هیچ وجه با آن‌ها ارتباط نداریم.

۲۰ ژانویه
ترکیه به عفرین حمله کرد. مقامات ترکیه گفتند آن‌ها قصد دارند یک منطقه امنیتی در عمق ۳۰ کیلومتری سوریه ایجاد کنند و طرحی برای گسترش حمله به سمت شرق را اعلام کردند.

۲۱ ژانویه
جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا گفت: ترکیه عضو ناتو و تنها عضو ناتو است که در درون مرزهایش شورش فعال دارد. ترکیه نگرانی‌های مشروع امنیتی دارد. ما این را حل خواهیم کرد.

۲۲ ژانویه
تیلرسون خطاب به ترکیه: بگذارید ببنیم آیا می‌توانیم با شما برای تاسیس نوعی منطقه امنیتی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید، کار کنیم.
چرخش آمریکا علیه کُرد‌ها ظرف ۹ روز

راشاتودی نوشت: اکنون تیلرسون سزاوار مقداری همدردی است. اگر در آخرین باری که نیرو‌های آمریکایی منطقه را ترک کردند، القاعده به داعش تبدیل شد. پس این بار داعش به چه چیزی تبدیل خواهد شد؟ تنش میان کرد‌ها و ترکیه، زودتر فرا رسید. به طور کلی، واشینگتن تلاش می‌کند از یک وضعیت بغرنج نتایج خوبی بدست آورد. کل این داستان، نشانه‌ای از استراتژی نامنسجم و محکوم به شکست آمریکا است که آمریکا در هفت سال گذشته آن را در سوریه دنبال کرد. آمریکا پس از اعلام تشکیل نیروی امنیتی مرزی، چه فکر کرد؟ مانند نوجوانی (عمل کرد) که به طور غیرمنتظره با خالکوبی به خانه آمد. از قبل به آنکارا اطلاع نداده بود. آمریکا می‌بایست می‌فهمید که واکنش ترکیه چه خواهد بود. شاید هم خشم اردوغان را دست‌کم گرفته بود.

این رسانه روسی در پایان تصریح کرد: مشکل بزرگ‌تر این است که واشنگتن از بازیگرانی حمایت می‌کند که سوای ماموریت نابودی داعش، اهداف مشترک کمی دارند. ماموریتی که دیگر برای بسیاری از آنها، اولویت ندارد و برای برخی هرگز اولویت نداشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید