تولید آفت کشی که جان زنبورهای عسل را نمی گیرد

    کد خبر :160367

استفاده از انواع آفت کش برای مقابله با حشرات موذی روز به روز در حال افزایش است، اما این آفت کش ها حیات برخی حشرات مفید مانند زنبورهای عسل را نیز تهدید می کنند.
به گزارش بازتاب به نقل از نیواطلس، پژوهشگران دانشگاه میشیگان موفق به تولید نوعی آفت کش تازه شده اند که خطری برای زنبورهای عسل ندارند. در دو دهه اخیر جمعیت زنبورهای عسل در جهان به شدت کاهش یافته و با توجه به نقش این حشره در گرده افشانی و تولید عسل این امر به دغدغه جدی پژوهشگران مبدل شده است.

از همین رو تولید آفت کش دوستدار زنبورهای عسل اهمیت زیادی دارد. این آفت کش پریتیدر نام دارد و تنها مجاری سدیم در اعصاب و سلول های عضلات حشرات را که برای ارسال سریع سیگنال های الکتریکی به کار می رود هدف قرار می دهد. این کار موجب مرگ حشرات یادشده می شود.

البته زنبورهای عسل هم نسبت به پریتیدر حساسیت دارند، اما در تولید آفت کش جدید از نوع خاصی از پریتیدر به نام tau-fluvalinate استفاده شده که زنبور عسل در برابر آن مقاومت دارد و شبکه عصبی این حشره در مجاورت آن آسیبی نمی بیند.

پیش از این از آفت کش یادشده برای مقابله با آفات کشاورزی و مارماهی های وارائو با موفقیت استفاده شده است. امید می رود tau-fluvalinate بتواند در جهت نابودی برخی حشرات مانند پشه ها که در برابر آفت کش های قدیمی مقاوم شده اند نیز موثر واقع شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید