بازترسیم سیاست دفاعی و خارجی ایران

  • سیاسی
  • شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۳:۲۵
    کد خبر :109730

بیانات تازه رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان درباره رویکرد تهران در قبال قدرت های بیگانه و نیز سخنان رییس جمهوری در زمینه راهبرد دفاعی کشور و تداوم حمایت از مظلومان و حفاظت از صلح و امنیت منطقه و جهان، بازترسیمی از خطوط کلی سیاست خارجی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران بود.

روزنامه های امروز شنبه اول مهر 1396 مهمترین محورهای خبری- تحلیلی خود را به بیانات رهبر انقلاب در دیدار رییس و نمایندگان مجلس خبرگان، سخنان رییس جمهوری در مراسم ویژه رژه نیروهای مسلح و اظهارات تازه دادستان کل کشور در خصوص ارجاع پرونده «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری پیشین به دادسرا اختصاص دادند. در ادامه، گزارش روزنامه ها در خصوص این محورها بررسی شده است.

**روایت رهبری از علت عصبانیت ترامپ در مجمع عمومی
سخنان رهبر انقلاب در دیدار رییس و نمایندگان مجلس خبرگان در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت. برخی روزنامه ها بیانات رهبری در مورد سخنان رییس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل را برجسته کردند و شماری بیانات رهبری در مورد مجلس خبرگان را در تیتر گزارش های خود گنجاندند.
به نوشته روزنامه «ایران» در گزارشی زیر عنوان «سخنان رییس جمهوری آمریکا از درماندگی است»، رهبری با اشاره به سخنان سخیف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غیرواقعی رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کردند: این سخنان ناشی از قدرت نبود، بلکه ناشی از عصبانیت، درماندگی و سبک مغزی است زیرا امریکایی‌ها از اینکه نقشه‌های چندین ساله آنها در منطقه غرب آسیا، با حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران، نقش بر آب شده است، بشدت ناراحت و عصبانی هستند.
به نوشته روزنامه «خراسان»، رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: سخنان رئیس جمهوری امریکا، برای ملت امریکا افتخارآمیز نبود و باید نخبگان امریکا، از این سخنان و داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم کنند که این احساس شرم را نیز بیان کرده‌اند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص عصبانیت مقامات امریکایی، گفتند: امریکایی‌ها از سال‌ها قبل برای منطقه غرب آسیا طراحی و نقشه داشتند و نام آن را هم «خاورمیانه جدید» یا «خاورمیانه بزرگ» گذاشته بودند و سه محور اصلی این طراحی نیز عراق، سوریه و لبنان بودند اما در هر سه کشور با شکست مواجه شدند.
در گزارش روزنامه «ابتکار» با عنوان «پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنید» می خوانیم: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص موضوع اتکا به بیگانه، به مذاکرات هسته‌ای اشاره کردند و گفتند: اشکالی که نسبت به مذاکرات هسته‌ای داشته و داریم و مکرر نیز در جلسات با مسئولان مطرح کردیم این است که مذاکره اشکالی نداشت اما باید در این مذاکره مراقبت و دقت لازم انجام می‌گرفت تا این گونه نباشد که هر غلطی که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود اما هر اقدام ایران، نقض برجام محسوب شود. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: باید با دنیا کار کنیم و الزامات آن را هم می‌پذیریم اما نباید به بیگانه چشم دوخت.
به نوشته روزنامه «کیهان»، رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بیگانه نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند، افزودند: من نمی‌گویم با دنیا قطع رابطه کنیم و از اول انقلاب تاکنون همواره بر ارتباطات گسترده با دنیا تأکید داشته‌ام اما می‌گویم «پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنید.»
به نوشته روزنامه «اعتماد»در گزارشی زیر عنوان «ماموریت ویژه خبرگان»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه بی‌نظیر و استثنایی این مجلس در نظام اسلامی، وظیفه‌ای مهم را از مجلس خبرگان درخواست کردند و گفتند: این مجلس باید با تشکیل یک هیات اندیشه ورز که دارای نگاه کلان و راهبردی و عمیق باشد، به بررسی چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در 38 سال گذشته به سمت اهداف اصلی خود و پیشرفت‌ها، توقف‌ها و احیانا پسرفت‌ها در این مسیر بپردازد و براساس جمع‌بندی خود از دستگاه‌های مختلف مطالبه‌گری کند.

**دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران از زبان روحانی
اظهارات روحانی در مراسم ویژه رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس برگزار شد، در روزنامه های امروز انعکاس یافت.
به نوشته روزنامه «جهان صنعت»، روحانی با تاکید بر اینکه ملت بزرگ ایران همواره در پی صلح و امنیت در کل منطقه و جهان بوده و از مظلومان جهان دفاع خواهد کرد، گفت: چه بخواهید و چه نخواهید، از مردم مظلوم یمن، سوریه و فلسطین دفاع خواهیم کرد و چه بخواهید و نخواهید، قدرت دفاعی و نظامی خود را آن مقدار که لازم بوده و برای بازدارندگی ضروری بدانیم، تقویت خواهیم کرد.
به نوشته روزنامه «تجارت»، رییس جمهور تصریح کرد: نه‌تنها موشک‌ها‌ بلکه نیروی هوایی، زمینی و دریایی‌مان مورد حمایت همه مردم مسلمان و غیور سرزمین ایران قرار دارد و برای دفاع از سرزمین خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت. روحانی خاطر‌نشان کرد: اگر عهد و پیمانی را با کسی ببندیم، تا وقتی پای آن ایستاده‌ایم که طرف مقابل هم به این عهد و پیمان احترام بگذارد. رییس جمهور اظهار داشت: مطمئن هستیم با توکل به خدا، پیروزی نهایی در همه صحنه‌ها از آن ملت بزرگ ایران خواهد بود.
به نوشته روزنامه «جوان» هم، روحانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: نیروهای مسلح و قدرت دفاعی ما همواره برای تحکیم عزت و صلح در این سرزمین است و قدرت نظامی ما هرگز خود را برای تجاوز به کشوری آماده نکرده اما همواره خود را برای دفاع و بازدارندگی در برابر متجاوزان آماده کرده است. رئیس‌جمهور یادآور شد: متأسفانه در دوران امروز آنگاه که ملتی آزاد می‌خواهد برای دفاع از خود با دست خود سلاح مورد نیازش را بسازد مورد اتهام و تهمت مستکبرین جهان قرار می‌گیرد و بوق‌های تبلیغاتی آنها به صدا درمی‌آید، در حالی که خود آنان هر روز و هر سال میلیاردها بمب را به کشورهای منطقه سرازیر می‌کنند، طرح‌هایی که نتیجه آن ویرانی در سوریه و عراق بود و ملت‌های منطقه را از توسعه، سازندگی و رشد بازداشته است. رئیس‌جمهور بر همین اساس تصریح کرد: سلاح ما برای دفاع از کشورمان و ملت‌های منطقه در برابر تجاوز قدرت‌های بزرگ و تروریسم است.
همچنین روزنامه «دنیای اقتصاد» آورد در شرایطی که مقامات آمریکا خواستار مذاکره مجدد با ایران بر سر برجام شده‌اند، حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه هفته گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد: «موضوع برجام پایان یافته است و هیچ گونه بازگشت و برگشتی به سمت این توافق نخواهد بود.» رئیس‌جمهوری همچنین تصریح کرد: «این توافق چیزی نیست که کسی به آن دست بزند. این ساختمانی است که اگر یک آجرش کشیده شود تمام ساختمان فروخواهد ریخت؛ بنابراین مقامات آمریکایی این موضوع را باید کاملا از گوش و ذهن خودشان برای همیشه پاک کنند. برجام یا می‌ماند، با همه ویژگی‌هایی که دارد، یا از بین می‌رود. برجام قابل مذاکره نیست، برجام قابل اصلاح نیست، تکمله‌ای به این برجام زده نخواهد شد و اصلاحیه‌ای در کنار این برجام انجام نخواهد گرفت.»
همزمان رئیس‌جمهوری روز گذشته نیز در مراسم رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس به تبیین مواضع جمهوری اسلامی درباره‌ برجام و شرایط خروج از این قرارداد بین‌المللی پرداخت و اظهار کرد: «چنانچه ما عهد و پیمانی با کسی ببندیم تا زمانی پای عهد و پیمان خود ایستاده‌ایم که طرف مقابل به آن پیمان وفادار باشد.» روحانی در ادامه‌ صحبت‌های خود با بیان اینکه ملت ایران همواره به‌دنبال صلح و امنیت در کل منطقه و جهان بوده‌اند، گفت: «جمهوری اسلامی ایران از مظلومان دنیا همواره حمایت خواهد کرد؛ چه برخی بخواهند و چه نخواهند ما از مردم مظلوم یمن، سوریه و فلسطین دفاع خواهیم کرد و قدرت دفاعی و نظامی خود را آن میزان که لازم است و برای بازدارندگی ضروری بدانیم، تقویت خواهیم کرد.»
روزنامه «قانون» هم از زبان رییس جمهوری نوشت: در برابر همه آن‌هایی که هر روز برای مردم منطقه و سراسر جهان مشکل می‌آفرینند و افتخار آنان فروش سلاح‌های مخرب برای سلب آزادی و راحتی مردم است و آن‌هایی که از رژیم صهیونیستی خونخوار که 70 سال است به عنوان غده سرطانی، ملت‌های منطقه را تحت تجاوز و آزار قرار داده، تنها ملتی که همواره از مظلومان دفاع کرده ، ملت بزرگ ایران است.
امسال در سازمان ملل متحد در میان همه کشورهای جهان که در مجمع عمومی شرکت داشتند، فقط دو صدا در برابر صدای جهانیان قرار داشت. آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، دو صدایی بودند که با صدای همه جهانیان متفاوت بودند، ولی همه جهان از توافق هسته‌ای ایران حمایت و مسیر صلح را امضا کرد و حل یک مشکل منطقه‌ای و بین‌المللی را از طریق مذاکره و منطق ستودند، اما فقط دو نفر بودند که از صلح و ایجاد امنیت در منطقه حساس خاورمیانه، نگران بودند و این آزمایشی بود که واقعیت حاکمان واشنگتن و غاصبان تل‌آویو را در برابر افکار جهانیان نمایان کرد.

**پرونده احمدی نژاد در دادسرا
ارجاع پرونده احمدی نژاد به دادسرا، خبری بود که حجت‌الاسلام «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور اعلام کرد و در روزنامه های امروز بازتاب بسیاری یافت.
روزنامه «آرمان» نوشت: «پرونده احمدی‌نژاد به دادسرا ارجاع شد» این جمله دادستان کل کشور یعنی پایان تردیدها! دیگر نامه نوشتن برای نمایندگان مجلس یا اخم کردن به دیوان محاسبات برای احمدی‌نژاد و رفقایش سودی ندارد و پرونده به دادسرا ارجاع شده است. احمدی‌نژاد تنها رئیس جمهوری است که باید در دادگاه به دفاع از عملکرد خودش بپردازد به یادآورد که فراموش کرده بود روز حساب و کتابی هم هست که اگر چه سخنگوی قوه قضائیه تایید کرد زمان بررسی آن طولانی شده اما بالاخره به آن رسیدگی خواهد شد.
روزنامه «اعتماد» هم نوشت: نام «محمود احمدی‌نژاد» چند روزی می‌شود که بر سر زبان‌ها افتاده؛ البته این‌بار نه در دفاع از یار غار خود (حمید بقایی)، بلکه در مورد پرونده‌هایی که همچنان در قوه‌قضاییه مفتوح است. او که در خرداد 92، یعنی در روزهای پایانی ریاستش بر دولت دهم احضاریه دادگاه را دریافت کرد و وقت رسیدگی به پرونده‌اش نیز آذرماه همان سال تعیین شده بود، با عدم حضور در دادگاه عاملی برای به تاخیر افتادن رسیدگی به این پرونده به مدتی طولانی شد. او هیچگاه راهی دادگاه نشد و حتی لایحه دفاعیه هم نفرستاد تا دی ماه همان سال، زمان دوباره‌ای برای حضورش در دادگاه اعلام شود. با این حال محمود احمدی‌نژاد در این تاریخ نیز برای دومین‌بار از حضور در دادگاه سرباز می‌زند تا دادستان وقت کشور دلیل غیبت او را «وقت نظارتی» تعیین شده اعلام کند و بگوید که «گاهی پرونده معد رسیدگی است یعنی همه مسائل برای رسیدگی آماده است. در این مورد وقت را تعیین می‌کنند و به فردی که باید در دادگاه حاضر شود، می‌گویند شما در فلان روز به دادگاه بیایید؛ اما در وقت نظارتی، پرونده آماده رسیدگی نیست. مثلا استعلامی شده یا کسی را به عنوان مطلع دعوت کرده‌اند.» اکنون که 4 سال از این احضارشدن‌ها و غیبت‌کردن‌ها می‌گذرد، دادستان کل کشور خبر از گزارش‌هایی می‌دهد که در خصوص پرونده‌ احمدی‌نژاد به این دستگاه قضایی رسیده و آن را در نوبت رسیدگی قرار داده است؛ همان گزارش‌هایی که باید عدم ارسال آن به دادگاه را دلیل اصلی طولانی شدن رسیدگی به این پرونده دانست.
در گزارش روزنامه «شرق» هم می خوانیم: به نظر می‌رسد شاکی این پرونده کمیسیون اصل 90 مجلس باشد که در زمانی که او ریاست دولت را برعهده داشت، در چندین مورد از احمدی‌نژاد شکایت کرده بود؛ شکایتی که قاضی سابق پرونده‌های احمدی‌نژاد هم به آن اشاره کرده است. احمدی‌نژاد حدود دو ماه بعد از آنکه در سال 92 دولت را تحویل داد، به دادگاه احضار شد. پنجم آذرماه همان سال هم دادگاه او تشکیل شد، اما او در آن شرکت نکرد.سه‌شنبه بود که گفت‌وگوی «تسنیم» با «سیامک مدیرخراسانی» منتشر شد. قاضی سابق پرونده احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درخصوص پرونده محمود احمدی‌نژاد و شکایت‌های مطروحه در آن گفته بود: «برخی شکایت‌ها اصلا ارتباطی به احمدی‌نژاد نداشت که همه را رد کردیم و برائت دادیم. شکایت‌هایی که ماند، شکایت‌های اساسی و با مدرک بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید