گزارش نگرانکننده کانسیومر ریپورتس از ایمنی اتوپایلوت تسلا
گزارش جدید مؤسسه کانسیومر ریپورتس، نگرانهای زیادی درباره ایمنی سیستم رانندگی نیمه خودران اتوپایلوت تسلا ایجاد کرده است.
اتوپایلوت (Autopilot) یکی از شناختهشدهترین سیستمهای رانندگی نیمه خودران در بازار است. ماه گذشته تسلا بهروزرسانی جدید خود را برای نرمافزار نیمه خودران اتوپایلوت معرفی کرد؛ بهروزرسانی نرمافزار رانندگی خودران به این منظور طراحی شده است که به خودروی الکتریکی تسلا اجازه دهد تغییر مسیر بین خطوط را بهتنهایی انجام دهد. اما آزمایش مستقل انجامشده توسط مؤسسه کانسیومر ریپورتس (CR)، برخی از کاستیهای این فناوری را کشف کرده است و حتی میگوید که استفاده از چنین قابلیتی میتواند خطرات ایمنی بالقوه برای رانندگان ایجاد کند.
قابلیت ناوبری تسلا در اتوپایلوت پاییز سال گذشته معرفی شد و خودروهای الکتریکی تسلا را بهطور مناسب مجهز کرد تا بهصورت خودکار از ورودی بزرگراه به سمت خروجی هدایت شوند. در طول این مسیر، خودرو در مرکز خط و در فاصلهای ایمن از وسایل نقلیه دیگر نگه داشته میشود؛ درحالیکه رانندگان میتوانستند اجازه تغییر مسیر را صادر کنند.
بهروزرسانی ماه گذشته نیاز به این اجازه را حذف کرد و رانندگان را قادر میسازد تا خودروی الکتریکی خود را برای انجام تغییر مسیر خودکار تنظیم کنند. اما پس از گذراندن مدتی در پشت فرمان با این سیستم بهروزرسانیشده اتوپایلوت، گزارشهای مؤسسه کانسیومر ریپورتس نشان میدهد که فناوری اتوپایلوت هنوز برای تغییر خط خودکار کاملاً آماده نیست.
دیوید فریدمن از کانسیومر ریپورتس میگوید:تسلا نشان میدهد که در مسیر حرکت به سمت خودرو خودران چه کاری نباید انجام داد؛ ارائه روزافزون سیستمهای رانندگی خودکار که به درستی آزمایش و بررسی نشدهاند. پیش از فروش چنین سیستمهایی، خودروسازان باید ملزم به ارائه شواهد معتبری از ایمنی این سیستمها شوند؛ شواهدی که با شبیهسازیهای دقیق، آزمایش در مسیر و استفاده از رانندگان ایمنی در شرایط واقعی ارائه شده باشد. در شرایط فعلی، عملکرد خودکار تغییر مسیر باعث افزایش نگرانیهای ایمنی خودرو میشود.
اظهارات اخیر مسئولان کانسیومر ریپورتس براساس گزارشهای چند نفر از آزمونکنندگان طی رانندگی با تسلا مدل ۳ و استفاده از قابلیت ناوبری اتوپایلوت در چند بزرگراه انجام شده است. آزمایشکنندگان گزارش دادند که تسلا مدل ۳ با انجام سبقت بدون داشتن فاصله کافی، عبور از سمت راست و عدم پاسخگویی مناسب به وسیله نقلیهای که با سرعت از عقب میآید، مسیر خودروهای خطوط مجاور را قطع میکند. در نتیجه چنین کاری باعث میشود مسیر حرکت خودروهای سواری که با سرعت بیشتری حرکت میکنند، قطع شود.
جیک فیشر، مدیر ارشد در کانسیومر ریپورتس میگوید:نقش سیستم (اتوپایلوت) باید کمک به راننده باشد؛ اما روش استفاده از این فناوری، بهگونهای دیگر است. به نظر میرسد که این سیستم به چراغ ترمز یا راهنمای خودرو واکنش نشان نمیدهد و نمیتواند پیشبینی کند که رانندگان دیگر چه کاری خواهند کرد؛ در نتیجه شما باید یک قدم جلوتر از آن باشید.
تسلا روی فناوری اتوپایلوت حساب بزرگی باز کرده است. ایلان ماسک در جریان رونمایی از تسلا مدل Y در اسفند ماه سال گذشته گفت که انتظار دارد سیستم اتوپایلوت تا پایان سال ۲۰۱۹ بهطور کامل تکمیل شود. به گزارش CNBC، ایلان ماسک ماه گذشته در تماس با سرمایهگذاران گفت که روبوتاکسیهای خودران، تسلا را به شرکتی ۵۰۰ میلیارد دلاری تبدیل خواهد کرد. به هر حال، سیستم اتوپایلوت این شرکت هنوز هم به نگه داشتن دستان راننده روی فرمان در حین رانندگی نیاز دارد.
سیستم اتوپایلوت تغییر بین خطوط را انجام نخواهد داد مگر اینکه دست راننده روی فرمان شناسایی شود و تسلا به مالکان اجازه میدهد تا در صورت لزوم درخواست تأیید تغییر مسیر را بدهند. مالکان همچنین میتوانند این سیستم را برای ارائه هشدارهای ارتعاشی قابل شنیدن و غربیلک فرمان (در مدلهای جدید) برای تغییر خط حرکت پیشرو تنظیم کنند.