گرانی لبنیات و فاسد شدن محصولات در مغازه
قیمت فراوردههای لبنی در حالی چراغ خاموش بار دیگر افزایش یافت که صنایع لبنی اواخر پارسال قول داده بودند در صورت تثبیت بهای شیر خام قیمت ها را افزایش ندهند.
به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، طبق مصوبه اخیر طی روزهای اخیر قیمت کیلوگرم شیرخام به ۲,۳۹۰ تومان معادل ۱۹.۵ درصد افزایش یافت که موجب شد باز هم برخی شرکتهای لبنی صاحب نام اقدام به افزایش قیمت فراوردههای لبنی خود کردند که همین امر نگرانیهایی را برای کاهش مصرف این محصول از سبد خانوار ایجاد کرده است.
طی سالهای اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور با افزایش نرخ تورم و نوسان نرخ ارز، هزینههای تمام شده تولید همه محصولات دستخوش تغییر شد اما در بین این محصولات قیمت شیرخام و فراوردههای لبنی سیر صعودی خود را طی میکند تا جایی که حتی اگر قیمت شیرخام هم تغییری نداشته باشد قیمت لبنیات در فصول مختلف و به دلایل مختلف بی سرو صدا افزایش مییابد.
طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت شیرخام از تاریخ ۲۲ خردادماه سال ۹۸ قیمت شیر کم چرب ۱.۵ درصد ۴۹۰۰ تومان، شیر نیم چرب دو درصد ۵۰۰۰ تومان، شیر پرچرب سه درصد ۵۳۰۰ تومان، شیرکامل ۳.۲ درصد چربی ۵۴۰۰ تومان، شیر استریل ۱.۵ درصد چربی ۷۰۰۰ تومان، شیر استریل سه درصد چربی ۷۴۰۰ تومان، شیر لیوانی کن چرب ۱.۵ درصدی ۳۲۰۰ تومان، ماست کم چرب ۱.۵ درصد ۹۰۰ گرمی ۵,۳۰۰ تومان، ماست پرچرب سه درصد چربی ۹۰۰ گرمی ۵۸۰۰ تومان، ماست کم چرب ۱.۵ درصدی دبه ای ۲.۵ کیلویی ۱۴,۰۰۰ تومان، ماست پرچرب سه درصد چربی دبه ای ۱۵۰۰۰ تومان، پنیر ۴۰۰ یواف ۸۵۰۰ تومان، پنیر ۲۱۰ گرمی تتراپک ۵,۸۰۰ تومان و پنیر ۵۲۰ گرمی تتراپک ۱۳,۲۰۰ تومان تعیین شده است.
بنابراین کارخانجات باید از قیمتهای ستاد تنظیم بازار تبعیت کنند.
در حالی که بررسیهای میدانی نشان میدهد که طی روزهای اخیر قیمت فراوردههای لبنی برخی شرکتها مانند پاک، کاله، دامداران، چوپان و می ماس افزایش داشته به طوری که قیمت شیر کم چرب این شرکتها ۴۹۰۰ تومان، شیر پرچرب بین ۵۰۰۰، ۵۳۰۰ تا ۵۸۰۰ تومان، شیرکاکائو کوچک ۳۰۰۰ تومان، پنیر از ۷۵۰۰ تا ۸۳۰۰ تومان، پنیر خامهای کوچک ۳۰۰۰ تومان، خامه صبحانه کوچک ۴۵۰۰ تومان، ماست کم چرب سطلی بین ۶۵۰۰، ۹۹۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان، ماست دبه ای بین ۱۲۵۰۰ تا ۱۸,۵۰۰ تومان شده است که بیش از ۲۰ درصد افزایش را نشان میدهد.
برخی فروشندگان میگویند افزایش قیمت فراوردههای لبنی باعث شده که حجم لبنیات داخل فروشگاه را کاهش دهند زیرا با کاهش تقاضای مصرف کنندگان بخش زیادی از این محصولات که دارای ماندگاری کمتری است فاسد و به کارخانجات عودت داده شود.