«پیر کاردین»؛ غول طراحی مد و لباس درگذشت
«پیر کاردین» غول طراحی مد و لباس فرانسه که امضایی فوتوریستی داشت و از استفاده فناوری در کارش استقبال میکرد، در سن ۹۸ سالگی درگذشت.
پیر کاردین طراح صاحب سبک مُد و از پیشگامان حوزه پوشاک حاضری دیروز (سهشنبه ۹ دی) در سن ۹۸ سالگی در بیمارستان آمریکایی پاریس چشم از جهان فرو بست. آکادمی هنرهای زیبای فرانسه این خبر را تایید اما به دلیل فوت وی اشارهای نکرد.
کاردین در سال ۱۹۲۲ در ایتالیا متولد شد اما بزرگ شده فرانسه بود. وی در سال ۱۹۴۵ به پاریس نقل مکان کرد و در کسب و کار نوپای کریستین دیور، طراح پرآوازه فرانسوی، مشغول به کار شد. کاردین در مدتی کوتاه کمپانی خودش را در حوزه طراحی نقاب و لباس تئاتر تاسیس کرد و سپس خط تولید پوشاک زنانه راه انداخت. این طراح موفق در ادامه مسیر حرفهای خود یک بوتیک لباس مردانه باز کرد. دیری نگذشت که نام پیر کاردین روی طیف گستردهای از محصولات از کروات و سیگار گرفته تا عطر و حتی آب معدنی نمایان شد. او یک تاجر به تمام معنا بود که هم در حوزه طراحی مبلمان فعالیت میکرد، هم در هتلداری و حتی رستوران گردانی.
به گزارش ایرنا، این طراح جاهطلب خیلی زود جذب آسیا شد و شهرت فراوانی هم در این منطقه به دست آورد. وی در سال ۱۹۵۷ به ژاپن سفر کرد و در سال ۱۹۷۹ در چین شوی مُد به راه انداخت.
کاردین در گفتوگویی که با یوجینیا شپرد روزنامهنگار و منتقد مد آمریکایی داشت، گفت: مد کافی نیست، نمیخواهم فقط یک طراح صرف باشم.
هیچوقت هم این طور نشد؛ این طراح به نام همزمان با آن که لباس افراد مشهور چون هنرمندان و سیاستمداران و اشراف را طراحی میکرد برای عموم مردم نیز محصولاتی داشت. وی همچنین در بیش از نیم قرن فعالیت در دنیای هنر، یک فوتوریست تمام عیار باقی ماند. اندرو بولتون سرپرست موسسه لباس موزه هنر متروپولیتن نیویورک در این باره میگوید: پیر کاردین به طرز خارق العادهای از فناوری استقبال میکرد و عاشق پیشرفت بود.
با ظهور عصر فضا، این طراح لباسهای فضایی به تن زنان و مردان کرد. در سال ۱۹۶۹، سازمان فضانوری آمریکا (ناسا) طراحی یک لباس فضانوردی مناسب را به او سفارش داد که الهامبخش طراحیهای بعدیش هم شد. این طراح ایتالیایی-فرانسوی میگفت: لباسهایی را ترجیح میدهم که برای حیاتی که هنوز وجود ندارد ابداع کرده باشم.
پیر کاردین در طراحیهای خود از اشکال هندسی الهام میگرفت و آنها را روی پارچههایی چون فویل، کاغذ یا وینیل رنگ روشن پیاده میکرد. این طرحهای فراجنسیتی، فضای زیباییشناختی غالب بر اوایل دهه ۶۰ میلادی را شکل دادند.
به گفته بولتون، قابلیت کاردین در حک کردن ظرافت معماری روی پارچه، امضای خاص خودش بود.
دنیای مد و لباس روز گذشته این وزنه خلاق و پرآوازه را از دست داد.