نگاه عمیق به تنها نمونه روباز هیوندای سانتافه ۲۰۱۹
هیوندای مدل بدون سقف از خودروی کراس اور سانتافه ۲۰۱۹ را با اهداف تبلیغاتی تولید کرده است که یک مدل کروک کمیاب، با توانایی حمل ۷ سرنشین محسوب میشود.
هیوندای سانتافه کابریولت در استودیوی هیوندای در اروپا طراحی شده است. هدف هیوندای از تولید این خودرو پرکردن فاصلهی کراساورهای روزمره با خودروهای تفریحی است. سانتافه کابریولت را باید جزو معدود خودروهای شاسی بلند بدون سقف بازار دانست. این خودرو روی پلت فرم TM سانتافه ساخته شده و طراحی کلی آن با نسل جدید سانتافه مشابه است.
جالب است بدانید که سانتافه کابریولت یک خودروی چهار در است و با وجود حذف ستونها، مشکل خاصی ندارد. از نظر امکانات نیز این خودرو با تیپ هایلندر سانتافه که فولترین مدل این خودرو به شمار میرود یکسان است.
یکی از نکات منفی در مورد هیوندای سانتافه کابریولت، فقدان سقف جمعشونده است و به همین دلیل نمیتوانید در روزهای برفی بارانی و یا در آب و هوای سرد از این خودرو استفاده کنید. البته هیوندای دلیل موجهی برای قرار ندادن سقف جمع شونده در این خودرو دارد چون با توجه به ۷ نفره بودن سانتافه و ابعاد بسیار بزرگ این خودرو در مقایسه با سایر مدلهای کانورتیبل، قرار دادن سقف جمع شونده در این خودرو میتوانست افزایش وزن بسیار زیادی به همراه داشته باشد.
در زیر کاپوت سانتافه کابریولت از یک پیشرانهی ۴ سیلندر توربو شارژردار دیزلی با حجم ۲.۲ لیتر استفاده شده است که میتواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. با وجود مشخصات خوب، اما مصرف سوخت این خودرو در مقایسه با مدل سقفدار بیشتر است و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵.۸ لیتر گازوئیل مصرف میکند، این در حالی است که مدل استاندارد با همین پیشرانه تنها ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گازوئیل مصرف میکند. انتقال نیرو نیز با استفاده از سیستم ۴ چرخ محرک اختصاصی هیوندای با نام H-TRAC به هر چهار چرخ خودرو انجام میشود.
اگر هیوندای بخواهد این مدل را تولید کند، برای سال ۲۰۱۹ آن را وارد بازار خواهد کرد و قیمت احتمالی آن نیز چیزی در حدود ۹۲ هزار دلار است که سانتافه کانورتیبل را تبدیل به یکی از گرانترین محصولات هیوندای میکند. در صورتی که هیوندای، سانتافهی کابریولت را در بازار استرالیا عرضه کند، گران قیمتترین محصول تاریخ هیوندای در این بازار خواهد بود.
هیوندای طراحی جدیدی برای شیشهی جلوی سانتافه کابریولت به کار برده که در نوع خود بسیار جالب توجه و در عین حال پیشرفته است. شیشه این توانایی را دارد تا از برخورد هوا با سرنشینان هر ۳ ردیف جلوگیری کند و کارایی بسیار خوبی نیز در تستها از خود نشان داده است. تعدادی الکترود مغناطیسی در شیشه کار گذاشته شدهاند که انرژی مورد نیاز خود را از یک خازن در کف خودرو، تامین میکند. به منظور تامین انرژی مورد نیاز این الکترودها، هیوندای یک سیستم برق ۴۸ ولتی برای سانتافه کابریولت توسعه داده است. این سیستم از سرعتهای بالاتر از ۸۸ کیلومتر بر ساعت به طور اتوماتیک فعال میشود.
در داخل کابین، هیوندای سانتافه کابریولت از استانداردهایی در سطح فولآپشن برخوردار است. هر ۳ ردیف صندلیها با چرم مرغوب گاو که از ایتالیا تامین شده است پوشیده شدهاند. این تودوزی دارای رنگ خاصی است که هیوندای آن را کیمچی (Kimchi) مینامد. تمامی ردیفها نیز مجهز به گرمکن صندلی هستند و صندلیهای ردیف جلو به سیستم خنککننده مجهز شدهاند. از دیگر امکانات این خودرو نیز باید به گرمکن فرمان اشاره کرد. هیوندای از یک سیستم مولتی مدیا با نمایشگر ۸ اینچی در سانتافه کابریولت استفاده میکند که به اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز است. یک شارژر وایرلس نیز در کنسول سانتافه کابریولت وجود دارد.
خریداران هیوندای سانتافه کابریولت میتوانند از قابلیتهای سیستم Auto link plus نیز در این خودرو استفاده کنند که با استفاده از این سیستم میتوانید یک نرمافزار را روی تلفن هوشمند خود نصب کرده و با استفاده از آن دربهای خودرو را باز و بسته کنید و یا حتی پیشرانه را نیز روشن و خاموش کنید.
رانندگی با سانتافه کابریولت در جاده لذت بخش است. البته استحکام شاسی چندان قوی نیست و برخی نارساییها در هنگام رانندگی مشاهده میشود. از این نظر نباید چندان ایرادی به هیوندای گرفت چون این خودرو اولین تجربهی سازنده در کلاس شاسی بلندهای کانورتیبل است. از سویی دیگر، سانتافه کابریولت، یک مدل ۷ نفره است و بسیاری از رقبای این خودرو در کلاس ۵ نفره هستند.
. جالب است بدانید که تستهای رانندگی با این خودرو توسط آلبرت بیرمن مهندس ارشد هیوندای و در پیست نوربرگرینگ انجام شده است. با وجود اینکه شاسی خودرو عملکرد چندان جالبی ندارد و به هیچ وجه نمیتوانید آن را با شاسی دقیق خودروهای اسپر روباز، همچون جگوار F type مقایسه کنید؛ اما در مقابل، عملکرد جعبه دنده خودکار ۸ سرعتهی هیوندای بسیار مناسب و رضایت بخش است. این جعبه دندهی جدید سرعت عمل بالایی دارد و حتی با وجود دیزلی بودن موتور راندمان بسیار خوبی را از خود نشان میدهد.
اگر تصمیم بگیرید که با ۶ نفر از دوستان خود سوار هیوندای سانتافه کابریولت شوید راحتی خوبی را تجربه خواهید کرد چون با توجه به نبود سقف فضای داخلی خودرو بسیار خوب است و در روزهای سرد نیز فناوری پیشرفتهی به کار رفته در شیشهی جلو اجازه نخواهد داد که باد سرنشینان را اذیت کند. عملکرد این شیشه به حدی خوب است که شما در حین حرکت به راحتی حتی میتوانید با سرنشینان ردیف سوم صحبت کنید.
دیگر نکتهی جالب در این خودرو عملکرد بسیار خوب سیستم صوتی و رادیوی دیجیتالی DAB plus است. سیستم صوتی این خودرو نیز عملکرد خوبی دارد و یک ساب ووفر در داخل کابین نصب شده است. محل قرار گیری این ساب ووفر نیز در کف صندوق عقب و در جایی است که معمولا لاستیک زاپاس نصب میشود. به این نکته هم اشاره کنیم که هیوندای سانتافه کابریولت به صورت استاندارد به سیستم رهیاب ماهوارهای هم مجهز شده است.
هیوندای برای بهبود عملکرد سانتافه کابریولت در پیچها از فناوری تقسیم گشتاور دینامیک هم استفاده کرده است. برای بهره بردن از این حالت باید خودرو را در حالت رانندگی اسپرت قرار دهیم به این ترتیب در پیچها نیروی موتور به هر ۴ چرخها انتقال پیدا میکند تا هندلینگ خودرو بهتر شود. در هنگام رانندگی با این خودرو متوجه دید بسیار خوب سانتافه به اطراف نیز شدیم. اما با این وجود نیز اگر راننده برای پارک کردن این خودرو مشکلی داشته باشد چندان جای نگرانی نیست چون هیوندای سیستم پارک خودکار را در سانتافه کابریولت نصب کرده است و این سیستم میتواند تنها با فشار یک کلید فعال شده و بدون دخالت دست خودرو را پارک کند.
خبر بد در مورد سانتافه کانورتیبل وجود دارد. این خودرو یک نمونهی آزمایشی محسوب میشود و هنوز برنامهای برای تولید آن وجود ندارد. البته ممکن است در آینده هیوندای تصمیم بگیرد که این خودروی کانورتیبل ۷ نفره را به تولید انبوه برساند اما فعلا چنین موضوعی تنها در حد ایده است.
در انتها پیشنهاد میکنیم تصاویر این خودروی جالب را از دست ندهید و البته، نظر خود را نیز در مورد هیوندای سانتافه کابریلوت و شاسیبلندهای کروک، با ما در میان بگذارید. ترجیح میدهید چه خودروی شاسی بلندی به شکل کانورتیبل تولید شود و دوست دارید چه پیشرانهای، زیر کاپوت آن باشد.