شارژر فوق سریع پیئش؛ انقلابی در صنعت خودرو

  • خودرو
  • سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰
    کد خبر :537866

خودرو الکتریکی پیئش مارک زیرو از باتری دِستِن (Desten) و شارژر فوق‌سریع TGOOD بهره می‌برد که می‌تواند ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در کمتر از پنج دقیقه شارژ کند.

وقتی رؤیای شارژر سریع خودرو الکتریکی به واقعیت تبدیل شود، شکایت مردم از شعاع حرکتی پایین این خودروها به‌پایان خواهد رسید. استارتاپ پیئش (Piëch) معتقد است شارژری دارد که می‌تواند در ۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه، ۸۰ درصد ظرفیت باتری را شارژ کند تا بتواند به ظرفیت پیمایش حدود ۵۰۰ کیلومتر برسد. چنین شارژری بسیار سریع‌تر از نمونه‌های موجود در بازار است و بی‌شک می‌تواند انقلابی بزرگ در صنعت خودرو ایجاد کند.

درحالی‌که نمونه‌ی اولیه‌ی خودرو اسپرت برقی پیئش مارک زیرو (Mark Zero) تا سال آینده آزمایش می‌شود، به‌نظر می‌رسد این خبر تحت‌تأثیر شارژر فوق‌العاده سریع آن قرار گرفته است. البته، بهره‌گیری از چنین شارژری به فناوری بسیار پیشرفته توزیع جریان برق در ایستگاه شارژ و ویژگی‌های منحصربه‌فرد باتری خودرو الکتریکی نیاز شدید دارد.
شارژر فوق سریع باتری دِستِن (Desten)

به‌تازگی اطلاعات بسیار کمی درباره‌ی باتری‌های شرکت چینی‌آلمانی دِستِن (Desten) و شارژرهای دیگر شرکت چینی‌آلمانی TGOOD و معرفی دو نوع جدید پلتفرم خودرو برقی اسپرت پیئش منتشر شده است. اندرو ویدورث، یکی از مسئولان Desten، در‌این‌زمینه گفت:هم‌اکنون باتوجه‌به فرایند ثبت اختراع، نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی درباره فناوری لیتیوم‌یون خود ارائه دهیم. فقط می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که توانستیم ساختار داخلی سلول‌های باتری را به‌نحوی طراحی و تولید کنیم که بتواند جریان‌های بسیار قوی را منتقل کند. هنگام عملیات شارژ، هیچ‌گونه حرارت اضافی و تخلیه‌ی شارژ اتفاق نمی‌افتد و کل فرایند بهبود یافته است. همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رود و همکاری موفقی با TÜV Süd و سازنده‌ی مشهور سیستم‌های محرکه برقی، هافر پاورترین (Hofer Powertrain) داشته‌ایم. شرکت‌های یادشده به‌همراه دانشگاه Esslingen، سلول‌های باتری ما را آزمایش و آن‌ها را کاملا تأیید کردند. ما روی تولید مداوم باتری تمرکز می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم زودتر آن‌ها را در مدل‌های تولیدی پیئش ببینیم.

پیئش ادعا می‌کند باتری‌های Desten دربرابر ولتاژ ورودی و خروجی به‌خوبی عمل می‌کنند و به سیستم خنک‌کننده نیاز ندارند. تمام مجموعه‌ی سیستم محرکه‌ی برقی پیئش مارک زیرو با وجود بهره‌گیری از سیستم دوموتوره‌ی تمام‌چرخ محرک (AWD)، هواخنک است. سیستم محرکه از دو موتور الکتریکی با ۴۰۲ اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد و در ۳.۳ ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. استفاده از چنین سیستم محرکه‌ای، باعث صرفه‌جویی ۲۰۰ کیلوگرمی در وزن کلی خودرو و دستیابی به عملکرد و شعاع حرکتی بالا می‌شود. در‌صورتی‌که سایر شرکت‌های خودروسازی به فناوری باتری خودروهای الکتریکی پیئش دسترسی پیدا کنند، از مزیت‌های دیگری نیز آگاه خواهند شد.

کلاوس اشمیت، مدیر بخش مهندسی پیئش است که برای آزمایش نمونه‌ی اولیه‌ی مارک زیرو مجهز به باتری‌های Desten به چین رفته است. وی دراین‌باره گفت:منتظریم در سه سال آینده خودرو برقی پیئش مارک زیرو را همراه‌با فناوری‌های نوآورانه مانند زمان شارژ کوتاه، مدیریت حرارت باتری و سطح بالای ثبات، به بازار عرضه کنیم. علاوه‌براین، نمونه‌ی اولیه‌ی مارک زیرو نباید مشکل خاصی با زمان‌گیری سریع در پیست نوربرگ‌رینگ داشته باشد. بهار سال آینده خودرو اسپرت مارک زیرو را در نوربرگ‌رینگ آزمایش خواهیم کرد تا آن را برای مدل تولیدی نهایی آماده کنیم.

اخبار جالبی از شارژر خودرو الکتریکی TGOOD شنیده می‌شود. پیئش اعلام کرده این شارژر سریع هیجان‌انگیز به‌زودی در قالب شارژر دیواری خانگی ساخت TGOOD دردسترس خریداران قرار می‌گیرد. ایستگاه شارژ دیواری TGOOD نه‌تنها می‌تواند ۸۰ درصد ظرفیت باتری خودروی برقی مارک زیرو را در ۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه شارژ کند؛ بلکه می‌توان از آن به‌عنوان واحد ذخیره‌سازی ماژولار استفاده کرد.

واحد ذخیره‌سازی برای انرژی شبیه پاوروال تسلا (Tesla Powerwall) عمل می‌کند و درحقیقت، نوعی ابررسانای پمپاژ جریان برق است. واحد ذخیره‌سازی TGOOD می‌تواند در چند دقیقه حدود ۱۰۰ کیلووات‌ساعت انرژی را به باتری انتقال دهد و آن را با سرعت بسیار زیادی شارژ کند. انرژی به‌آرامی از شبکه‌ی توزیع برقی دریافت و در واحد ذخیره‌سازی انبار می‌شود و تنها در مواقع لازم استفاده می‌شود. درنتیجه، فرایند نصب واحد بسیار آسان خواهد بود و به کابل‌کشی پیچیده برای انتقال انرژی نیازی نیست.

از نظر پیئش، این شارژرها برای استفاده صنعتی و خودرو مناسب هستند. در برنامه‌های بزرگ‌تر، می‌توان از آن‌ها برای حفاظت از شبکه‌ی توزیع برقی و متعادل‌کردن بار شبکه یا به‌عنوان منبع تغذیه اضطراری استفاده کرد. به‌طورکلی، کاربردهایی که به تحویل سریع مقادیر زیاد توان و انرژی بستگی دارند، می‌توانند تجاری‌سازی شوند. در بیشتر موارد، حجم ذخیره‌سازی و به‌تبع آن هزینه، می‌تواند تاحدزیادی کاهش یابد.
برنامه‌های پیئش برای آینده

درحالی‌که فناوری باتری و شارژ می‌تواند برای کل صنعت خودروی الکتریکی بسیار درخورتوجه باشد، خودروهای پیئش به‌احتمال زیاد می‌تواند برای آن‌ها انحصار ایجاد کند. خودرو مفهومی مارک زیرو که قبلا رونمایی شد، به‌عنوان پیش‌نمایشی از خودرو اسپرت دوسرنشین پیئش GT-2 انجام وظیفه می‌کند.

همان پلتفرم به کوپه اسپرت چهار سرنشین GT-4 گسترش خواهد یافت و پیئش قصد دارد مدل شاسی‌بلند GT-X را نیز تولید کند. انتظار می‌رود GT-2 در سه سال آینده برای فروش عرضه شود و به‌دنبال آن مدل‌های GT-4 و GT-X معرفی خواهند شد. پیئش همچنین، به گزینه‌های سیستم محرکه‌ی هیبریدی و پیل سوختی نیز نیم‌نگاهی دارد. البته، با وجود فناوری بسیار پیشرفته باتری و شارژر به‌نظر می‌رسد دنبال‌کردن روش‌های دیگر ضروری نیست.

شاید برخی از تصمیم دِستِن برای عرضه‌ی فناوری باتری پیشرفته در اولین خودرو الکتریکی پیئش تعجب کنند؛ خودرویی که هنوز تولید نشده و فاصله زیادی تا ورود به بازار دارد. آیا چنین طرحی ازنظر اقتصادی برای دِستِن به‌صرفه خواهد بود؟ آیا مشکلی در تولید انبوه آن وجود دارد؟ آیا دِستِن با تولید محدود محصولات می‌تواند به سوددهی برسد؟ تمام این سؤالات هم‌اکنون رازهای جالبی به‌شمار می‌روند و برای یافتن جواب باید صبر کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید