سرنوشت نامعلوم تفاهمنامه سازمان بنادر و دانشگاه جهانی دریانوردی
در حالی دیماه سال گذشته تفاهمنامهای بین دانشگاه جهانی دریانوردی و سازمان بنادر امضا شد که پس از حدود شش ماه مشخص نیست خروجی این تفاهمنامه چه بوده است. هیچکدام از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون درباره این داستان شفافسازی نکردهاند.
اوایل دیماه سال گذشته مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی از امضای تفاهم نامه سه جانبه آموزشی بین سازمان بنادر و دریانوردی، دانشگاه جهانی دریانوردی و دانشگاه صنعتی شریف خبر داد.
محمدعلی حسن زاده در اینباره گفته بود: به موجب این تفاهمنامه و طی 5 سال آینده، دوره های آموزشی منتهی به مدرک دکترا و کارشناسی ارشد در رشته های حقوق دریایی، مدیریت ایمنی و محیط زیست، مدیریت بندر، مدیریت کشتیرانی و لجستیک، آموزش دریانوردی، مدیریت انرژی دریایی و اداره و مدیریت اقیانوس ها برگزار می شود.
وی با بیان اینکه امروز فضای کسب و کار و فعالیت حمل و نقل دریایی به شدت رقابتی و دانش بنیان است و برخلاف گذشته، صرف داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و سابقه فعالیت در بازار، دیگر فاکتور کلیدی محسوب نمی شود، تصریح کرد: برپایی دوره های آموزشی مشترک در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف و دانشگاه جهانی دریانوردی (منتج به گواهینامه)، همچنین برگزاری دوره های تخصصی آموزشی از راه دور و برگزاری کنفرانس ها و سمینار های دریایی مشترک ، از دیگر بندهای این تفاهم نامه سه جانبه است.
حسن زاده درباره اهمیت این تفاهم نامه توضیح داد : آگاهی نداشتن از روندها و تحولات جهانی و ناآشنایی با علوم و فنون جدید، به سادگی منجر به از دست رفتن سهم از بازارهای ملی، منطقه ای و جهانی می شود، به همین دلیل بسیارند برندهایی که پس از سال ها حضور دیگر ردی از آنها در صنعت نیست و نام های زیادی وجود دارند که به لطف درک صحیح شرایط توانسته اند در عرصه صنعت حمل و نقل دریایی جایی برای خود پیدا کنند.
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر خاطرنشان کرد : در راستای اجرای بند 2 سیاست های اقتصاد مقاومتی با موضوع پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و با هدف انتقال دانش و فناوری های روز حوزه های مختلف بندری و دریایی به جامعه دریایی و بندری کشور که ضرورت اجتناب ناپذیر در رقابتی نمودن خدمات بندری و دریایی و دستیابی به جایگاه مطلوب در سطح ملی و منطقه ای محسوب می شود، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی امور بندری، دریایی و کشتیرانی بازرگانی کشور تصمیم به ایجاد بستر انتقال دانش و فناوری های دریایی و بندری به داخل کشور و تقویت مراکز آموزش داخلی گرفت.
به گزارش تسنیم، حدود شش ماه از امضای تفاهمنامه مذکور میگذرد، اما هنوز مشخص نیست خروجی این اقدام زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی چه بوده است. اساسا امضای این تفاهمنامه چه دستاوردهایی را برای جامعه دریایی کشور به همراه داشته است؟ در این بین علامت سئوالهای متعددی برای فعالان حوزه دریایی به وجود آمده که هدف از امضای این تفاهمنامه چه بوده است.
و اینکه چرا سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با این تفاهمنامه اطلاعرسانی لازم را انجام نمیدهد، دقیقا مانند امضای تفاهمنامه و گرفتن عکس یادگاری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی؟