روی عرشه سانچی چه گذشت؟/علت عدم ورودامدادرسانان به اتاق ملوانها
مقامات وزارت راه چین دیروز طی یک نشست خبری به ابهامات درباره حادثه نفتکش سانچی پاسخ دادند و ابعاد این حادثه که اولین انفجار یک نفتکش حامل میعانات گازی در جهان بوده است را تشریح کردند.
به گزارش بازتاب به نقل از رادیو بین المللی چین، بعد از ظهر جمعه، ۱۹ ژانویه برابر با ۲۹ دی ماه، یک نشست خبری ویژه درباره حادثه تصادف و انفجار نفتکش سانچی از سوی وزارت راه و ترابری چین در شهر پکن برگزار شد و در این نشست مقاماتی از سازمان امدادرسانی دریایی چین، اداره امور دریایی وزارت راه و ترابری چین، اداره امداد و نجات وزارت راه و ترابری چین، بخش حفاظت از محیط زیست اداره ملی دریایی چین و دیگر نهادها ضمن تشریح فرایند خاموش کردن نفتکش و امدادرسانی به ناپدیدشدگان، به پرسشهای خبرنگارانی از چین، ایران و سایر کشورها پاسخ دادند. چهار امدادرسان چینی نیز در این نشست خبری حضور داشتند.
امدادرسانی با مشکلات بی سابقهای مواجه شد
جی گوانلو، معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین ضمن مروری بر فرایند امدادرسانی به نفتکش سانچی تاکید کرد، در این حادثه کارهای امدادرسانی اضطراری با مشکلات بیسابقه مواجه شد و چین نیز تا پیش از این هیچ تجربهای در این نوع از امدادرسانی نداشت. وی توضیح داد، دولت چین به امور مربوط به امدادرسانی به نفتکش سانچی بسیار اهمیت داده و رهبران حزب و دولت چندین بار با صدور فرمانهای گوناگون خواستار هماهنگی و همکاری طرفهای مختلف برای نجات حادثهدیدگان شدند.صبح ۱۴ ژانویه (۲۴ دی)، مرکز فرماندهی در محل حادثه برای کمک به امدادرسانان ایرانی و ورود به سانچی، سه کشتی را به عملیات آتشنشانی این نفتکش اعزام کرد. تا ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه، ۱۲ مأمور امدادرسان ایرانی با کشتی «شن چیان» به سانچی نزدیک شدند اما با توجه به شدت گرفتن شعلههای آتش، موفق به رسیدن به سانچی نشدند. به این ترتیب آنها با چشم خود سختی و دشواری نزدیک شدن به سانچی را مشاهده کردند و از اقدامات امدادرسانان چینی بسیار قدردانی کردند.
قصد داشتیم وارد کابین ملوانان شویم/چندبار تلاش کردیم اما نشد
معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین ادامه داد: تا سیزدهم ژانویه (۲۳ دی)، ضمن ادامه تلاشها برای اطفاء حریق کشتی سانچی، چهار امدادرسان چینی علیرغم وجود خطرات فراوان در کشتی حادثه دیده سانچی، با کشتی «شن چیان» به ۱۰ متری کشتی حادثه دیده رسیده و وارد عرشه کشتی شدند. آنها با به خطر انداختن جان خود، در محل قرار گرفتن قایقهای نجات عرشه کشتی دو جسد را پیدا کردند و قصد داشتند از قسمتهای مختلف کشتی از جمله کابین اقامت ملوانان، کابین ایمنی در برابر حمله دزدان دریایی و کابین سکان بازرسی کنند، ولی با توجه به رسیدن حرارت کابین ملوانان به ۸۹ درجه سانتیگراد و پر شدن راهروی اضطراری کابین دزدان دریایی از دود داغ و غلیظ، امدادرسانان پس از بارها تلاش نتوانستند وارد آن شوند و ناچار به بازگشت به کشتی «شن چیان» با همان دو جسد و جعبه سیاه کشتی سانچی شدند.
در کنفرانس مطبوعاتی دیروز، ویدیویی درباره مراحل امدادرسانی و اطفاء حریق نفتکش نیز برای حاضران به نمایش در آمد.
اولین آتش سوزی یک نفتکش میعانات گازی در جهان/انفجارهای زنجیروار در نفتکش
جی گوانلو معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی رادیو بینالمللی چین درباره مشکلات امدادرسانی به نفتکش سانچی پاسخ داد: چین تاکنون برای امدادرسانی در چنین حادثهای تجربهای نداشت. طبق اخبار منتشر شده، حادثه نفتکش سانچی، نخستین حادثه آتشسوزی و انفجار یک نفتکش حامل میعانات گازی در جهان است. به همین خاطر نیز انجام کارهای مربوط به امدادرسانی با خطرات و چالشهای بسیار مواجه شد. نخست آن شدت آتش بسیار زیاد بود و پشت سر هم و به طور زنجیروار انفجار در نفتکش رخ میداد و با وجود نزدیک شدن قایقهای امدادرسانی ما به نفتکش، با اوج گرفتن گرما و آتش ناشی از سوخت میعانات گازی شعله های آتش به قایق های ما هم سرایت می کرد. از این رو، نجات کنندگان چینی همواره با تهدید و مخاطرات فراوان مواجه شده و چیزی که قابل ذکر است که از هشتم ژانویه، اوضاع دریا در این حوزه بشدت تغییر کرد و سطح دریا با باد شمالی با درجه هفتم و هشتم و موج با ارتفاع سه تا چهار متری مواجه شد و قایق های امدادرسانی ما به خاطر موج شدید در هم شکسته شد. چهار نفر از تیم امدادرسانی با بخطر انداختن جان خود، وارد نفتکش حادثه دیده شدند.
یکی از امدادرسانان چینی در حال پاسخ به سوال خبرنگاران
از سوی دیگر، مکان حادثه با شهر شانگهای ۱۶۰ مایل دریایی فاصله دارد. بعد از وقوع حادثه، نفتکش سانچی به خاطر باد و جریان آب همچنان در حرکت بود. دور بودن مکان حادثه از ساحل، رساندن مواد و تجهیزات لازم برای خاموش کردن آتش را با مشکلات زیاد روبهرو میکرد. کشتیهای ما برای تهیه مواد امدادرسانی باید از مکان حادثه به شانگهای میرفتند که هر رفت یا برگشت ۱۰ ساعت طول میکشید و برای هر رفت و آمد به یک روز نیاز داشتیم. برای خاموش کردن آتش به مقدار زیادی کف آتشنشانی نیاز داشتیم ولی کشتیهای ما گنجایش کافی ندارد و مجبور بودیم به بندر برگردیم تا عملیات آتشنشانی همچنان ادامه پیدا کند. ما حتی یک کشتی را به طور اختصاصی برای حمل مواد آتشنشانی اعزام کردیم تا کمکهای لازم را در اختیار کشتیهای حاضر در عملیات آتشنشانی بگذارد.
با وجود مشکلات، امدادرسانان چینی دست از کمکرسانی برنداشتند و از راههای مختلف برای خاموش کردن آتش تلاش کردند و به دنبال فرصتی برای ورود به نفتکش سانچی بودند. ما بارها خواستیم برای یافتن خدمه کشتی وارد آن شویم. چهار امدادرسان چینی از تلاشهای خود دست برنداشتند و در میان دود شدید عملیات امداد و نجات را انجام دادند و برای انجام مطلوب آن تلاش کردند. اداره ملی دریاها و اقیانوسهای چین، اداره ملی هواشناسی، گشت دریایی چین و شرکت نفت دریایی و اقیانوس چین نیز کمکهای بسیاری کردند. بعضی از آنها کشتی برای کارهای جستجو و نجات فرستادند، بعضی از آنها لوازم آتشنشانی ارسال کردند. همه در کاهای مربوط به کمک رسانی هماهنگی و همبستگی خود را حفظ کردند. در جریان امدادرسانی، ما همواره ارتباط خود با ایران را نیز حفظ نمودیم. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای هر روز و به صورت ۲۴ ساعته با مرکز جستجو و امدادرسانی چین به صورت تلفنی در ارتباط بود. ایشان همچنین بارها در مرکز فرماندهی، از تازهترین پیشرفت امور آگاه شدند، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز وارد شهر شانگهای شد و در مرکز فرماندهی شاهد کل جریان امدادرسانی بود. تمام کارها و جریان امدادرسانی به صورت باز و شفاف انجام میشد. این نخستین بار است که ما در چنین وضعیت پیچیده در چنین نقطهی دورافتادهای، امور امدادرسانی را انجام دادیم. برخورد با حادثه آتش گرفتن میعانات گازی در یک نفتکش یک تجربهی نادر برای ما بود و مایل هستیم که این تجربه را با طرفهای مختلف در میان بگذاریم.
ادامه بررسی حادثه نفتکش سانچی از سوی چین
جی گوانلو، معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین امروز در نشست خبری وزارت راه و ترابری چین برای حادثه نفتکش سانچی گفت، بعد از غرق شدن نفت کش سانچی، دولت چین به کارهای مدیریت بعد از حادثه اهمیت ویژه خواهد داد.
وی گفت، ما علاوه بر اعزام کشتیهای مختلف امدادرسانی و ماهیگیری برای جستجو، اعزام هلیکوپتر ناظر بر آلودگی نفتی و کشتیها پاککننده آلودگی را برای انجام کارهای مربوط به برطرف کردن آلودگی در دریا را نیز آغاز خواهد کرد تا هر چه زودتر از تاثیرات منفی نشت نفت در آب های این منطقه را کاهش دهد. به پیشنهاد مختصصان، برای انجام کارهای مربوط به برطرف کردن آلودگی و ادامه جستجوها، بهتر است که کشتی غرق شده را از آب بیرون بکشند. اما طبق مقررات و قوانین بین المللی، انجام این کار باید با مجوز صاحب نفتکش انجام شود.
جی گوانلو گفت: پس از وقوع حادثه، چین ضمن پیشبرد کارهای امدادرسانی و اطفا حریق نفتکش، اوضاع حادثه و اقدامات اتخاذ شده از سوی دولت چین را به ایران، بنگلادش، ژاپن، کره جنوبی، روسیه، سازمانهای امور دریایی بین المللی و دیگر طرفهای مربوطه ابلاغ کرده است و تماس نزدیک خود با طرف ایران را نیز حفظ کرده است. در مرحله بعد، چین طبق قوانین بین المللی و داخلی خود به بررسی دلایل این حادثه پرداخته و جوانب مختلف را برای حضور مشترک در بازرسی از حادثه و بازگشایی جعمه سیاه نفتکش سانچی دعوت می کنند. از سوی دیگر، چین هماهنگی خود را با سازمان های بین المللی امور دریایی را نیز تقویت بخشیده تا کارهای بازرسی روال عادی خود را طی کند.