فعال بازرگانی:سالیانه 12 هزارهکتار باغ پسته دراثر بی آبی خشک می شود

    کد خبر :96631

رئیس انجمن پسته ایران از خشک شدن باغات پسته کشور در اثر کم آبی خبر داد و گفت: براساس برآوردها سالانه بین 8 تا 12 هزار هکتار باغ پسته به دلیل کمبود آب و شوری خاک از بین می رود که ادامه این روند نگران کننده است.

‘محسن جلال پور’ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال های اخیر و به دلیل خشکیدگی سطح زیرکشت پسته به حدود 350 هزار هکتار باغ نهال و پسته رسید، در حالی که در دهه 1380 سطح زیرکشت باغات پسته کشور بیش از 400 هزار هکتار بوده است.
وی با بیان اینکه اکنون پسته در 19 استان کشور تولید می شود، اظهار داشت: بخش عمده خشک شدن باغات این محصول مربوط به استان کرمان به دلیل قدمت و سابقه طولانی تولید این محصول است. به تازگی استان های پسته خیز دیگر نیز با مشکل کم آبی مواجه شده اند.
رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران پسته را از محصولات منحصر به فرد و دارای جایگاه صادراتی برشمرد و گفت: ایران در تولید پسته رتبه دوم و در صادرات رتبه اول جهان را دارد، بنابراین کاهش تولید می تواند تولیدکنندگان و منافع ملی را با خطراتی مواجه کند، زیرا سالانه بخشی از ارز کشور از محل صادرات این محصول تامین می شود.
جلال پور تصریح کرد: سالانه بخش عمده پسته ایران وارد بازارهای جهانی می شود اما نگرانی ما از نابسامان بودن وضعیت تولید این محصول در اثر کمبود آب، نبود مکانیزاسیون مناسب، یکپارچه نبودن باغات و نداشتن سیستم های آبیاری تحت فشار مناسب این محصول است.

** کاهش آفلاتوکسین در پسته ایران
این فعال بازرگانی با تاکید براینکه کیفیت پسته ایرانی از مطلوبیت لازم برخوردار است، گفت: با اقدام های صورت گرفته در سال های اخیر آفلاتوکسین پسته کاهش یافته ، اما نمی توانیم بگوییم این بیماری به طور کلی از بین رفته است.
آفلاتوکسین‌ها (Aflatoxin) سموم قارچی طبیعی هستند که از گونه‌های قارچ آسپرژیلوس مانند آسپرژیلوس فلاووس(Aspergill flavus) و اسپرژیلوس پارازیتیکوس (A.parasiicus) منشأ می‌گیرند.
اگر قارچهای مولد این سموم بر روی خوراک دام و مواد غذایی (مانند پسته، بادام زمینی، ذرت، سویا و گندم) رشدکنند مصرف غذاهای آلوده به آفلاتوکسین می‌تواند موجب بیماری در انسان یا دام شود و موجب نکروز بافتی، سیروز و سرطان کبد شود.

** وجود باقیمانده سموم در پسته
وی بخش دیگر نگرانی خود را مربوط به باقیمانده سموم و کودها در پسته دانست و افزود: لازم است کشاورزان با رعایت اصول بهداشتی و اجرای توصیه های وزارت جهادکشاورزی از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کنند، زیرا باقیمانده سموم می تواند در کاهش صادرات نیز تاثیرگذار باشد.
موسس انجمن پسته ایران توصیه کرد: برای داشتن بازار مناسب داخلی، کشاورزان محصول خود را باید به تدریج و مستمر به بازار مصرف عرضه کنند، زیرا محدودیت و ممنوعیت در عرضه مشکل تولیدکنندگان را حل نمی کند چراکه بالا رفتن بیش از حد قیمت ها موجب کاهش مصرف نیز می شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته بیش از 170 هزار تن پسته در ایران تولید شد که از این میزان 135 هزارتن به ارزش 1.2 میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر شده است.
پیش بینی می شود تولید پسته امسال حدود 235 هزارتن باشد که بیش از 150 هزارتن آن به ارزش 1.5 میلیارد دلار صادر شود.
رئیس انجمن پسته ایران پیش از این به ایرنا گفته بود صادرات پسته کشور در نیمه دوم امسال رونق می گیرد. پیش بینی می شود ایران امسال با تولید حدود ۲۳۵ هزارتن پسته می تواند حجم صادرات را افزایش دهد و بدین ترتیب رکورد تولید پسته از سال ۱۳۹۰ زده خواهد شد.
انجمن پسته ایران در سال 1384 راه اندازی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید