جدیدترین اخبار
۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶ اقتصادی کد خبر :94164

مصایب توسعه ۴فرودگاه بزرگ کشور

 

درحالی که غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی از روند توسعه ۴ فرودگاه کشور خبر می‌دهد که تاکنون روند آماده‌سازی بسیاری از طرح‌های توسعه‌یی بزرگ‌ترین فرودگاه کشور یعنی ترمینال سلام و ایرانشهر فرودگاه امام خمینی(ره) با تاخیرهای بسیار مواجه بوده و با وجود وعده‌های بسیار از سوی وزیر راه و شهرسازی و مسوولان شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) زمان دقیق تکمیل این پروژه‌ها همچنان در هاله‌یی از ابهام است

البته سال گذشته براساس تصمیم هیات دولت و در راستای تسریع در روند ساخت ترمینال سلام، ساخت این پروژه به بنیاد مستضعفان واگذار شد که براساس آخرین اخبار از زمان تحویل پروژه از سوی بنیاد تا اردیبهشت ماه پیشرفت فیزیکی ترمینال سلام حدود ۳درصد بوده و پیشرفت کلی این پروژه هم حدود ۴۵درصد بوده است.

به گزارش  بازتاب  به نقل از تعادل ، در خرداد ماه نیز خبر لغو تفاهمنامه سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در ترمینال ایرانشهر رسانه‌یی شد. براساس تفاهمنامه‌یی که سال گذشته میان ایران و دو شرکت فرانسوی به امضا رسیده بود بر لزوم تحقق ۷بند از سوی فرانسوی‌ها تاکید شده بود که به دلیل عدم تحقق این بند‌ها، تفاهمنامه از سوی ایران لغو شد و پس از آن فراخوان جذب سرمایه‌گذار منتشر شد. پس علاوه بر ترمینال سلام، روند کنونی احداث ترمینال ایرانشهر هم با مشکلات عدیده‌یی مواجه شد و کندی در اجرای این پروژه‌ها در شرایطی است که وعده ساخت آنها از سال‌های پیش مطرح بوده است و همین موضوع موجب می‌شود که خبر توسعه ۴ فرودگاه کشور از سوی مشاور وزیر راه و شهرسازی جدی گرفته نشود. اما با وجود این، سلامی همچنان از روند مناسب توسعه فرودگاهی سخن به میان می‌آورد و درباره الحاق یک ترمینال دیگر به فرودگاه امام خمینی(ره) خبر می‌دهد. وی می‌گوید: با الحاق یک ترمینال دیگر به فرودگاه امام، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این فرودگاه به ۴٫۵میلیون نفر در سال افزایش می‌باید.

وی با اعلام اینکه برنامه بعدی در فرودگاه امام(ره) ایجاد شهر فرودگاهی است، اظهار می‌کند: این برنامه در مرحله تهیه نقشه و فراخوان قرار دارد و امیدوار هستیم با اجرای آن طی چند سال آینده ظرفیت جابه‌جایی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به رقم ۴۰میلیون مسافر در سال برسد تا در بازار بین‌المللی هوایی با رقبای منطقه‌یی رقابت کنیم. سلامی با تاکید بر این مساله که فرودگاه‌های بزرگ کشور مانند مشهد، شیراز و اصفهان هم در برنامه توسعه قرار دارند، تصریح می‌کند: امیدواریم با خرید هواپیماهای کوچک و کوتاه‌بردی که چند فروند از آنها هم تحویل شده و مشغول فعالیت هستند، فرودگاه‌های کوچک و کمتر توسعه یافته هم احیا شوند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اهداف وزارت راه و شهرسازی برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گوید. به گفته سلامی، ‌وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد که «هما» بار دیگر به عنوان یک خط هوایی پیشرو در منطقه و جهان شناخته شود. مشاور وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: برای پیشبرد طرح‌های زیرساختی در وزارت راه و شهرسازی به دنبال جذب سرمایه‌گذاری داخلی، خارجی و مشترک به روش‌های متنوع هستیم. سلامی‌ اظهار می‌کند: خرید بزرگ این وزارتخانه در بخش هوایی به خوبی پیش می‌رود به گونه‌یی که چند فروند از هواپیماهای خریداری شده در یک سال اخیر تحویل«هما» شد و تا آخر سال جاری هم تعداد دیگری تحویل می‌شود. براساس این گزارش در پی دستیابی ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ به «برجام» تحریم‌های ۳۷ساله فروش هواپیما و قطعات آن به ایران لغو شد و ایران ایر توانست به عنوان نخستین ایرلاین ایرانی قراردادهای خرید ۱۰۰فروند هواپیما از شرکت امریکایی بویینگ بیش از ۱۰۰فروند هواپیما از ایرباس و ۴۰ فروند هواپیما از شرکت ATR را منعقد کند. ایران ایر تاکنون توانسته ۳ فروند هواپیما از ایرباس و ۴ فروند از ATR دریافت کند.

۲ خطه‌سازی مسیرهای پرترافیک ریلی

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابرسی همچنین با اشاره به دیگر اهداف وزارت راه و شهرسازی برای حوزه حمل و نقل می‌گوید: توسعه راه آهن نه فقط اولویت وزارت راه بلکه اولویتی ملی است و در این بخش در وهله اول به دنبال دو خطه‌سازی مسیرهای پرترافیک ریلی هستیم. این درحالی است که پیش از این وزیر راه و شهرسازی، توسعه شبکه بین‌المللی ریلی را اولویت وزارتخانه در حوزه ریلی اعلام کرده بود.

وی می‌افزاید: خط یزد- تهران- اصفهان و تهران- مشهد ازجمله خطوطی است که پذیرای بیشترین بار و مسافر هستند که طرح‌های توسعه در آنها آغاز شده است. سلامی با بیان اینکه با اجرای برنامه‌های توسعه‌یی در حوزه راه‌آهن ۵ استان دیگر هم به شبکه سراسری راه آهن متصل می‌شوند، می‌گوید: استان گیلان، همدان و کرمانشاه از این استان‌ها هستند که خط کرمانشاه قرار است با اتصال به خط آهن عراق در این بخش به شبکه منطقه‌یی متصل شود.

وی همچنین اشاره‌یی به تنگناهای مالی و اعتباری به دلیل کمبود منابع دولتی در مسیر اجرای پروژه‌های زیرساختی می‌پردازد و تصریح می‌کند: برای رفع این چالش‌ها و برای پیشبرد طرح‌های زیرساختی در وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین برنامه جذب سرمایه‌گذاری داخلی، خارجی و مشترک به روش‌های PPP و BOT است.

به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی این روش‌ها در تمام بخش‌های ریلی، دریایی، هوایی و زمینی به کار برده می‌شوند.

توسعه بندر شهید رجایی

سلامی همچنین در واکنش به برخی انتقادات درباره مشارکت خارجی‌ها در طرح‌های وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: در مزایده اپراتوری بندر شهید رجایی گفته شده که الزام طرف ایرانی به داشتن شریک خارجی موجب کاهش نقش ایرانی می‌شود درحالی که به هیچ‌وجه چنین نیست و شرکت‌های خارجی برای حضور در بنادر ایران بسیار راغب هستند. وی به عدم توانمندی شرکت‌های داخلی برای توسعه بندر شهید رجایی اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه شرکت‌های ایرانی به دلیل فراهم نبودن زمینه رشد طی سال‌های اخیر آنقدر توانمند نیستند که به تنهایی بتوانند بندر بزرگی مانند شهید رجایی را ضمن اداره توسعه دهند بنابراین طرف خارجی برای جذب بازار بین‌المللی و در کمک به بنادر ایران برای رقابت با رقبای منطقه‌یی در این بنادر سرمایه‌گذاری می‌کنند. اظهارات مشاور وزیر راه شهرسازی درباره عدم توانمندی ایرانی‌ها برای توسعه بندر شهیدرجایی در شرایطی مطرح می‌شود که یکی از انتقادات همیشگی شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه ساخت تجهیزات و… بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به توانمندی‌های بخش خصوصی همچنین تمایل بیشتر این وزارتخانه برای انعقاد قرارداد با خارجی‌ها بوده است.

وبگردی

روی خط خبر

  • سفر بارزانی به تهران؛ بیم و امید کردها
  • روایت زیباکلام از بازی خطرناک علیه روحانی
  • اروپا چگونه برجام را حفظ می‌کند؟
  • ناجا از شهرداری تهران شکایت کرد: قرارداد میلیاردی با شهرداری سابق در زمان انتخابات غیرواقعی است
  • عماد افروغ: زنگ خطر جابجایی خادم و مخدوم در ایران به صدا در آمده!/ اعتماد میان قدرت سیاسی و مدنی، ضامن سلامت سیاسی کشور است
  • عراقچی: ایده برخی از اروپایی‌ها دادن امتیاز غیربرجامی به ترامپ برای نگه داشتن او در برجام است
  • ردیف بودجه موسسه آیت‌الله مصباح حذف نشده / ۲۶۰ میلیارد تومان بودجه نهادهای فرهنگی حذف شد که امیدوارم در صحن علنی بازگردد
  • کنسرت گروه محبوب “ماکان بند” در محلی متفاوت
  • چرا عربستان، ترکیه را خطرناکتر از ایران می‌داند؟
  • شلیک موشک بالستیک انصارالله به پادگان وابسته به مزدوران هادی در تعز
  • آقای بازیگر از فصل ۴ “شهرزاد” گفت
  • برنامه ریزی جدی برای نابرابری‌ها در روستاها و شهرهای کوچک
  • تیلاپیا مضر نیست/ به خاطر قزل‌آلا ممنوع کردیم
  • اجازه نمی‌دهیم برخی جریان‌ها هزینه آشوب را کم کنند
  • رئیس جمهور به چالش «رشیدپور» جواب می‌دهد؟
  • علی مطهری: انتشار فیلمی از جلسه خبرگان رهبری مسئله مهمی نبود/ اینکه مردم از مباحثات مجلس خبرگان آگاه شوند امر مثبتی است
  • رمزگشایی از شرط و شروط ترامپ برای «برنامه موشکی ایران» /کارشناس مسائل نظامی: موشک های ایران دفاعی است نه تهاجمی
  • هر ایرانی باید تنها یک دفترچه بیمه داشته باشد
  • وقتی مادری ار روی فقر مجبور می شود فرزند خود را به دیگری واگذار کند!
  • خداحافظی «لیسانسه‌ها» از تلویزیون
  • تأکید معاون شهردار تهران بر توسعه دوچرخه سواری در پایتخت
  • توضیحات پلیس درباره خبر آتش سوزی در شهرداری
  • ۱۵ سال طراحی نیسان در اروپا
  • کارمندان و کارگران کمپانی مرسدس بنز در سال۱۸۹۷
  • همان «پنج نفری» که توانایی بر هم زدن بازار ارز را دارند، رئیس بانک مرکزی کنید!
  • صادرات زعفران ۳۳ درصد بیشتر شد
  • دلیل ممنوعیت واردات تیلاپیا حمایت از تولید داخل اعلام شد
  • حذف کاغذ از فرایند مالیاتی
  • واکنش ایران به ادعاهای عادل الجبیر
  • برنامه ترکیه برای کاهش وابستگی به واردات