قرآن بزرگترین رسانه است

قائم مقام رسانه ملی قرآن را یک رسانه جامع و عمومی خواند و افزود: اگر بنا باشد هنرمندان سیر در آفاق کنند باید به قرآن مراجعه کنند.

حجت‌الاسلام سید رمضانعلی موسوی‌مقدم قائم مقام رسانه ملی در افتتاحیه سیزدهمین نشست علمی تخصصی شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه قرآن بزرگ ترین رسانه است، اظهار داشت: تمامی ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که برای رسانه جامع و کامل در نظر می‌گیرم در قرآن کریم آمده است با تلاشی که دوستان رسانه در انعکاس فعالیت‌ها و جریانات قرآنی در سراسر کشور داشتند، سبب شده است تا به تدریج برخی رویدادهای قرآنی به عنوان مناسک تبدیل شود.

وی با بیان اینکه قرآن برای هر عصر و زمانی به عنوان رسانه تأثیرگذار مدام پیامش را به مخاطب منتقل می‌کند، افزود: به نظر من خود قرآن بهترین دستورالعمل است تا شیوه‌های بررسی رسانه را بر اساس آن تدوین کنیم؛ قرآن مجید خود یک رسانه جامع و عمومی است و همه شاخصه‌های یک رسانه را در خود قرآن می‌توان مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم با اشاره به اینکه آهنگین‌بودن، تمرکز بر برخی آیات و حروف و بسیاری از مقوله‌های دیگر تلاوت جاذبه‌های خاصی دارد، افزود: فراز و فرودها در تلاوت برای مخاطب بسیار اهمیت دارد بنابراین اگر بخواهیم از حیث هنری و زیباشناختی همه شیوه‌های مربوط به هنر را رعایت کنیم بهترین نسخه همان قرآن مجید است.

جذابیت‌های مستمر تلاوت قرآن

وی ادامه داد: قرآن مجید از یک سو تعقل، تدبر و تعمل است و از سوی دیگر عمل است که از هر حیثی پیام خود را به مخاطبانش منتقل می‌کند. هرچه قدر به سوی آینده حرکت می‌کنیم به جاذبه‌های قرآن کریم بیشتر پی می‌بریم؛ چنانچه تلاوت‌ قرآن حتی از 50 سال پیش تا کنون جذابیت‌هایش بیشتر و تازگی‌ تلاوت‌ها بیشتر احساس می‌شود.

قائم مقام رسانه ملی با بیان اینکه اگر به درستی قرآن تلاوت شود وجود انسان در هنگام شنیدن آیات عذاب به رعشه می‌افتد، خاطر نشان کرد: خداوند می‌فرماید که نگاه کنید به آسمان و زمین؛ که اگر درست بنگریم به حق می‌رسیم و نیازی نیست در موضوعات مختلف کنکاش کنیم؛ خود نگاه کردن می‌تواند انسان را هدایت کند.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم وظیفه هنری خود را به خوبی عمل کنیم صرف نظر از اعتقادات دینی و مذهبی باید خود را به این سرچشمه زلال وحی که از هر جهت مطهر است سیراب کنیم، افزود: وقتی روح خود را سیراب و بعد هنر را با آیات الهی تلفیق کنیم متوجه خواهیم شد که هنر چقدر بر مخاطب اثرگذار خواهد بود.

قرآن سرشار از مفاهیم بلند انسانی است

قائم مقام صداوسیما با بیان اینکه بسیاری از هنرهای سینما که اثرگذار بوده است از قرآن کریم نشأت گرفته است، گفت: امروزه آنچه که به عنوان درام ارائه می‌شود با آنچه قرآن در قصص خود بیان کرده است، تفاوت‌هایی دارد؛ قرآن سرشار از مفاهیم بلند انسانی است که فطرت، ذهن و هوش مخاطب را مورد هدف قرار می‌دهد و آنچنان درگیر می‌کند که انگار خود انسان است که حرف می‌زند. برای مبارزه با بی‌عدالتی، تخریب محیط زیست و انبوهی از مسائل اخلاقی که با تولد رسانه‌های نوین در حال گسترش است، باید به قرآن پناه ببریم.

وی با اشاره به اینکه اگر بنا باشد هنرمندان سیر در آفاق کنند باید به قرآن مراجعه کنند، افزود: قرآن به هر بهانه‌ای پیامی منتقل می‌کند. مهم این است قرآن می‌گوید نگاه کنید با تأمل، اینجور نباشد که نگاه سرسری کنید و از پیچیدگی‌های عالم به راحتی عبور کنید. اگر رسانه‌ها و هنرمندان بخواهند به وظیفه خود به خوبی عمل کنند باید خودشان را در معرض قرآن قرار دهند. ما در کشورمان در چند سال اخیر مگر در حوزه نمایشی چقدر کار کردیم؟ مرحوم سلحشور چند اثر داشت؟ بازتاب آن را در جهان ببینید؛ بازتاب فیلم‌های قرآنی در جهان بسیار زیاد و مثال‌زدنی است؛ باید در شعاع تفکر قرآنی قرار گیریم تا به موفقیت برسیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید