سهم 68 درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۱۴

توسعه صادرات تنها به معنای رشد تولید ناخالص ملی و اشتغال نیست، بلکه توسعه این امر می‌تواند بیانگر افزایش کیفیت تولید کالاهای ساخت داخل و رقابتی شدن آن‌ها نیز باشد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، مسأله صادرات همواره یک از مسائل مورد توجه دولت‌ها و اقتصاد دانان برای ایجاد و یا تبیین توسعه و رشد تولید ناخالص ملی در کشور بوده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند توسعه صادرات تنها به معنای رشد تولید ناخالص ملی و اشتغال نیست، بلکه توسعه این امر می‌تواند بیانگر افزایش کیفیت تولید کالاهای ساخت داخل و رقابتی شدن آن‌ها نیز باشد که از نظر آن‌ها شاید بتوان گفت اهمیت دومی بیش از مقوله اول است.
گزارش‌ها از بررسی وضعیت صادرات در سال‌های گذشته نشان می‌دهد؛ به دلیل برخورداری ایران از منابع زیرزمینی نفت و گاز و نقشی که این منابع به عنوان موتور محرک اقتصاد در جوامع مختلف بازی می‌کنند، همواره صادرات نفتی بر صادرات غیرنفتی کشور پیشی گرفته است.
به عبارت دیگر همواره صادرات غیرنفتی در تاریخ 100 ساله کشور زیرسایه سنگین صادرات نفتی پنهان مانده و ما نتوانستیم برای سالیان متوالی در کشور شاهد رقابتی شدن کالاهای غیرنفتی در بازارهای جهانی باشیم.
با این حال در طول این سالیان طولانی همواره در بر همین پاشنه نچرخیده و ما در سه دوره کوتاه شاهد رشد صادرات غیرنفتی بر صادرات نفتی بودیم؛ دوره دولت ملی دکتر مصدق، دولت هشتم و یازدهم در سال‌های پس از انقلاب اسلامی.
پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر صادرات نفتی در دو سال پیاپی درکشور از این منظر رکورد دار است، چرا که برای اولین بار در این شاهد مثبت شدن تراز تجاری ایران در دو سال 94 و 95 بودیم.
یکی از مواردی که در سه سال گذشته جزو موارد تأثیرگذار در افزایش صادرات غیرنفتی کشور بوده، بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق بوده است.
صادراتی که فارغ از ارزش مالی آن بیانگر توانایی فنی و مهندسی کشور در این صنایع و رقابتی بودن در سطح بازارهای منطقه ای و جهانی است.
بر اساس آمارهای موجود میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق در سه سال و نیم گذشته بیش از 4 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده، که در مقایسه با سایر صنایع، صنعت آب و برق در رتبه اول قرار دارد.
براساس این گزارش، در سال 94 در حالی صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق بیش از 98.7 درصد از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را در بر گرفت، که مجموع سهم سایر صنایع از جمله صنعت راه و ساختمان، مخابرات، نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع از این منظر تنها 1.3 درصد بود.
به طور کلی سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق در مقایسه با کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در صنایع مختلف از سال 92 تاکنون به ترتیب برابر با 47.42، 62.16، 98.7 و 51.56 بوده که میانگین سه سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که حدود 68 درصد از کل صادرات خدمات فنی و مهندسی متعلق به صنعت آب و برق بوده است.
این در حالی است که متوسط میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت ساختمان در 4 سال گذشته بعنوان دومین صنعت صادرکننده بعد از صنعت آب و برق برابر با 18 درصد از کل صادرات بوده است؟؛ یعنی 50 درصد کمتر از صنعت آب و برق در 4 سال گذشته.
برآوردهای کارشناسان نشان می‌دهد در صورت رفع موانع موجود و حمایت‌های اصولی این صنعت قابلیت افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی خود را تا سقف 20 میلیارد دلار دارد، که در حال حاضر تنها یک پنجم آن حاصل می‌شود.
گفتنی است، عمده این صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق به کشورهایی چون ترکیه، سریلانکا، ازبکستان، سوریه، ترکمنستان، عراق و… بوده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید