جدیدترین اخبار
۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹ کد خبر :91085

جذب موکل با تبلیغات غیرقانونی

 

جذب موکل با ترفندهای تبلیغاتی خلاف قانون است و در مزمت آن نیز سخن‌های بسیاری گفته شده است؛ چراکه زمانی که قانون استقلال وکلا نوشته شد، تبلیغ برای وکلا دون ‌شأن ردای وکالت برشمرده می‌شده است.

مرحوم دکتر «باقر آذریان» یکی از وکلای باتجربه کانون وکلا در مورد ممنوعیت تبلیغات وکلا گفته بودند؛ «زمانی که ممنوعیت تبلیغ ایجاد شد، وکلا در آیین‌نامه ورود کردند، نکته‌ای که دستگیر شد، فریبندگی ذاتی فرآیند تبلیغ بود.» به عبارتی اگر یک تولید‌کننده محصولات خود را تبلیغ می‌کند، دنبال بازار مصرف گسترده است و پایانی ندارد اما وکالت به‌عنوان خدمتی است که محدوده خدمت کاملا مشخص است، یعنی وکیل نمی‌تواند مشتریان خود را «لاتعد و لاتحصی» کند و به یک گستردگی نامعلوم و نامحدود برساند، اما این روزها که بازار کار وکالت کساد است و وکلای جوان امکانی برای شناساندن خود ندارند، برخی از آنها به تأسیس موسسه حقوقی روی آورده‌اند تا بتوانند با استفاده از امکان تبلیغ کمی کسب‌وکار خود را رونق بخشند.

به گزارش بازتاب  به نقل از شهروند ، برخی دیگر هم بی‌توجه به قانون ممنوعیت تبلیغ برای وکلا به ترفند‌های مختلف برای تبلیغ روی آورده‌اند که جالب‌ترین آنها تبلیغ یک وکیل پشت پاکت پستی بهشت‌زهرا است. البته این اقدام در کنار این‌که خلاف قانون وکالت بوده، استفاده از منابع دولتی نیز است، امری که نیاز به واکاوی دقیق دارد. در شرایط ناگوار این روزهای جامعه وکالت برخی معتقدند، زمان تغییر قانون فرا رسیده و باید قوانین حوزه وکالت به‌خصوص در حوزه تبلیغ برای وکلا دستخوش تغییرات گسترده‌ای شود.

این روزنامه درگفت‌وگو با امیرسالار داوودی، وکیل پایه یک دادگستری به بررسی ابعاد گوناگون ممنوعیت تبلیغات وکلا برای جذب وکیل پرداخته است.

جناب داوودی با توجه به این‌که مطابق قانون، تبلیغات برای وکلا ممنوع اعلام شده است، پس وکلا چطور می‌توانند به عرصه فعالیت خود بپرداز