از برگ برنده سید عباس صالحی در ارشاد تا چالشی که در یک توئیت نمایان شد

    کد خبر :83673

پیشنهاد رئیس جمهوری برای انتصاب سید عباس صالحی به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه تحقق است و آینده چهار ساله فرهنگ و هنر در دستان مردی‌ست که صداقت را بر سیاست ترجیح می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بازتاب، سید عباس صالحی؛ با ثبت کارنامه‌ای درخشان از فعالیت‌های چهارساله‌اش در منصب معاونت امورفرهنگی این وزارتخانه، توانست خود را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم مطرح کند و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با رای اعتماد غالب نمایندگان مجلس، بر صندلی وزارت تکیه خواهد زد.

صالحی در راس مدیریت حوزه نشر و کتاب، توانست در گام نخست با تشکیل هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب که از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما در دولت قبل (دهم) تشکیل نشده بود، از ممیزی‌های سلیقه‌ای بکاهد و نظم و ثبات را به این حوزه بازگرداند. او در ادامه مسیر، تعامل مثبتی با اهالی قلم و اهالی نشر و کتاب آغاز کرد که به زعم فعالان این حوزه، نتایج رضایت‌بخشی به همراه داشته است و در شرح این رضایتمندی همین بس که پیش‌تر وقتی که خبری مبنی بر کناره‌گیری او از مقام معاونت منتشر شده بود، 360 ناشر طی نامه‌ای خواستار ماندن او در این سمت شدند.

احترام به سلایق، تفکرات و رویکردهای مختلف در عرصه فرهنگ و کتاب را باید اصلی‌ترین رویکرد صالحی طی 4 سال اخیر دانست که باعث به‌رسمیت شناخته شدن برخی جریان‌ها و قلم‌ها که در دوره‌های گذشته در دایره خودی‌ها نمی‌گنجیدند، از سوی وزارت فرهنگ شد. از طرفی پیشینه مذهبی او و مقبولیتی که نزد روحانیت و حوزوی‌ها دارد، این امکان را به او می‌داد تا در مقابل برخی فشارهای مرسوم که همواره از بیرون دولت و وزارت فرهنگ بر این حوزه وجود داشته، بر امان باشد و عنایت به همین ظرفیت است که شانس تایید شدن او از سوی مجلس شورای اسلامی را برای رسیدن به اتاق وزارت بالا می‌برد.

با این حساب گزینه پیشنهادی انتصاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم، فاصله چندانی تا تایید شدن در این مقام ندارد اما آیا کارنامه قابل قبول او به عنوان معاون امورفرهنگی، ضامن تداوم موفقیت‌هایش در جایگاه وزارت و برآورده کردن انتظارات اهالی فرهنگ و هنر خواهد بود؟ باید گفت با وجود امیدهای فراوانی که در این زمینه وجود دارد، نباید نگرانی‌ها را نادیده گرفت؛ آنچنانکه برخی معتقدند گستره‌ حوزه‌ها و معاونت‌ها و سازمان‌ها و موسسات اقماری وزارت فرهنگ و ارشاد، به قدری گسترده است که مدیریت بر تمامی آن‌ها، برای سیدعباس کار دشواری خواهد بود.

صاحبان این رویکرد براین ‌باورند که اداره سازمان‌ سینمایی، معاونت هنری و معاونت امورمطبوعات وزارت فرهنگ، علاوه‌بر تقیدات اخلاقی و انسانی که در صالحی سراغ داریم، به توانمندی‌های مدیریتی و شاید حتی رندی‌ها و سیاست‌مداری‌هایی نیاز دارد که در گزینه پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه، وجود ندارد؛ آنچنانکه در اولین توئیت او بعد از انتشار خبر معرفی‌اش به مجلس آمده بود: «خدایا یاریم کن تا صداقت را قربانی سیاست نکنم».

اما اظهار نظرهایی از این دست، می‌تواند با عملکرد سیدعباس صالحی بعد از اخذ رای اعتماد، دگرگون شود؛ به شرطی که وزیر فرهنگ دولت دوازدهم، برنامه‌هایی دقیق و رویکردی قاطعانه در اداره این دستگاه عریض و طویل داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید