ارتباط حرفه‌ای میان طراح، تولید‌کننده و بازار مصرف لباس قطع شده است

    کد خبر :83526

دبیر جشنواره کارآفرینی مُد و تک، عدم استقبال مصرف‌کنندگان از پوشاک ایرانی ـ اسلامی را به دلیل ضعف در معرفی جذابیت‌های آن دانست.

«مهدی معصومی»دبیر جشنواره کارآفرینی مُد و تک در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین رویداد کارآفرینی مد و تک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: مد و تک، تفکری است با هدف کارآفرینی. ما می‌خواهیم ایده‌های خلاقانه ایده‌پردازان جوان را به کسب‌ و کار تبدیل کنیم. ما در ایران یک بازار هشتاد میلیون نفری داریم که پتانسیل بسیار خوبی دارد. پس چرا خودمان از این بازار استفاده نکنیم و آن را به خارجی‌ها واگذار کنیم؟

وی افزود: در خانواده ما، من نسل سومی هستم که به صنعت پوشاک می‌پردازم؛ بنابراین به خوبی با چالش‌ها و معضلات این صنعت آشنایی دارم. در حال حاضر برندهای خارجی که از تکنولوژی روز برخوردار هستند؛ بازار پوشاک ایران را از دست تولیدکنندگان داخلی گرفته‌اند و صنعت مد ما که به صورت سنتی عمل می‌کند قابلیت رقابت با آنها را ندارد و فعالان صنعت مد ایران یکی پس از دیگری ورشکست می‌شوند و یا با سختی فراوان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

معصومی ادامه داد: مشکل ما در بخش تولید نیست؛ چون ما تولیدکنندگان خوب و قدرتمندی در کشور داریم. مشکل ما در بخش طراحی هم نیست؛ چون ما طراحان بسیار خوبی هم داریم. مشکل ما این است که نمی‌توانیم محصولاتمان را به خوبی معرفی کنیم؛ نمی‌توانیم میان طراح، تولیدکننده و بازارِ مصرفی ارتباط برقرار کنیم. یکی از ابزارهای ایجاد این ارتباط، فضای مجازی است که می‌توانیم با استفاده از آن در صنعت مد و بازار پوشاک بهره‌های بسیاری ببریم. به عنوان مثال، می‌توانیم اپلیکیشنی داشته باشیم که محصولات تولیدکنندگان را به مصرف‌کنندگان معرفی کند و به این وسیله الگوهای ایرانی-اسلامی را در صنعت مد و پوشاک ترویج دهیم.

وی تصریح کرد: ما به اندازه کافی تولیدکننده و طراح لباس در کشور داریم. بنابراین نمی‌خواهیم موازی‌کاری کنیم و برای تولیدکنندگان داخلی رقبای جدید بسازیم؛ بلکه می‌خواهیم به آنها کمک کنیم تا راحت‌تر به بازار وارد شوند. ما نیاز به کسانی داریم که با ایده‌پردازی در زمینه طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های مرتبط، فرآیند دسترسی مصرف‌کنندگان به بازار پوشاک را تسهیل کنند که طراحی این اپلیکیشن‌ها هم موجب کارآفرینی و ایجاد شغل می‌شود. البته هدف ما صرفاً کسب و کار نیست بلکه می‌خواهیم شخصیت افراد را برای کارآفرینی آماده کنیم؛ یعنی یاد بگیرند که سربار دیگران نباشند و بتوانند خودشان ایجاد شغل کنند. حداقل نتیجه این رویداد این است که ما از مهاجرت این ایده‌پردازان خلاق به خارج از کشور جلوگیری می‌کنیم و میان صنعت و دانشگاه آشتی برقرار می‌کنیم.ما می‌خواهیم برای بخش صنعت ایجاد نیاز کنیم تا دانشجویان مجبور نشوند خودشان را به صنعت تحمیل کنند.

دبیر رویداد کارآفرینی مدوتک بیان کرد: ما برای رسیدن به این مقصود نیازمند مطالعه بازاری هستیم. یعنی باید بدانیم که بازار پوشاک ما به چه چیزهایی نیاز دارد؟ تمایل بازار به کدام سمت و سو است؟ برندهای موفق خارجی چه المان‌هایی داشتند که توانستند در بازار ایران به موفقیت و مقبولیت برسند؟ چرا برندهای ما نمی‌توانند حضور موفقی در بازار داشته باشند؟ ما با ایجاد یک اتاق فکر با حضور مدیران و فعالان عرصه تولید و فروش پوشاک در پی ارائه راهکار برای حل این معضلات هستیم.

وی با اشاره به تمایل جوانان به سوی مدل‌های سخیفی که با فرهنگ ما تناسبی ندارند گفت: دلیل این معضل این است که ما نتوانسته‌ایم پتانسیل‌های پوشاک ایرانی-اسلامی را به خوبی معرفی کنیم. وقتی برندهای معتبری همچون D&G پوشاک با معیارهای اسلامی تولید کنند از آن استقبال می‌شود؛ اما اگر ما تولید کنیم بازار آن را نمی‌پسندد. اتفاقاً مدل‌های اسلامی به دلیل استفاده زیاد از پارچه جذابیت بالایی دارند؛ در طراحی آن دست طراح باز است و می‌تواند جذابیت‌های زیادی در آن ایجاد کند. اگر مصرف‌کنندگان از تولیدات داخلی استقبال نمی‌کنند به این دلیل است که نتوانسته‌ایم مطابق نیازهای آنها لباس تولید کنیم. متاسفانه ما نتوانسته‌ایم باور مصرف‌کنندگان را تغییر دهیم و جذابیت‌های مدل‌های ایرانی-اسلامی را به آنان معرفی کنیم و تولیدکنندگان خارجی با استفاده از این نقطه ضعف ما به ارائه پوشاکی می‌پردازند که برای مصرف‌کنندگان جذابیت دارد و بازار را در اختیار می‌گیرند. پس ما باید ابزاری برای معرفی جذابیت‌های پوشاک ایرانی داشته باشیم تا مصرف‌کننده به آن باور پیدا کند و برایش اعتمادسازی شود. این فرآیند نیازمند حمایت گسترده صداوسیما و سایر رسانه‌ها است. من اعتقاد دارم که با حمایت کافی و اعمال مدیریت خوب در این راستا طی چند سال آینده می‌توانیم به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنیم.

معصومی خاطرنشان کرد: در رویداد مدوتک طراحان جوان به ارائه ایده‌های خود می‌پردازند و بیزنس‌مدل خود را تشریح می‌کنند؛ یعنی بازارِ هدف خود را تعیین می‌کنند؛ مدل کسب درآمد، صرف هزینه‌ها و کانال‌های توزیع خود را توضیح می‌دهند و پس از اتمام رویداد مدوتک روی طرح‌شان کار می‌کنند تا مدل نهایی آن تکمیل شود و سپس برای آن سرمایه‌گذار جذب می‌کنند تا نهایتاً به مرحله تولید برسند؛ مدوتک موجب شتابدهی به این فرآیند می‌شود. ما می‌خواهیم مرکز رشدی داشته باشیم که در تمام این مراحل به ایده‌پردازان کمک کند تا راحت‌تر وارد بازار شوند و ضریب شکست و ضرر آنها تا حد ممکن پایین بیاید. ما می‌خواهیم به آنها آموزش دهیم که مارکت و برند را به خوبی بشناسند و یاد بگیرند که چگونه می‌توانند با رقبای خارجی رقابت کنند و البته این فرآیند نیاز به حمایت دولتی نیز دارد. ما می‌خواهیم به ایده‌پردازان یاد بدهیم که چه مشکلات و کمبودهایی در زمینه مد و لباس وجود دارد تا آنها بتوانند در مسیر رفع این مسائل ایده‌پردازی کنند؛ چون ایده‌ای که مشکلی را رفع نکند بی‌فایده است؛ ایده‌ای کاربردی و مفید است که بتواند مشکلی را از مخاطبان برطرف کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید