احیای طرح‌های مینای قاجاری

    کد خبر :82870

کارگاه میناکاری قطعات حاشیه درب حرم امامین عسکریین(ع) – اهواز
سرپرست کارگاه میناسازی گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از احیای طرح‌های مینای دوران قاجار و نگارگری صورت مشاهیر قاجاری با روش مینای نقاشی خبر داد.

به‌گزارش  تسنیم، شهلا اسدیانی -سرپرست کارگاه میناسازی گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی، تهیه قاب مینا روی زمینه مس بر اساس نمونه دوران قاجار و مینای خانه‌بندی طرح‌های قاجاری را از دیگر اقدامات کارگاه میناسازی در سال جاری اعلام کرد.

این هنرمند با اشاره به این نکته که از بین تکنیک‌های مختلف میناکاری، از دو تکنیک مینای خانه‌بندی و نقاشی در کارگاه میناسازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری استفاده می‌شود، عنوان کرد: در میناکاری، باید حتما لعاب‌ها پخته شوند این در حالی است که در مینای نقاشی لعاب‌ها ظرافت بیشتری دارند.

وی از تفاوت‌های مینای نقاشی و خانه‌بندی به دمای پخت آنها اشاره کرد و گفت: مینای نقاشی در دمای 830 درجه و مینای خانه‌بندی در دمای 930 پخته می‌شود.

وی افزود: در کارگاه میناسازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، روی فلز مس کار می‌شود هرچند این کارها را می‌توان روی طلا و نقره هم اجرا کرد.

اسدیانی با تأکید بر این نکته که نحوه و کیفیت اجرا تعیین‌کننده ارزش هنری میناست، گفت: میناهای تولیدشده در کارگاه میناسازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نفیس و موزه‌ای هستند و فقط سفارش‌های خاص و شاخص پذیرفته می‌شود.

سرپرست کارگاه میناسازی گروه هنرهای سنتی با اشاره به مینای نقاشی آبرنگی در این کارگاه در گذشته، گفت: در حال حاضر مینای نقاشی قاجار کار می‌کنیم.

به گفته وی در حال حاضر 5 هنرمند در کارگاه میناسازی فعالیت می‌کنند و 4 هنرجو نیز در حال یادگیری میناکاری هستند.

اسدیانی در پایان عنوان کرد: این هنرجوها بعد از پایان دوره‌ها می‌توانند جذب بازار کار شوند و با آموزش و تولید درآمدزایی داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید