تعیین 2 واحد درسی اختیاری مدیریت بحران در دانشگاه‌ها

    کد خبر :81820

مدیر برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی سازمان مدیریت بحران کشور از تعیین دو واحد اختیاری مدیربت بحران در دانشگاه‌های سراسر کشور خبر داد.

رسول حاج‌احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دو واحد اختیاری مدیربت بحران در همه دانشگاه‌های سراسر کشور تعیین کرده‌ایم و مقطع دکتری مدیریت سوانح را نیز راه انداخته‌ایم و در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز دو واحد پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: مهمترین برنامه ما، آموزش اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران سراسر کشور است. در سطح شهرستان‌ها ریاست این شورا با فرماندار، در استان با استاندار و در کشور با رئیس سازمان مدیریت بحران است.

وی ادامه داد: در سال 96 همه اعضای مدیریت بحران سراسر کشور را آموزش خواهیم داد که در لرستان این کار آغاز شده است.

حاج‌احمدی یادآور شد: سرفصل این آموزش‌ها؛ مدیریت امداد و نجات، مدیریت اسکان، مدیریت اجساد، مدیریت ریسک و سایر مسائل آموزشی هستند.

مدیرکل آموزش سازمان مدیریت بحران در ادامه گفت: مهم‌ترین مشکل بخش آموزش این است که آموزش‌ها مستمر نیستند، ما فکر می‌کنیم اگر یک بار آموزش دیدیم دیگر نیاز نیست به آن فکر کنیم در حالی که این‌طور نیست. در ژاپن سال‌هاست که در مورد زلزله کوبه صحبت می‌کنند، چون نمی‌خواهند آن حادثه فراموش شود.

وی اضافه کرد: ما هم باید سعی کنیم؛ زلزله‌های منجیل، رودبار و بم که نقطه عطفی در مدیریت بحران هستند را حفظ کنیم و نباید فراموش شوند.

حاج‌احمدی تأکید کرد: باید آموزش‌ها را مستمر و به‌روز کنیم و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران، مداوم این شرایط را احساس کنند و اینکه قرار است اتفاقی رخ دهد و هر لحظه امکان وقوع حادثه وجود دارد که این آموزش‌ها کمک شایانی به ما خواهد کرد.

مدیرکل آموزش سازمان مدیریت بحران یادآور شد: سند آموزشی مدیریت بحران که شامل اهداف کوتاه، میان و بلندمدت است به استان‌ها پیشنهاد شد و یزد به عنوان پایلوت انتخاب شده و قرار است در مدت چهار سال تمام ساکنین آن استان را آموزش دهند. هرچه مسئولان آموزش ببینند و مردم از فراگیری آموزش مرحوم باشند، بدون شک برای مدیریت بحران مناسب نخواهد بود و بحران مدیریت نمی‌شود، چراکه مردم اولین امدادگران صحنه حوادث هستند و می‌توانند قبل از اینکه نیروهای امدادی برسند، کارهای زیادی برای حادثه‌دیدگان انجام دهند. استان مرکزی به عنوان استان دوم و لرستان هم پیشنهاد شد که استان سوم این موضوع باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید