هزینه واردات خودروهای سواری چگونه محاسبه می شود؟

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۱  /   /  کد خبر: 7801
هزینه واردات خودروهای سواری چگونه محاسبه می شود؟

قانون گمرکی کشور در بندهای مختلفی به تشریح هزینه واردات خودروهای سواری و ضرایب مربوط به آن پرداخته است که برای نمونه برای پلاک کردن هر خودرو ترخیص شده بنزینی باید معادل چهار دستگاه خودرو استقاطی (در مجموع به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال از رده خارج شود. بررسی قوانین گمرکی کشور نشان می دهد درباره واردات خودرو بیش از ۱۰ بند هزینه ای وجود دارد.
آنگونه که سامانه پیام رسان گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اکنون خودروهای ساخت ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ به شرط نو بودن، قابل ترخیص اند.
ارزش هر خودرو وارداتی را با اصطلاح سیف(Cif) در نظر می گیرند که شامل قیمت خرید در بندر کشور مبدا (FOB)همراه با بیمه و کرایه حمل است.
حقوق ورودی خودروهای تا سقف ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۵۵ درصد ارزش سیف تعیین شده و حقوق ورودی خودرو تا سقف ۲۰۰۰ سی‌سی ۴۰ درصد ارزش سیف است.
یک درصد حقوق ورودی به عوارض هلال‌احمر مربوط می شود.
مالیات ارزش افزوده معادل ۹ درصد از جمع حقوق ورودی و ارزش خودرو و پنج درصد ارزش فوب به عنوان عوارض خاص واردات خودرو تعیین شده است.
بر پایه قانون، هزینه استاندارد معادل هشت در هزار ارزش سیف محاسبه می شود.
همچنین برای پلاک کردن هر خودرو ترخیص شده بنزینی باید معادل چهار دستگاه خودرو استقاطی از رده خارج شود که هزینه ریالی هر دستگاه ۲۵ میلیون ریال (در مجموع ۱۰۰ میلیون ریال) تعیین شده که این میزان برای خودروهای هیبریدی فقط معادل یک دستگاه خودرو اسقاطی است.
بر اساس هزینه های اعلام شده، ۱۰درصد ارزش کالا به پلاک‌گذاری مراکز شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) می رسد.
همچنین هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی سه درصد ارزش آن است.
عوارض شهرداری هنگام پلاک کردن، بسته به نوع خودرو از سه میلیون تا هفت میلیون ریال است.
متوسط کرایه حمل بار در منطقه خلیج‌فارس به مقصد بندرعباس برای هر خودرو سواری نیز ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار آمریکاست.
البته جانبازان و معلولان بر اساس مجوزهای اعلام شده به گمرک مشمول معافیت شده اند.
همچنین در قیمت نهایی هزینه انبارداری نیز باید در نظر گرفته شود.

بدون دیدگاه

آخرین اخبار

پربیننده ترین ها