جدیدترین اخبار
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۱ اقتصادی کد خبر :7801

هزینه واردات خودروهای سواری چگونه محاسبه می شود؟

قانون گمرکی کشور در بندهای مختلفی به تشریح هزینه واردات خودروهای سواری و ضرایب مربوط به آن پرداخته است که برای نمونه برای پلاک کردن هر خودرو ترخیص شده بنزینی باید معادل چهار دستگاه خودرو استقاطی (در مجموع به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال از رده خارج شود. بررسی قوانین گمرکی کشور نشان می دهد درباره واردات خودرو بیش از ۱۰ بند هزینه ای وجود دارد.
آنگونه که سامانه پیام رسان گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اکنون خودروهای ساخت ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ به شرط نو بودن، قابل ترخیص اند.
ارزش هر خودرو وارداتی را با اصطلاح سیف(Cif) در نظر می گیرند که شامل قیمت خرید در بندر کشور مبدا (FOB)همراه با بیمه و کرایه حمل است.
حقوق ورودی خودروهای تا سقف ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۵۵ درصد ارزش سیف تعیین شده و حقوق ورودی خودرو تا سقف ۲۰۰۰ سی‌سی ۴۰ درصد ارزش سیف است.
یک درصد حقوق ورودی به عوارض هلال‌احمر مربوط می شود.
مالیات ارزش افزوده معادل ۹ درصد از جمع حقوق ورودی و ارزش خودرو و پنج درصد ارزش فوب به عنوان عوارض خاص واردات خودرو تعیین شده است.
بر پایه قانون، هزینه استاندارد معادل هشت در هزار ارزش سیف محاسبه می شود.
همچنین برای پلاک کردن هر خودرو ترخیص شده بنزینی باید معادل چهار دستگاه خودرو استقاطی از رده خارج شود که هزینه ریالی هر دستگاه ۲۵ میلیون ریال (در مجموع ۱۰۰ میلیون ریال) تعیین شده که این میزان برای خودروهای هیبریدی فقط معادل یک دستگاه خودرو اسقاطی است.
بر اساس هزینه های اعلام شده، ۱۰درصد ارزش کالا به پلاک‌گذاری مراکز شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) می رسد.
همچنین هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی سه درصد ارزش آن است.
عوارض شهرداری هنگام پلاک کردن، بسته به نوع خودرو از سه میلیون تا هفت میلیون ریال است.
متوسط کرایه حمل بار در منطقه خلیج‌فارس به مقصد بندرعباس برای هر خودرو سواری نیز ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار آمریکاست.
البته جانبازان و معلولان بر اساس مجوزهای اعلام شده به گمرک مشمول معافیت شده اند.
همچنین در قیمت نهایی هزینه انبارداری نیز باید در نظر گرفته شود.

وبگردی

روی خط خبر

  • خداحافظی «لیسانسه‌ها» از تلویزیون
  • تأکید معاون شهردار تهران بر توسعه دوچرخه سواری در پایتخت
  • توضیحات پلیس درباره خبر آتش سوزی در شهرداری
  • ۱۵ سال طراحی نیسان در اروپا
  • کارمندان و کارگران کمپانی مرسدس بنز در سال۱۸۹۷
  • همان «پنج نفری» که توانایی بر هم زدن بازار ارز را دارند، رئیس بانک مرکزی کنید!
  • صادرات زعفران ۳۳ درصد بیشتر شد
  • دلیل ممنوعیت واردات تیلاپیا حمایت از تولید داخل اعلام شد
  • حذف کاغذ از فرایند مالیاتی
  • برنامه ترکیه برای کاهش وابستگی به واردات
  • فراخوان بانک مرکزی برای فروش ارز به صراف‎ها
  • تناقض میان وجود “پرستار بیکار” و “کمبود پرستار” برطرف شود
  • عرضه ۱۰۳ ایده نوآورانه به ایده بازار صنعت حمل‌و‌نقل
  • موافقت وزیر کشور با تشکیل شورای گفت‌وگوی سیاسی
  • ادعــــــــــــای مسئـــولانه
  • اعتماد به نهادهای دولتی و غیر دولتی آمریکا به شدت کاهش یافته است
  • کارشناس سیاست هسته‌ای: اون از عاقبت صدام و قذافی می‌ترسد
  • پارلمان عراق برگزاری انتخابات در ۱۲ مه را تصویب کرد
  • برجام منجی مالی ایران در حادثه سانچی
  • آخرین وضعیت بیمه سانچی/ با خصوصی شدن بیمه‌ها فشار روی دولت کمتر می‌شود
  • جولان آبمیوه‌های عربی و قاچاق در بازار/ پای چه کسانی درمیان است؟
  • دلار نخرید؛ قیمت‌ها پایین می‌آید
  • تحلیل آخوندی از پشت پرده مؤسسات اعتباری غیرمجاز
  • کشف محموله بزرگ سلاح های آمریکایی در غوطه شرقی
  • مواضع ترامپ علیه ایران «هارت و پورت» است
  • حضور جنگنده رژیم صهیونیستی در آسمان یمن نشانه ضعف رهبران عرب است
  • ایران از اعزام بیمار به خارج از کشور برای درمان ناباروری بی‌نیاز است
  • ترک منطقه رزمایش توسط ۲ ناو ائتلاف پس از هشدار هواپیماهای ایرانی
  • جزئیات سود چندهزارمیلیاردی واردکنندگان خودرو
  • «آزمون وُسع و بررسی تراکنش‌های مالی»؛ شرط مجلس برای پرداخت یارانه