برگزاري نشست ادبي حافظ‌خواني در آنكارا

    کد خبر :76187

 

نشست ادبي حافظ‌خواني با حضور رايزن فرهنگي ايران، اساتيد، دانشجويان زبان فارسي و علاقمندان به شعر و ادب فارسي، در مرکز آموزش زبان و ادبيات فارسي آنکارا برگزار شد.
به گزارش آريا ، حسن صفرخاني، رايزن فرهنگي کشورمان برگزاري نشست ادبي با حضور اساتيد و زبان‌آموزان فارسي را فرصتي براي معرفي مفاخر فرهنگي ادبي و آشنايي بيشتر با ظرفيت‌هاي فرهنگي و ادبي ايران دانست و افزود: امروز بيش از هر زمان ديگري، جامعه جهاني به انديشه‌هاي بزرگان عرصه ادب و هنر نيازمند است و فقدان اين انديشه‌ها در زندگي بشري، خسارت جبران‌ناپذيري را بر جامعه جهاني تحميل کرده است.
رايزن فرهنگي كشورمان همچنين گفت: تفکر انديشمندان و بزرگاني همچون حافظ که مالامال از حکمت و معرفت است و در غالب آثار منظوم به جهانيان عرضه شده، امروزه در سراسر جهان قابل بهره‌برداري است.
صفرخاني در ادامه اين نشست با تشريح ويژگي‌هاي ممتاز اشعار حافظ، به عظمت انديشه‌هاي حافظ و تأثيرگذاري اين انديشه‌ها بر ساير انديشمندان بزرگ جهان همچون گوته و نيچه اشاره کرد و افزود: بسياري از انديشمندان بزرگ جهان همچون نيچه و گوته، انديشه‌هاي خود را متأثر از حافظ دانستند؛ به طوري که انديشه‌هاي حافظ در آثار آنان به وضوح قابل مشاهده است.
در ادامه اين نشست عدنان کارا اسماعيل اوغلوا، رييس کرسي زبان فارسي دانشگاه کرک‌قلعه تركيه هم با اشاره به ويژگي‌ها و برجستگي‌هاي اشعار حافظ افزود: انديشه بزرگاني همچون حافظ متعلق به همه کشورها و همه انديشمندان جهان است و همه جهانيان از انديشه‌هاي بزرگاني همچون حافظ و سعدي و مولوي و جامي، روشني مي‌گيرند.
وي با توجه به تأثيرگذاري انديشه‌هاي حافظ بر ادبيات جهاني افزود: شخصيت حافظ و انديشه‌هاي وي، تأثير فراواني بر ادبيات و آثار انديشمندان پس از وي داشته و در بسياري از متون ادبي و فکري، اين تأثيرات به وضوح قابل مشاهده است.
رييس کرسي زبان و ادبيات فارسي دانشگاه کرک‌قلعه در ادامه اشعاري از حافظ را قرائت و به تفسير آن پرداخت.
در ادامه اين نشست اساتيد و زبان آموزان فارسي با قرائت اشعاري از حافظ و ترجمه آن به زبان ترکي پرداختند.
بر اساس اعلام اين گزارش، نشست ادبي زبان و ادبيات فارسي، هر ماه از سوي مرکز آموزش زبان و ادبيات فارسي در آنکارا با موضوعات مختلف و به منظور آشنايي بيشتر زبان‌آموزان با آثار و انديشه‌هاي بزرگان ادب پارسي با حضور اساتيد دانشگاه‌ها و زبان‌آموزان در اين مرکز برگزار مي‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید