گام هاي جديد پتروشيمي جم براي ورود به بورس استانبول

    کد خبر :75708

 

سهام پتروشيمي جم به‌عنوان يک مگاپروژه ايراني و چهارمين واحد برتر الفين جهان که دست‌کم 2 ميليارد دلار ارزش دارد، به‌زودي در بورس استانبول عرضه مي‌شود.
به گزارش آريا، روزنامه همشهري در گزارشي با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته براي حضور پتروشيمي جم در بورس ترکيه، آورده است: سال قبل وقتي حسن روحاني به ترکيه سفر کرد زمزمه‌هاي عرضه سهام پتروشيمي جم مطرح شد. قرار بود بعد از آنکه صورت‌هاي مالي اين شرکت را يک حسابرس بين‌المللي تأييد کرد صندوق بازنشستگي کشوري به‌عنوان سهامدار عمده اين شرکت سهام اين شرکت بزرگ را در بورس استانبول عرضه کند.
مطابق آخرين اخبار دريافتي مراحل پاياني مذاکرات بين بورس‌هاي تهران و استانبول براي عرضه سهام در جريان است و ديروز در جريان انجام يک کنفرانس ويدئويي بين 2 بورس بزرگ منطقه، توافق‌هاي نهايي در اين‌باره انجام شده است. صندوق بازنشستگي که با خريد هزاران ميليارد تومان از سهام شرکت‌هاي بورس، از بزرگ‌ترين بازيگران بورس است، قصد دارد 15درصد از سهام اين شرکت را در استانبول عرضه کند. پتروشيمي جم اکنون با ارزشي معادل 7600 ميليارد تومان، دست‌کم 2 ميليارد دلار ارزش دارد و جزو 10 شرکت بزرگ بورس است.
صندوق بازنشستگي همچنين درنظر دارد بخشي از سهام شرکت ملي نفتکش و پروپيلن جم را نيز در بورس تهران واستانبول عرضه کند. تحليلگران فقط ارزش سهام شرکت ملي نفتکش ايران را 5 ميليارد دلار برآورد مي‌کنند. شرکت ملي نفتکش ايران پس‌از خريد 20 شناور حمل نفت‌خام در دو سال و نيم گذشته از کشور چين، هم‌اکنون 42 نفتکش غول‌پيکر (ويالسيسي) در ناوگان خود دارد و بزرگ‌ترين ناوگان نفتکش‌هاي غول‌پيکر دنياست. اين شرکت هم‌اکنون در حال مذاکره براي بازگشت به بنادر اروپايي پس از لغو تحريم‌هاست. بخش ديگري از سهام اين شرکت در اختيار تأمين اجتماعي است.
شرکت‌هاي شبه دولتي سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي کشوري براي اصلاح ساختارشان نياز به عرضه سهام شرکت‌هاي زير مجموعه‌شان دارند. اين اتفاق‌ها بعد از آن افتاد که رئيس‌جمهور در سفر به ترکيه مذاکراتي با مقامات بورس استانبول انجام داد. هنوز مقامات بورس تهران خبر‌هاي مربوط به عرضه سهام پتروشيمي جم در بورس استانبول را علني نکرده‌اند، اما خبر‌هاي دريافتي همشهري نشان مي‌دهد که مذاکرات نهايي براي عرضه پتروشيمي جم انجام شده و صورت‌هاي مالي اين شرکت نيز از سوي يک حسابرس بزرگ بين‌المللي تأييد شده است.
روز دوشنبه 16 مردادماه، جلسه‌اي از طريق ويدئو کنفرانس بين مقامات ارشد بورس استانبول و بورس تهران برگزار شد و مقدمات عرضه سهام پتروشيمي جم مورد بحث و بررسي قرار گرفت. آن طور که خبرهاي دريافتي نشان مي‌دهد توافق‌هاي نهايي در اين زمينه انجام شده است. اهميت عرضه سهام اين شرکت در بورس استانبول به قدري است که قادر است حتي روي شاخص بورس تهران هم تأثير داشته باشد. درصورتي که سهام اين شرکت به قيمت بالاتري نسبت به بورس تهران عرضه شود پيش‌بيني مي‌شود اين موضوع روي قيمت سهام همه شرکت‌هاي بورس اثر گذارد.
پيش از اين شرکت‌هاي ملي صنايع مس، سرمايه‌گذاري غدير و فولاد مبارکه اصفهان هم تلاش کرده بودند که سهامشان را در بورس‌هاي خارجي عرضه کنند، اما به‌دليل اينکه صورت‌هاي مالي‌شان با استاندارد‌هاي بين‌المللي همخواني نداشت در اين راه موفق نبودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید