استمرار موج واکنش‌ها به سلفی حقارت؛‌« عزت ملی» خدشه دار شد

    کد خبر :74358

یک استاد دانشگاه با انتقاد از عدم واکنش جدی هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس به سلفی حقارت گفت که عزت ملی با این اقدام خدشه‌دار شد.

به گزارش خبرنگاران پویا، ‏دکتر ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی گروه مردم شناسی دانشگاه تهران در برنامه «جهان آرا» شبکه افق که با موضوع «فرهنگ سیاسی و تحلیل ماجرای سلفی با موگرینی» برگزار شد گفت: به عنوان یک معلم متأسفم و به ملت ایران تسلیت می گویم؛ چرا که عزت ملی خدشه‌دار شد.

وی با اشاره به کلام امام خمینی (ره) در مورد اهانت چرچیل به شاه در زمان طاغوت که فرمودند از این داستان هنوز هم می‌سوزم گفت:‌ عزت ملی بسیار مهم است و این ناراحتی امام به جهت خدشه‌دار شدن عزت ملی بود که حتی بعد از انقلاب نیز امام از آن احساس درد می‌کرد و خود شخص شاه موضوعیت نداشت.

*مجلس باید قضیه سلفى با موگرینى را جبران کند

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این مجلس شورای اسلامی ، عزت ملی را از بین برد از عدم واکنش هیئت رئیسه و سایر نمایندگان در تقبیح این عمل انتقاد کرد و گفت:‌این اقدام اگر در مجلس مثلا کشور فرانسه یا روسیه اتفاق می‌افتاد با واکنش شدید نمایندگان دیگر مواجه می‌شد اما متأسفانه مجلس هیچ واکنشی در برابر این اقدام انجام نداد.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها شب‌ و روز برای آموزش عزت به دانشجویان زحمت می‌کشند گفت: با چنین اقدامی همه زحمات ما به هدر می‌رود و نمایندگان مجلس اینگونه خفت بار با موگرینی عکس می‌گیرند.

وی با اظهار تأسف از عدم ورود مسئولان به این ماجرا گفت:‌انقلاب را این مردم حفظ کردند اکنون نیز مردم باید از این نمایندگان در شهرشان برائت بجویند و باید امر به معروف و نهی از منکر سیاسی را شروع کرد.

* سلفى با موگرینى یادآور دوران قاجار است

فیاض با بیان اینکه سلفى با موگرینى یادآور دوران قاجار است گفت:‌ حتی در دوره گذشته نیز شاهد اینگونه وضعیت خفت‌باری نبوده ایم.

وی با بیان اینکه قرار بود روز تحلیف روز اقتدار ما باشد نه خفت گفت:‌ اکنون مردم از این برخورد احساس خفت می‌کنند.

فیاض با بیان اینکه این مجلس نمی‌تواند عصاره ملت باشد گفت:‌ چرا که مردم ایران عزت‌خواه هستند و در جاهای مختلف نیز نشان داده‌اند که اگر پای عزت ملی در جریان باشد کوتاه نخواهند آمد همانگونه که در تشییع غواصان دست بسته با حضور شگفت‌انگیز خود همه را شگفت‌زده کردند.

* ریشه این عمل در نوع بازسازی بعد از جنگ است

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران ریشه این مسئله را در مدل باسازی دانست که بعد از جنگ آغاز شد و افزود:‌کار به جایی رسید که در دوره اصلاحات هابرماس را به هزینه‌ی چندین میلیادری به دانشگاه تهران آوردیم و از چنین برخوردی متعجب شده بود.

وی با بیان اینکه مشکل اکنون گسترده از این حرفها است گفت:‌مقایسه برخورد روسیه در مقابل تحریم ها با برخورد ایران نشان میدهد که هنوز غربگرا هستیم. مسئولان در واکنش به نقض برجام هیچ عکس‌العملی انجام ندادند در صورتی که روسیه بلافاصله بعد از تحریمهای آمریکا پول محلی را جایگزین دلار کرد.

* ذوق‌زدگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار سلفی با موگریینی ریشه در غرب‌زدگی دارد

داریوش سجادی، فعال سیاسی مقیم آمریکا با بیان اینکه این عمل در مطبوعات و رسانه‌های غربی بازتاب مثبتی نداشت گفت:‌با وجود انقلاب اسلامی هنوز ریشه‌های غرب زدگی در مردم به طور کامل خشک نشده است و از جمله آنها همین نوع برخورد نمایندگان در روز تحلیف بود.

وی با اظهار تعجب از توجیه برخی نمایندگان که به سمت موگرینی اشاره می‌کردند گفت:‌ این توجیه قابل پذیرش نیست چرا که در بین مسئولانی که در روز تخلیف بودند افرادی به مراتب با سمتهای بالاتر بوند.

داریوش سجادی با بیان اینکه ذوق زدگی نمایندگان در سلفى با موگرینى بعد از 38 سال از پیروزی انقلاب، شایسته نیست گفت:‌ رفتار نمایندگان در سلفى با موگرینى باید آسیب شناسی شود، افراد مذکور شایسته نمایندگی ملت ایران نیستند.

وی با اظهار تآسف از این واقعه گفت:‌این نوع برخورد خاطره‌ای را از زمان شاه یادآوری می‌کند که هنر‌پیشه‌ی دسته سومی را از غرب آورده بودند و با ذوق‌زدگی فراوان خواستند که او را روی سن ببرند و او متوجه شد که یک عکس با یک چشم آبی به انها اعتبار می‌بخشد گفت من یک هنر پیشه هستم و نمی‌توانم روی سن برنامه اجرا کنم.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه مجلس باید اقدام سلفى با موگرینى را جبران و تکلیف آن نمایندگان را مشخص کند گفت:‌ اگر سیاستمداری در هر کشوری مرتکب کاری خلاف شأن آن جایگاه شود مطمئنا با او برخورد می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید