نهمین جلسه رسیدگی به مجدد به پرونده متهمان فساد نفتی برگزار شد

متهم ردیف سوم: زنجانی امضای من را جعل کرده است

    کد خبر :73899

 

متهم ردیف سوم پرونده نفتی می‌گوید وقتی متوجه شده زنجانی امضای او را جعل کرده، از او در محاکم دادگستری طرح شکایت کرده است.

به گزارش  تسنیم، متهم ردیف سوم در نهمین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه اظهار کرد: در کیفرخواست ادعا شده که من در راه اندازی بانک «اف آی آی بی»، نقش داشته‌ام در حالی که این بانک قبل از آشنایی من با زنجانی، راه اندازی شده بود.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی گفت: هیچ گاه نه فروشندگان بانک را می‌شناختم و نه در امور اجرایی و راه اندازی آن نقش داشتم. خود زنجانی هم در اظهاراتش گفته که من نقشی نداشته‌ام و فقط همراهش بودم.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: بابک زنجانی اقرار کرده شما از بدو تأسیس این بانک همراه وی بوده‌اید. او حتی گفته که در زمان مشارکت بانک ملت، شما جزء هیات مدیره پوششی بودید و او را همراهی می‌کردید.

رئیس دادگاه تصریح کرد: قرار بوده شما از سود حاصله، 2 درصد نفع ببرید و این مورد در رأی دیوان عالی کشور نیز تأیید شده است. طبق اسناد موجود در جلد 13 صفحه 350 پرونده، 5 میلیون یورو از محل فروش «اف آی آی بی» به شما اختصاص یافته است. شما چکاره بودید که این مبلغ را به شما داده اند.

متهم در پاسخ گفت: مواردی را که نوشته ام قبول دارم اما اگر سند و مدرکی برای دریافت 5 میلیون یورو توسط من وجود دارد، ارائه کنید.

نجفی نماینده دادستان نیز در پاسخ اظهار کرد: در حساب شما درج شده که این مبلغ تهاتر شده است. ما اعتقاد داریم شما سهام‌دار بودید در حالی که نه شما و نه بابک زنجانی شرایط بانکداری در مالزی را نداشته است، شما عضو هیئت مدیره پوششی بوده‌اید، اینکه در حال حاضر این سهام به‌نام ارزش‌بانک یا کنت‌بانک شد به این دلیل بود که شما به‌عنوان یک ایرانی نمی‌توانستید در مالزی بانکدار باشید.

متهم ردیف سوم پاسخ داد: هیچ مستندی وجود ندارد که نشان دهد من هیات مدیره آنجا بودم. شرایط عضویت در هیات مدیره بانک مالزی داشتن تابعیت و اقامت و رزومه بانکی است که من هیچ‌کدام را نداشتم و مسئولیت امنیت سوئیفت ارزش‌بانک هم نبوده‌ام.

رئیس دادگاه در ادامه بخشی از اقاریر متهم که در پرونده موجود است را قرائت کرد و گفت: شما اقرار کردید «چون عضو هیئت مدیره گروه بودم حضور من برای دیگران چشمگیر بود و مرتب زنجانی برای اینکه به طرف‌های مقابل بفهماند تنها نیست و یک تشکیلات دنبال این کار است من را علم می‌کرد.»

قاضی مقیسه تصریح کرد: بنابراین وقتی می‌گویم تشکیلات سازمان یافته برای غارت بیت‌المال وجود داشته است به این دلیل است. شما 30 سال در وزارت اطلاعات بودید و هرجا می‌رفتید شما را به‌عنوان فلاح وزارت اطلاعات می‌شناختند و بابک زنجانی هرجا می‌رفت شما را همراه خود می‌برد.

متهم پاسخ داد: این مواردی که بیان کردید مربوط به بخش دیگری است. در حال حاضر بنده در مورد بانک FIIB صحبت می‌کنم.

قاضی مقیسه گفت: آیا اقاریری را که خواندم قبول دارید؟

متهم پاسخ داد‌:بله قبول دارم و با صداقت بیان کردم، اما چرا یک برداشت غلط را در جای دیگر تعمیم می‌دهید؟

قاضی مقیسه گفت: اگر اقاریر خود را قبول دارید چرا در مقابل دادگاه و رسانه‌ها انکار می‌کنید؟

متهم ردیف سوم پرونده پاسخ داد: امضای من جعل شده است.

قاضی مقیسه گفت: هیچ امضای جعلی‌ وجود ندارد که بابک زنجانی بدون اطلاع شما آن را اسکن کرده باشد. اگر جعلی بوده چرا شکایت نکرده‌اید؟

متهم پاسخ داد: نهم اردیبهشت 96 که متوجه شدم، شکایت کردم.

پرداخت هزینه ماساژور متهم پرونده نفتی توسط زنجانی

نجفی نماینده دادستان در ادامه نهمین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه اظهار کرد: گزارش بانک مرکزی که در کیفرخواست نیز به آن اشاره شده، بر اساس سند و مدرک است. در فرم درخواست سوئیفت بانک «اف آی آی بی» آمده که حمید فلاح هروی از نیروهای امنیتی و هماهنگ کننده است.

وی ادامه داد: چطور شما در دادگاه بدوی ادعای جعل نکردید اما امروز ادعا می‌کنید، امضای‌تان جعل شده است.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی در پاسخ گفت: در دادگاه بدوی هم این موضوع را اعلام کردم که امضا جعلی است. اما متاسفانه کسی توجه نکرد. البته درباره جعل انجام شده، شکایت کرده‌ام. بحثی که درباره هیات مدیره پوششی مطرح می‌شود صرفا در راستای یک نامه از طرف زنجانی به بانک خارجی بوده است. این نامه که اصل آن موجود است مبنای هیئت مدیره پوششی شده است.

قاضی مقیسه در واکنش به اظهارت حمید فلاح هروی گفت: آقای فلاح شما یک انسان زیرک و باهوش بودید و برای کسب منفعت دور هم جمع شدید لذا نگویید که نامه‌ها و امضاها جعلی بوده است. خود شما در اظهارات‌تان گفته‌اید که در چند جلسه از معامله بانک خارجی حضور داشته‌اید. شما کسی بودید که از آغاز عملیات اجرایی خرید و فروش ها در جلسات حضور داشتید. شما در جلسه هفتم تیر 91 که با حضور چند تن از وزرا و رییس بانک مرکزی برگزار شده، شرکت کردید.

رئیس دادگاه ادامه داد: تمام هزینه‌های زندگی شما توسط زنجانی و از پول بیت‌المال پرداخت شده است. مثلا هزینه بلیط‌های سفر مالزی و خرید بلیط مالزی برای دختر و داماد و هزینه ماساژور و حتی هزینه روکش صندلی خودروی شما توسط زنجانی و از پول بیت‌المال پرداخت شده است. همه اینها نشان می‌دهد که شما برای زنجانی آدم مهمی بودید.

رئیس دادگاه افزود: وزرای نفت، 10 کشتی نفت را به شما تحویل می‌دهند که ببرید و غارت کنید. امضای شما وجود دارد اما می‌گویید نه مشتری جذب کرده اید و نه در فروش دخالت داشتید؟

نجفی نماینده دادستان نیز در ادامه جلسه گفت: طبق اظهارات م. ح معاون وقت امور بین الملل بانک ملت در جلد 42 صفحه 94 پرونده، قید شده که ارائه سیستم «آی وان» توسط شرکت «اس سی تی بنکرز»، فلاح هروی و بابک زنجانی به بانک ملت صورت گرفته است. بنابراین مشتری یابی چگونه می شود که می گویید نقشی نداشتم.

متهم ردیف سوم پاسخ داد: سیستم «آی وان» را اولین بار فردی به نام هرمزی در بانک ملت در ترکیه، توضیح داد و حال آن را به اسم من می گذارند. من هیچ دخالتی در امور عملیاتی بانک ندارم و هیچ سندی در این زمینه وجود ندارد.

متهم افزود: کدام ال سی، سوئیفت و کدام دستور، جزء عملکرد من در این بانک بوده است. حسین شیرازی منش، امین بابک زنجانی بود در خصوص عملیات بانک‌های زنجانی می‌گوید، خانم مهربانی مسئولیت تمامی امور «اس سی تی بنکرز» را بر عهده داشته است و بعد از ماموریت خانم مهربانی به تاجیکستان، آقای دهقان و صدیق، مسئولیت «اس سی تی» را بر عهده گرفتند. زنجانی حدود 70 شرکت داشت و من در همه آنها عضویت نداشتم.

در ادامه نماینده تأمین اجتماعی با اجازه رئیس دادگاه گفت: فلاح هروی در جلسه ای اعلام کرده که اولاً من کارمند شما نبودم که من را اخراج کنید بلکه رئیس هیات مدیره بودم بنابراین آقای فلاح اقرار کرده که عضو هیات مدیره و سهام دار است.

قاضی مقیسه گفت: شما در حالی پولی را به غارت بردید که کسانی محتاج یارانه هستند و امید آنها تأمین اجتماعی است تا هزینه درمان‌شان تأمین شود. 5 فقره چک را گرفتید بدون اینکه چیزی بگویید.

متهم پاسخ داد: یکی از استدلال‌های نماینده دادستان، پیرامون خرید بانک ملت مطرح شد. در این زمینه باید بگویم که تاکنون به موسسه اعتباری توسعه نرفته‌ام و کسی را آنجا نمی‌شناختم. در 18 خرداد سال 92، بابک زنجانی من را از شرکت خود خارج کرد و هشت ماه بعد بازداشت شد.

وی توضیح داد: زنجانی در 26 آبان سال 94 گفته که من فلاح را به بانک ملت معرفی کردم اما در زمان دادگاه‌های علنی گفت که فلاح من را به بانک ملت معرفی کرده است.

متهم درباره تفاهم نامه امضا شده بانک ملت گفت: هیچ نقشی در این رابطه نداشتم بلکه به عنوان نماینده «اس سی تی بنکرز» بودم اما یک مشکل حقوقی پیش آمد و کنار رفتم.

قاضی مقیسه گفت: شما چه عضو هیئت مدیره باشید یا نباشید، این شرکت «ال.سی» های جعلی را صادر کرده و امضای شما نیز موجود است.

مهدوی وکیل شرکت نفت در ادامه اظهار کرد: آقای هروی آیا اطلاع داشتید که بابک زنجانی بانک «اف آی آی بی» را چه مقدار خریده است؟ قبلا گفته شد که 4 میلیون دلار خریده و شما 160 میلیون دلار از پول نفت را به بانک ملت دادید. چرا این سند را امضا کردید که 160 میلیون دلار پول نفت غارت شود.

وی افزود: شما در «اس سی تی بنکرز» مسئولیت داشتید و این شرکت با یک میلیون تومان تأسیس شده است. بنابراین با آن سابقه چطور آمدید و ال سی های یک میلیون دلاری به مسئولین نفت دادید؟ در حالی که یک دلار هم در بانک «اف آی آی بی» نبوده و حسابی وجود نداشته است.

متهم پاسخ داد: من چیزی را امضا نکردم.

قاضی مقیسه گفت: طبق کیفرخواست، شما بانکی را که ارزش مالی آن 4 میلیون دلار بوده، 60 درصدش را به 90 میلیون یورو به بانک ملت فروختید و دوباره از پول نفت 60 میلیون دلار به بانک ملت دادید و سپس بازستاندید. شما چکاره بودید که امضا کردید؟ آیا قرارداد را نخوانده امضا کردید؟ آیا اجبارتان کردند؟

متهم ردیف سوم گفت: من به اعتماد مدیر حقوقی بانک ملت و بدون مطالعه امضا کردم.

قاض مقیسه گفت:خودتان می‌دانید که این حرف کذب است. امکان ندارد مساله به این مهمی را نخوانده امضا کنید. جالب است که چه کسانی می‌خواستند تحریم‌ها را دنبال بزنند. شما قراردادی با این عظمت را نخوانده امضا کردید آن وقت می‌خواستید تحریم‌ها را دور بزنید.

نماینده دادستان در ادامه جلسه گفت: آقای هروی در جلسه فروش نفت حضور داشته و چون چانه می‌زند، به وی پاداش می‌دهند.

قاضی مقیسه، رئیس دادگاه در خصوص جلسه بعدی دادگاه گفت: جلسه بعدی دادگاه فردا برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید