جدیدترین اخبار
۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵ اقتصادی کد خبر :68133

بازاریابی پیش‌شرط رشد صادرات قطعه سازان

 

رفع تحریم های بین المللی هر چند ورود کشورهای صاحب تکنولوژی و صاحب سبک به کشور را به همرا داشت، اما این امر خالی از الزامات ریز و درشت برای تولیدکنندگان نبود، ‌الزاماتی که تحقق آن با اما و اگر بسیاری همراه است و برخی از آنها انتقاد ریز و درشت دست اندرکاران اقتصادی را همراه داشته اند.

به گزارش بازتاب  به نقل از عصرخودرو ، در این خصوص می توان به الزام صادرات ۶ میلیارد دلاری قطعه که در «سند چشم‌انداز توسعه صنعت خودرو تا ۱۴۰۴» پیش بینی شده اشاره کرد، الزامی که با توجه به عقبه صادراتی قطعه سازان چندان خوش بینانه نیست. براساس آمار اعلام شده سال گذشته قطعه سازان در مجموع به رقم صادراتی ۲۰۰ میلیارد دلاری دست پیدا کردند؛‌ رقمی که در سال ۹۴ برابر با ۲۳۰ میلیون دلار بوده است. با نگاهی به آمار مذکور می توان گفت قطعه سازان با رفع تحریم های بین المللی نتوانسته اند گام رو به جلویی در ۳٫۳ درصد از اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز توسعه صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴ بردارند.

از سوی دیگر اگرچه تحقق این الزام دور از ذهن به نظر می رسد،‌قطعه سازان نیز مسوولین صنعتی کشور را با ارائه طرحی چند وجهی سورپرایز کرده اند تا به این طریق تحقق و عدم تحقق صادرات ۶ میلیارد دلاری قطعه را به تحقق این طرح موکول کنند. براساس این طرح در سال ۹۶ و ۹۷ باید سه میلیارد دلار سرمایه ثابت ارزی به همراه ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت به صنعت قطعه سازی کشور تزریق شود تا آنها بتوانند زیر ساخت های تولیدی این صنعت را نوسازی کنند و در ریل توسعه قرار گیرند. از سوی دیگر در بسته قطعه سازان کانال های جذب سرمایه برای بازسازی صنعت قطعه سازی نیز مدنظر قرار گرفته است و براساس آن سه مسیر جذب سرمایه خارجی،‌تسهیلات با نرخ بهره کم و جذب سرمایه داخلی از سوی فعالان این بخش به عنوان راهکار تامین مالی در نظر گرفته شده است. حال با توجه به الزامات و پیش شرط هایی که از سوی دو طرف برای تحقق «سند چشم‌انداز توسعه صنعت خودرو تا ۱۴۰۴» در نظر گرفته شده است این سوال مطرح می شود که آیا تحقق پیش شرط های مذکور از سوی دو طرف به تحقق پیش شرط های مذکور از سوی دو طرف امکان پذیر است؟ در این خصوص دو اظهار نظر از سوی فعالان این صنعت مطرح شده است برخی که معتقدند تحقق رقم مذکور با توجه به شرایط کنونی در صنعت قطعه سازی و عدم سرمایه گذاری برای توسعه و نوسازی این صنعت امکان پذیر نخواهد بود و در مقابل گروهی که معتقدند این صنعت در حال حاضر بیش از سرمایه گذاری نیازمند بازاریابی است.

در این خصوص امیر حسین کاکایی یکی از کارشناس این حوزه نیز معتقد است رقم پیش بینی شده «سند چشم‌انداز توسعه صنعت خودرو تا ۱۴۰۴» یکی از ارقام معقول و قابل تحقق در این سند است و دلیل آن وجود امکانات سخت افزازی و نرم افزاری موجود در کشور است. به گفته این کارشناس صنعت خودرو بخشی از صنعت قطعه سازی فعال در کشور بسیار قوی است و توان صادراتی بالایی نیز دارد، اما این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که صنعت قطعه سازی نیز در دوران تحریم آسیب بسیاری دیده است با این حال این صنعت از پتانسیل بالایی برخوردار است، هر چند بخشی از این پتانسیل بالفعل است و باید اقدامات اساسی در راستای بالقوه کردن این پتانسیل ها صورت داد. کاکایی معتقد است، آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد بازاریابی در سطح بین المللی است؛ چرا که صادرات به طور قطع به معنی تولید با کیفیت نیست و بازاریابی به تولید با کیفیت اولویت دارد و در این خصوص به چین اشاره کرد . به گفته کاکایی، سرمایه گذاری یکی از اولویت هایی است که باید در این زمینه مدنظر قرارداد، اما پیش از سرمایه گذاری باید برای رسیدن به صادرات ۶ میلیارد دلاری قطعه دیپلماسی اقتصادی قوی را به کار بست و از ارتباطات قوی بین المللی استفاده کرد.

وبگردی

روی خط خبر

  • گزارش زنگنه از وضعیت نفت و گاز در کمیسیون انرژی/ اکتشاف نفت نسبت به تولید کاهش یافته است
  • بخشنامه جدید واردات / عدم امکان ترخیص برخی خودروها
  • دیدار در بروکسل علیه تهران!
  • رهبر انقلاب: همکاری سعودی‌ها با اسرائیل قطعا خیانت است /فلسطین با توطئه سکوت نادیده گرفته می شود
  • منطقی نیست ایران از برنامه موشکی خود دست بکشد
  • لاوروف و ظریف درباره برجام، سوریه و دریای‌خزر گفتگو کردند
  • شل سهام خود در میدان نفتی عراق را به ژاپن واگذار می کند
  • وزارت نفت: سانچی و شرکت نفتکش متعلق به وزارت کار است
  • حمله رضا عطاران به ماشین سفیر ایران/عکس
  • هشدار اف‌بی‌آی به کوشنر درباره دوستی با تاجر زن چینی – آمریکایی
  • وجدان کاری اجازه فرار به دریانوردان سانچی نمی داد / خدمه باید می ماندند تا از گسترش آتش جلوگیری کنند
  • آسوشیتدپرس: آلمان به دنبال جاسوس‌های ایران است
  • ادعای الاخبار: سفر سردار سلیمانی به بغداد قبل از انتخابات مهم عراق / ایران، العبادی، حشد شعبی و حکیم را سوار «کشتی نوح» کرد
  • سخنگوی وزارتخارجه: تا برگزاری جام‌جهانی ۲۰۱۸ لغو روادید با روسیه محقق نمی‌شود/ سفر محمود عباس به ایران گمانه زنی و خبرسازی است
  • راه‌اندازی پایانه جدید تاکسی در میدان آزادی
  • آلمان: برخورداری از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای حق ایران است
  • اولین مانور سیاسی مخالفان بارزانی و تکاپوی احزاب حاکم
  • نقشه آمریکا و خشم اردوغان
  • عیسی کلانتری: حق هوای پاک بر حق هسته‌ای تقدم دارد
  • یارانه نقدی دی امشب واریز می‌شود
  • بازگشت به کار بازنشسته میلیاردی به بانک مرکزی
  • مقام آمریکایی: پنتاگون اولویتش را مقابله با نفوذ ایران در سوریه قرار داده است
  • اکسید گوگرد موجود در دود نیروگاه مفتح فراتر از حد مجاز است
  • پرستاران همچنان در انتظار اجرای قانون “تعرفه‌گذاری”/ تاخیر ۱۰ ماهه در پرداخت کارانه‌های پرستاری
  • سردار باقری: ایران سردمدار نجات مردم منطقه از یوغ استکبار است
  • “صدای مهیب شنیده‌شده در کرمانشاه ارتباطی به نیروهای مسلح ندارد”
  • اتحادیه اروپا: بریتانیا هنوز هم می‌تواند عضوی از اتحادیه باقی بماند
  • استانداری خراسان رضوی: معاندان نظام قصد داشتند اعتراضات را به دهه فجر بکشانند/ دستگیرشدگان با هر سه جناح مخالف بودند
  • قیمت تویوتا پریوس در ایران توسط شرکت ایرتویا افزایش یافت
  • اجرای سراج با آرزوی سلامتی برای شجریان